Rolls-Royce predstavuje Arcadia Droptail, tretí automobil vyrobený na mieru oddelením Coachbuild v rámci projektu Droptail. Automobil stelesňujúci tichú rebéliu, oslavujúcu čistotu tvarov a prírodných materiálov je zároveň výrazným vyjadrením osobného vkusu klienta, milovníka architektúry a dizajnu.
Zadávateľ objednávky má veľkú záľubu v architektúre a dizajne. Arcadia Droptail je vyjadrením jeho pocitov a osobného vnímania luxusu, ktoré definuje čistota a jemná zdržanlivosť. Tento projekt dostal meno po bájnej krajine Arkádia, ktorá bola v mytológii antického Grécka zobrazovaná ako „nebo na Zemi“ – územie preslávené výnimočnou prírodnou krásou a dokonalou harmóniou. Ako raj, ktorý inšpiroval meno tohto vozidla, aj verzia Arcadia Droptail bola zadávateľom koncipovaná ako pokojné miesto definované minimalizmom a štruktúrou materiálov, ktoré bude slúžiť ako útočisko pred komplikovanosťou pracovného života.
Pri vyjadrení témy pokoja sa dizajnéri oddelenia Coachbuild vybrali cestou kombinovania prvkov dizajnu, sochárstva a architektúry z rôznych regiónov sveta, ktoré má klient v obľube. Patrí sem napríklad precíznosť a bohatosť modernistických strešných tropických záhrad v Singapure, Indonézii či Vietname, alebo britský architektonický smer „biomimetic“, ktorý uctieva organické tvary.
Pocta modelu Droptail
Túžbou klienta bolo použiť nadčasovú bielu farbu karosérie, ktorá bude na prvý pohľad vyzerať ako pastelová, no pri detailnejšom skúmaní na prirodzenom svetle odhalí niečo tajomné. Na dosiahnutie tohto efektu boli do základnej bielej farby primiešané čiastočky skla a hliníka. Okrem živého trblietavého efektu pri dopade svetla na karosériu tým pri detailnejšom pohľade vzniká ilúzia nekonečnej hĺbky. Experti Rolls-Royce dosiahli výraznejší metalický efekt použitím väčších čiastočiek hliníka.
Kľúčový rozdiel oproti predchádzajúcim vozidlám z radu Droptail predstavuje lakovanie spodnej časti karosérie vyhotovenej z uhlíkových vlákien pastelovou striebornou farbou z palety programu Bespoke. Exteriér je bohatý na jemné detaily, avšak primárnym zámerom je vzdať hold základným tvarom a proporciám karosérie. Zákazníka oslovili predovšetkým čisté a jednoliate plochy karosérie roadsteru Droptail v kombinácii s odvážne umiestnenými invertovanými tvarmi – tieto prvky sú zvýraznené použitím tlmených farebných odtieňov, ktoré zaujímavo odrážajú slnečné svetlo a vrhajú dramatické tiene.
Interiér zameraný na drevo
Zatiaľ čo exteriér Rolls-Royce Arcadia Droptail vzdáva úctu základným tvarom, interiér je hlbokým individuálnym vyjadrením klientovo osobného estetického cítenia a odráža jeho štýl a vkus, ktorý preniesol aj do svojich obytných domov, víl a tiež obchodných priestorov na celom svete. Hlavným motívom kabíny verzie Arcadia Droptail je drevo a jeho využitie. Klient vo svojich požiadavkách definoval špecifické očakávané parametre povrchovej textúry, rezu, farebnej palety a bohatosti samotného materiálu. Nakoniec bolo zvolené tropické drevo Santos v rovnom reze Straight Grain, ktorý vyjadruje moderný prístup založený na bohatej textúre a silnom vizuálnom efekte odvodenom od jedinečného vzoru s prelínajúcimi sa výraznými vrstvami.
Použitie hutného tvrdého dreva v interiéri modelu Droptail bolo pre remeselníkov značky Rolls-Royce náročnou výzvou. Drevo Santos Straight Grain má veľmi citlivú štruktúru, jednu z najjemnejších zo všetkých typov používaných v automobiloch Rolls-Royce. Keď sa tomu pri výrobe nevenuje patričná pozornosť, môžu stroje toto drevo ľahko zlomiť alebo pri jeho vysúšaní vzniknú praskliny. Napriek týmto vysokým nárokom pri práci s háklivým materiálom bolo drevo použité v celkom interiéri. Na dosiahnutie perfektnej kompozície a komplexnej geometrie vzorovania použili umelci značky Rolls-Royce pri výrobe spolu až 233 kúskov dreveného obkladu. Len na zadnej časti je ich uložených 76.
Keďže automobil bude jazdiť prevažne v tropickom klimatickom pásme, bola náležitá pozornosť venovaná vývoju a testovaniu ochrany vonkajších drevených povrchov. Spočiatku sa zvažovalo použitie ochranných náterov ako na superluxusných jachtách. To však experti značky Rolls-Royce zamietli pre potrebu pravidelnej údržby a obnovovania. Namiesto toho vyvinul tím oddelenia Bespoke špeciálny lak, ktorý stačí naniesť iba raz a vydrží počas celej životnosti vozidla.
