Najlepšie nápady vznikajú v sprche a najlepšie offroady zrejme v krčme. No nie v tej slovenskej, tam to vždy ostane len pri prázdnych slovách… Na toto treba totiž odvahu aj peniaze. Veľmi veľa peňazí.
Keď dal koncern JLR zbohom starému Defenderu, nejedno oko milovníkov offroadov zaplavili emócie. Briti sa totiž rozhodli ukončiť výrobu legendy a posunúť sa vpred úplne novou generáciou. Nový Defender, vyrábaný v Nitre, je výborným autom, ale už to nie je to, čo to bývalo. Niekoľkým nadšencom to nedalo spávať. Jedným z nich bol aj miliardár Jim Ratcliffe, zakladateľ jednej z najväčších chemických spoločností na svete, INEOS.
Ratcliffe chcel najskôr kúpiť pôvodnú výrobnú linku Defendera, no vedenie automobilky nesúhlasilo, a tak sa rozhodol pre radikálny krok. Vybudovať úplne novú automobilku s modelom, ktorý bude duchovným nástupcom legendy. Tento nápad vznikol v londýnskej krčme Grenadier a ako jeden z mála sa dočkal úspešnej realizácie. Ratcliffe však koncom roka 2023 rozšíril svoje podnikanie o ďalšiu zaujímavú oblasť – kúpil štvrtinový podiel v azda najslávnejšom anglickom futbalovom klube na svete.
Nie je to žiadna hračka
Vývoj tohto auta dostala na starosť spoločnosť Magna Steyr, ktorá navrhla podvozok a karosériu. Všetko v tomto aute je konvenčné a čo najviac mechanické. O chod auta sa stará zhruba 18 riadiacich jednotiek v porovnaní s viac ako 80-timi v prípade nového Defendera. Staré známe – čím viac elektroniky, tým viac príležitostí, čo sa môže pokaziť, tu preto naozaj zobrali vážne. Grenadier je zmesou toho najlepšieho, čo starý kontinent ponúka.
Motory dodalo BMW a prevodovku spoločnosť ZF. Ide o dvojicu radových šesťvalcov. K dispozícii je buď trojlitrová nafta alebo nami testované benzínové srdce, ktoré produkuje takmer 300 koní. Svoj pôvod nezaprie a jeho prejav je ohromujúci. Pri Grenadieri je vidieť, akú skvelú prácu v BMW odvádzajú pri odhlučnení motora od kabíny. Výborný ťah a okamžité reakcie typické pre BMW sú v off-roadoch nevídané. INEOS tak predstavuje raritný kúsok, ktorý poteší najmä náročnejších užívateľov.
Grenadier sa vyrába v bývalej fabrike Mercedesu vo Francúzsku. Nejde teda o žiadnu napodobeninu Defendera ani prekapotovaného príbuzného. Je to auto jedinečné samo osebe. Surové jazdné vlastnosti sú v prípade poctivých terénnych áut to, na čo sa zabúda. Jednoducho sme vymäkli. Grenadier musíte šoférovať, lebo ak v zákrute nebudete krútiť volantom, sám sa vám naspäť nevráti. Potrebovať budete o jednu celú otáčku v priemere viac, ako pri inom aute a otočíte sa podobne ako autobusár.
Niečo za niečo
Pokiaľ dvíhate nos, toto auto nebude pre vás. No ak ste spozorneli, zamilujete si ho. Všetko má totiž svoj mechanický dôvod a to, čo znižuje váš komfort na ceste, zvyšuje nekompromisnú húževnatosť v teréne. Písať tu o tom, čo všetko toto auto prejde, nemá zmysel. Jednoducho ho nič nezastaví, bodka. Uzávierky všetkých troch diferenciálov, rovnako ako aj redukovaný prevod, sú samozrejmosťou.
Interiér hovorí jasnou rečou, ovládať ho dokážete aj v rukaviciach a podlahu môžete umývať vodou. Dvojica batérií je pod zadnými sedadlami, pričom jedna slúži aj ako záložná alebo na napájanie príslušenstva. Auto má predprípravu na umiestnenie navijakov, svetelných rámp a podobných vychytávok už od výroby. Elektrické konektory sú vyvedené aj na strechu a každé disponuje vlastným tlačidlom vo vnútri vozidla. Vyhnete sa tak nevzhľadnému dodatočnému vyvŕtavaniu otvorov.
Skoro ako v lietadle
Panel na strope pôsobí ako v lietadle. Vlastne celé auto vyzerá ako lietadlo. Vnútri nechýba kompas či displej zobrazujúci všetky off-roadové parametre. Žiaden luxus na palube nečakajte, interiér je pripravený znášať náročné zaobchádzanie. Jedinými komfortnými prvkami sú vyhrievané sedačky. Žiaden z moderných systémov mi v tomto aute nechýbal. Jediné, čo by som uvítal, je kamerový pohľad okolo celého vozidla, prípadne kvalitnejšia zadná parkovacia kamera. Tieto vychytávky sú naozaj užitočné najmä v neprehľadnom teréne.
INEOS to však dokáže zachrániť dvojicou okienok priamo nad hlavami predných pasažierov, vaše safari dobrodružstvo sa tam môže začať. To, čo vás dokáže dostať na hranu váh, je cena. Grenadier hravo prekonáva hranicu 80 000 €, ktorá môže byť pre poctivých off-road nadšencov privysoká. Prv než ho zavrhnete, si ho ale najprv choďte vyskúšať.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 |
Max. výkon | 210 kW/286 k |
Max. krútiaci moment | 450 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 895 mm |
Šírka | 1 930 mm |
Výška | 2 050 mm |
Rázvor náprav | 2 922 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 736 kg |
Rozmer kolies | R19 |
Objem batožinového priestoru | 1 152 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,6 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 14,5 l/100 km |
Diaľnica | 15 l/100 km |
Okresky | 11,9 l/100 km |
Priemer | 15,6 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 73 635 € |
Cena testovanej verzie | 93 105 € |
V dobe áut na baterky, v dobe keď offroady už nie sú ozajstné offroady stvoriť niečo také? Motor BMW? Geniálne.
Pecka , mať tie prachy navyše, auto beriem hneď.