Ovládanie funkcií klimatizácie či audiosystému je pri každom novom aute pozorne sledované. Je to tiež dôležité z hľadiska bezpečnosti, aby príliš komplikované nastavovanie nenarúšalo pozornosť vodiča od cesty.
V rámci šetrenia nákladov sa mnohé automobilky uchyľujú k rušeniu ovládačov a presúvaním spomínaných funkcií na dotykové obrazovky multimediálnych systémov. Nie všetky značky však k tomu pristupujú iracionálne. Nájdu sa aj výnimky, ktoré progresívne riešenie využívajú vo svoj prospech. Vlk je sýty a aj ovca zostane celá – ušetrí sa priestor na palubnej doske, dizajn zostane čistý, no ovládanie je stále intuitívne a v bezprostrednom dosahu vodiča. Reč je o meniteľnom paneli klimatizácie a audiosystému, ktorým disponuje Kia Sportage.
Významné výročie
Kým sa však dostaneme k spomínanému geniálnemu riešeniu, pozrime sa na Sportage zo širšieho pohľadu. Kia oslavuje už 30 rokov výroby tohto modelu, ktorý vzniká v Tepličke nad Váhom, a preto je pre zákazníkov pripravená špeciálna edícia 30 years s atraktívnou výbavou a skutočne pôsobivým vzhľadom. Sportage je najpredávanejším modelom značky na Slovensku, takže týchto áut jazdí po slovenských cestách skutočne neúrekom, ale v tomto dizajne rozhodne vynikne a vyčnieva nad bežnými verziami.
A čo tá výbava?
Výlučne v rámci výročnej edície 30 years sa objavujú kontúry bočných okien a spojlera vo
vysokolesklej čiernej úprave, ako aj nové dekoračné prvky s tmavým chrómovým povrchom vpredu, vzadu a na bokoch, ktoré dodajú vozidlu ešte noblesnejší vzhľad.
Aj tónované sklá, nové športové 19-palcové zliatinové disky vo vysokolesklej čiernej úprave a nájazdové kryty s tmavým chrómovým povrchom pomáhajú zvyšovať atraktivitu
exteriérového dizajnu. Napokon výročná edícia ponúka aj úplne novú farbu – sivú Wolf Grey, ktorú je vidno aj na fotografiách. Okrem toho máte na výber aj ďalšie farby karosérie, ako je biela Deluxe White a Casa White, čierna Pearl Black, kovová Penta Metal či zelená Experience Green. Všetky verzie sú k dispozícii vo voliteľnom dvojfarebnom vyhotovení so strechou v čiernej Pearl Black.
Drobné zmeny aj v interiéri
Precízne spracované sedadlá čalúnené semišom a umelou kožou vyvolávajú u vodiča
a cestujúcich pocit vysokej kvality interiéru. Prispieva k nemu aj elektrické ovládanie predných sedadiel, vyhrievanie sedadiel a volantu či voliteľné náladové osvetlenie. Spracovanie interiéru naozaj pôsobí prémiovo nielen použitými materiálmi, ale aj celkovým spracovaním a kvalitou. Atraktívny interiér dotvárajú dva 12,3-palcové displeje a funkcie inteligentného kľúča. Výročná edícia ponúka nový balík špeciálnych interiérových prvkov v zelenom odtieni Midnight Green, ktorý dodáva modelu Sportage ešte prémiovejší nádych.
Na spodnej časti palubnej dosky sa nachádza panel s dotykovými tlačidlami, ktoré majú dvojaké určenie. Ovládajú buď funkcie klimatizácie alebo audiosystému. Na zmenu stačí jeden dotyk prstu, pričom nastaviť si môžete, ktorú voľbu budete preferovať. Po zmene sa po niekoľkých sekundách vráti do svojho pôvodného nastavenia. Oceňujeme aj kruhový ovládač automatickej prevodovky a vlastne mnohé ďalšie detaily. Ergonomicky patrí Sportage medzi skutočnú špičku. Mnohí konkurenti by sa od Kie mohli učiť.
Ako jazdí?
Pri pohľade do cenníka je s výročnou edíciou možné objednať Sportage s benzínovým mild-hybridom 1.6 T-GDi s dvoma výkonmi – 150 a 180 koní. My sme mali tú slabšiu motorizáciu, 7-stupňový automat a pohon všetkých kolies. Keďže sme už s touto motorizáciou skúsenosti mali, vedeli sme, že ani drobná elektrifikácia príliš nezníži spotrebu. Reálne sa po meste budete pohybovať so spotrebou 7,5 až 8 litrov.
Aj pre rodinu
Kia Sportage spĺňa všetky kritériá SUV C segmentu a bez problémov zvládne aj funkciu rodinného auta. Popri konkurencii vyzerá stále progresívne vďaka modernému dizajnu. V druhom rade budete mať stále dostatok priestoru pre nohy, batožinový priestor s objemom cez 500 litrov pojme dostatok kufrov. Nastavenie podvozka v kombinácii s 19-palcovými kolesami síce nerobí z tohto modelu najkomfortnejšieho zástupcu na trhu, ale na to tu sú iní konkurenti.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Kia Sportage |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1598 cm3 |
Max. výkon | 110 kW / 150 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 515 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 865 mm |
Výška | 1 650 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 722 kg |
Objem batožinového priestoru | 562/1 751 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Rozmer pneumatík | 235/50 R19 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 8,3 l/100 km |
Diaľnica | 7,2 l/100 km |
Okresky | 6,2 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 25 490 eur |
Základná cena testovanej verzie | 36 290 eur |