Na overenie vlastností a funkčnosti tohto laku bol vytvorený jedinečný testovací proces, pri ktorom vystavili kúsky dreveného obkladu mimoriadne náročnému cyklu v špecializovanom zariadení na simuláciu extrémov počasia z celého sveta. Celý test trval 1 000 hodín a použitých bolo 18 vzoriek dreva. Až potom boli špecialisti značky spokojní s výsledkami a dostatočnou odolnosťou všetkých kúskov. Celkovo bolo na vývoj drevených obkladov a ich ochranného lakovania potrebných viac ako 8 000 hodín práce.
Čalúnenie
Kožená časť interiéru kombinuje dva špecifické farebné odtiene, ktoré oddelenie Bespoke vytvorilo exkluzívne pre tento projekt a sú pomenované po klientovi. Hlavnou farbou je odtieň bielej, ktorý nadväzuje na lakovanie karosérie. Kontrastuje mu odtieň opálenej hnedej vytvorený tak, aby dokonalo dopĺňal použité drevo.
Súčasťou vnútorného priestoru je jedinečný obkladový panel, ktorý obklopuje posádku ako šál. Tento prvok je použitý vo všetkých automobiloch z radu Droptail a predstavuje najväčší neprerušovaný kus dreveného obkladu, aký bol kedy použitý vo vozidle značky Rolls-Royce. Vo verzii Arcadia Droptail bolo na jeho výrobu použité to isté drevo Santos Straight Grain s nelakovaným povrchom. K tomuto prvku je obklad zlícovaný presne pod uhlom 55 stupňov. Individuálne tvarované pásiky následne predchádzajú do obkladov dverí. Na vytvorenie presného rozloženia jednotlivých kúskov dreva boli použité špeciálne nástroje v grafickom rozhraní CAD. Hoci by sa mohlo zdať, že celý obklad tvoria len dve zrkadlovo uložené drevené sekcie, v skutočnosti je vyskladaný zo 40 prvkov. Každý jeden bol digitálne zmapovaný a precízne umiestnený ešte pred finálnym upevnením.
Montáž dreveného obkladu na komplikované záhyby v interiéri si od konštruktérov značky Rolls-Royce vyžiadala vytvorenie úplne nových podporných konštrukcií pre viaceré prvky. Dramaticky tvarovaná palubná doska, obklady dverí ako aj stredová lakťová opierka, ktorá sa akoby „vznáša“ v priestore medzi sedadlami, museli byť vystužené pre maximálnu pevnosť, aby boli jednotlivé kúsky dreva bezpečne ukotvené. Konštruktéri využili techniku vrstvenia uhlíkových vlákien, ktorá sa používa pri výrobe monopostov F1. Tak vznikla základná konštrukcia, na ktorú sa dalo upevniť drevo tak, aby zostalo vždy na svojom mieste bez ohľadu na dynamické zaťaženie vozidla.
Hodinky
V drevenom obklade palubnej dosky sú umiestnené hodinky, ktoré boli navrhnuté a vyvinuté dizajnérmi a remeselníkmi z oddelenia Coachbuild. Toto dielo je stelesním špičkového hodinárskeho umenia haute horlogerie a jeho súčasťou je najkomplikovanejší ciferník, aký kedy vznikol pre automobil značky Rolls-Royce. Iba samotné zostavenie trvalo päť mesiacov a predchádzali mu dva roky vývoja.
Súčasťou hodiniek je geometrický vzor gilošovaný do surového kovu so 119 fazetami. Je v ňom skrytý symbolický odkaz na históriu značky. Klient totiž videl prvé náhľady svojho nového automobilu ešte koncom roka 2023, v ktorom automobilka Rolls-Royce oslavovala 119 rokov od založenia. Špeciálne navrhnutý ciferník dopĺňajú ručičky s čiastočne lešteným a čiastočne kefovaným povrchom a 12 „kaplniek“ – indexov jednotlivých hodín – pričom každá z nich je hrubá len 0,1 milimetra. Dobrú čitateľnosť hodín zabezpečili špecialisti značky tým, že každý index vyplnili premostením s ručne maľovaným povrchom. Pri tom použili kameru so stonásobným priblížením. Všetky vnútorné časti vrátane monogramu „dvojitého R“ z programu Bespoke sú individuálne vyrobené z plátu nehrdzavejúcej ocele a následne ešte pred finálnou montážou ručne vyleštené.
Motívy z hodiniek pokračujú aj na prístrojovom paneli, kde boli použité rovnaké materiály a technologické postupy ručnej výroby a spracovania. Opakuje sa tu gilošovaný vzor a tiež leštené a kefované povrchy ručičiek, dopĺňajú ich mrazivo biele ciferníky v duchu farebného vyhotovenia celého automobilu.
Auto za cenu 200 bytov. Rolls-Royce ho vyvíja pre 4 klientov