Vodičské preukazy v mobile alebo sebahodnotenie spôsobilosti viesť motorové vozidlo. To sú len niektoré z množstva zásadných zmien pravidiel EÚ o vodičských preukazoch, ktoré prešli prvým čítaním v Európskom parlamente.
Nové pravidlá týkajúce sa vodičským preukaz by mali zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Podľa štatistík každý rok vyhasne na cestách EÚ viac ako 20 000 životov. Parlament podporil reformu pravidiel EÚ týkajúcich sa vodičských preukazov s cieľom zabezpečiť, aby prispievali k bezpečnosti cestnej premávky a zelenej a digitálnej transformácii EÚ.
Bezpečnejšie cesty pre všetkých
Poslanci Európskeho parlamentu chcú, aby boli vodiči lepšie pripravení na skutočné situácie, s ktorými sa môžu na cestách stretnúť. Takisto si musia byť vedomí rizík, najmä pokiaľ ide zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci, deti, cyklisti a používatelia elektronických kolobežiek. Po novom by mali byť súčasťou skúšok vodiča na získanie vodičského preukazu napríklad jazda v snehu a klzkých podmienkach, bezpečné používanie telefónu počas jazdy, mŕtve uhly, asistenčné systémy vodiča a bezpečné otváranie dverí.
Platnosť vodičských preukazov a zdravotné kontroly
Podľa poslancov by mali byť vodičské preukazy platné najmenej 15 rokov na motocykle a osobné automobily a 5 rokov na nákladné vozidlá a autobusy. Parlament však nepodporil skracovanie platnosti vodičských preukazov pre starších ľudí, ako to pôvodne navrhovala Komisia. Poslanci to odôvodnili tým, že chcú zabrániť diskriminácii a zabezpečiť právo starších ľudí na voľný pohyb a účasť na hospodárskom a spoločenskom živote.
Naopak, poslanci súhlasia s tým, aby vodiči posudzovali vlastnú spôsobilosť viesť motorové vozidlo pri vydávaní a obnovovaní vodičského preukazu. Krajiny EÚ však môžu rozhodnúť, či sa sebahodnotenie nahradí lekárskym vyšetrením zahŕňajúcim kontrolu zraku a kardiovaskulárneho systému vodiča. Poslanci však chcú, aby vlády EÚ vynaložili väčšie úsilie na zvyšovanie povedomia verejnosti o mentálnych a fyzických signáloch, ktoré môžu robiť osobu rizikovou pri vedení vozidla.
Nováčikovia a sprevádzajúci vodiči
Vodiči s čerstvým vodičským preukazom by mali prechádzať skúšobnou dobou v trvaní najmenej dvoch rokov. Počas nej by podliehali určitým obmedzeniam, ako sú prísnejšie (nulové) alkoholové limity počas jazdy a prísnejšie sankcie za nebezpečnú jazdu. S cieľom zmierniť nedostatok profesionálnych vodičov sa poslanci tiež dohodli, že 18-ročným osobám umožnia získať vodičský preukaz na vedenie nákladného vozidla alebo autobusu s najviac 16 cestujúcimi za predpokladu, že sú držiteľmi osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Okrem toho 17-roční by mali mať nárok aj na vodičský preukaz pre osobné automobily alebo nákladné vozidlá, ak ich sprevádza skúsený vodič.
Vodičský preukaz v mobile
Na podporu jednotného trhu EÚ sa poslanci zasadzujú za zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by bol dostupný na mobilnom telefóne a ktorý by bol úplne rovnocenný s fyzickým vodičským preukazom. Návrh pravidiel týkajúcich sa vodičských preukazov bol prijatý 339 hlasmi za, pričom 240 členov hlasovalo proti a 37 sa hlasovania zdržalo. Parlament ukončil prvé čítanie. Ďalšie kroky v kontexte tohto návrhu prijme až nový Parlament, ktorý bude zvolený 6.-9.júna 2024.