Starší ľudia majú na auto špeciálne nároky. Dôležité je pre nich pohodlné nastupovanie, vyššie a komfortné sedenie, jednoduchý prístup do kufra či intuitívne ovládanie.
Takisto už nepotrebujú prebytok priestoru na zadných sedadlách či obrovský batožinový priestor. Dôležitejší je pre nich ideálny výhľad, ľahká manévrovateľnosť a jednoduché parkovanie. Našťastie, všetky tieto atribúty hravo spĺňajú kompaktné SUV či crossoveri. V redakcii sme vybrali 3 z nich, o ktorých si myslíme, že najlepšie vyhovejú potrebám a nárokom seniorov, pričom sme lovili v rôznych cenových vodách. Toto sú podľa nás tri najlepšie autá pre seniorov.
Hyundai Bayon
Hyundai Bayon je duchovným nástupcom modelu ix20, čo bol tiež model vyhľadávaný staršími zákazníkmi. Súčasné modulárne podvozkové platformy dovoľujú výrobcom za relatívne nízke cenové náklady vytvoriť automobily rôznych karosérií a veľkostí, z čoho starší ľudia majú určite radosť. Pretože kým pred 10 alebo 15 rokmi bolo typické, že starší vodiči siahajú po mestských hatchbackoch segmentu B, dnes majú oveľa širšie možnosti ako siahnuť po vozidle podobných rozmerov, ale s vyššie položenou karosériou umožňujúcou jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. To je príklad aj modelu Bayon, ktorý je postavený na podvozkovej platforme hatchbacku i20, s ktorým zdieľa aj interiér. Dizajn exteriéru je však úplne iný a treba dodať, že aj mimoriadne osobitý.
Komu by prišiel vzhľad Hyundaiu Bayon príliš extravagantný, môže siahnuť napríklad po Renaulte Captur, ktorý vyznáva podobné hodnoty ako Bayon. Do nášho rebríčka sme však zvolil práve Bayon, pretože v jeho prípade si môžete vybrať aj atmosférický benzínový motor. Aktuálne sú v ponuke kúsky už od 16 630 €. S výkonom 84 koní sa na ceste nestratí, no nebude mu robiť problém ani tzv. sviatočné používanie. Avšak ďalším veľmi silným argumentom je mimoriadne bohatá štandardná výbave aktívnych aj pasívnych bezpečnostných systémov. V príplatkovej výbave však na vás čakajú ďalšie desiatky položiek, takže po technologickej stránke sa Bayon môže porovnávať s oveľa väčšími a drahšími automobilmi. Chýba tu azda iba automatický parkovací systém.
Takmer autonómne vozidlo
Na začiatku sa stačí naučiť, ako správne používať asistenčné systémy a potom ide v podstate o autonómne vozidlo, v ktorom vodič musí dávať pozor na správne odbočovanie, predbiehanie a parkovanie. O ostatné sa auto nejakým spôsobom vie postarať samo. Pretože stačí zadať do navigácie cieľ vašej cesty a Bayon na základe mapových podkladov samé pribrzďuje pred zákrutami a dodržiava rýchlostné limity. Pri vystupovaní a otváraní dverí sleduje, či je možné ich bezpečne otvoriť a vyhnúť sa tak kolízii napríklad s chodcom alebo cyklistom. A pri opustení sedadla vodiča tiež pripomína kontrolu zadných sedadiel, aby ste na nich nič dôležité nezabudli.
Aj parkovanie je veľmi príjemné, pretože parkovacia kamera je umiestnená relatívne vysoko, čím poskytuje široký pohľad na dianie za vozidlom. Navyše jej rozlíšenie je veľmi vysoké a na stredovom displeji tak je dobre vidieť všetky detaily. Aj keď by vodič náhodou niečo prehliadol, pri cúvaní auto dáva pozor na prekážky a v prípade potreby dokáže automaticky zastaviť.
Batožinový priestor je dostatočne veľký – 411 litrov. Variabilita interiéru síce na rozdiel od ix20 mierne utrpela (zadné sedadlá už nie sú posuvné), na druhej strane praktickou drobnosťou sú držiaky na uloženie plató. Pokiaľ potrebujete previesť objemnejší náklad, nemusíte ho nechávať doma alebo v garáži. Keďže Bayon je postavený na podvozkovej platforme modelu i20, používa vzadu rovnaké jednoduché zavesenie kolies s torznou priečkou, avšak podvozok má výborne vyladený a nerovnosti filtruje oveľa lepšie ako i20.