Po cestách jazdí už štvrtý rok. Vlani prešiel tento automobil decentným faceliftom, v rámci ktorého sa mierne upravil vzhľad a do výbavy dostal niekoľko luxusnejších prvkov navyše.
Renault Arkana je dizajnové auto a jedným dychom treba dodať, že aj veľmi úspešné. Preto bol vonkajší vzhľad Arkany korigovaný len minimálne. Ak sa vám páčila aj doteraz, padne vám do oka aj faceliftovaná verzia. Ak ste jej dizajnu nevedeli prísť na chuť, modernizácia toho pravdepodobne veľa nezmení. Napriek karosérii typu SUV-kupé je Arkana praktickým autom, pretože vzadu má stále dostatok miesta nad hlavou a na pomery triedy aj veľký objem batožinového priestoru. Renault sa netají tým, že práve dizajn je najčastejším dôvodom, prečo si zákazníci vyberajú práve Arkanu. A viac ako polovica z nich siahne po full-hybride, takže pred nami stojí auto, ktoré by si vybrala väčšina záujemcov o tento model. Navyše, prichádza k nám v novej najvyššej výbave Esprit Alpine.
Arkana je postavená na podvozkovej platforme Clia, čo je cítiť jedine na šírke. Tým, že je vozidlo užšie, dobre sa s ním manévruje v meste, ale v interiéri žiadnym deficitom priestoru netrpí. Renault rozumne zoštíhlil stredový tunel, takže miesta na nohy i v oblasti ramien je pre štyroch cestujúcich dostatok. Čo sa teda zmenilo? Arkana hrdo nesie nové logo „Nouvel’R“. Dizajn loga slúži aj ako základ pre motív mriežky chladiča, ktorý je teraz založený na opakovaní malých kosoštvorcov. Bočné línie každého dieliku vizuálne vyniknú vďaka 3D efektu. Práve toto je teraz prvok, ktorý najviac púta pohľady, keďže Arkana sa musela vzdať chrómovaných ozdobných prvkov. Namiesto nich tu vidíme elegantnú čiernu farbu. Svetlomety majú dymovú kryštálovú úpravu a retušami prešla najmä grafika tých zadných.
Esprit Alpine
Novinkou je najvyššia výbava Esprit Alpine, ktorá nahradila doterajšiu výbavu R.S. Line. Esprit Alpine sa nesie v príjemne športovej kombinácii čiernej a modrej, čo v kabíne vidieť napríklad na bezpečnostných pásoch alebo prešívaní sedadiel. Športová atmosféra je podporená zaujímavým dekorom palubnej dosky s bridlicovým efektom. Za pozornosť tiež stoja aj športové predné sedadlá s výraznejším bočným vedením, ktoré sú nastaviteľné elektricky a sú mimoriadne komfortné. Ich výplň je semišová, zadné sedadlá sú celé čalúnené kožou. Logo Alpine vyšité na operadlách je už povinnou jazdou.
V každom prípade, Arkana vo výbave Esprit Alpine vyzerá skvelo. Pôsobí dojmom drahšieho auta než v skutočnosti je. Príjemne sa naň pozerá, aj sa v ňom dobre sedí a cestuje. Vodič sa dotýka hrubého venca volantu potiahnutým perforovanou umelou kožou, ktorý je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne a obsahuje tlačidlá na ovládanie adaptívneho tempomatu, palubného počítača či telefónu.
Arkana si zachováva samostatnú páčku na ovládanie rádia po pravej strane a naďalej pokračuje aj so 7-palcovým digitálnym kokpitom. Ten však teraz pôsobí väčšie, pretože zobrazuje údaje na väčšej ploche. Centrálna obrazovka multimediálneho systému je stále orientovaná vertikálne a mierne natočená smerom k vodičovi. Nezaznamenali sme, že by systém prešiel nejakou aktualizáciou týkajúcej sa grafiky alebo rýchlejšej odozvy. Čo sa v rámci faceliftu mohlo zlepšiť, je rozlíšenie a ostrosť parkovacích kamier.
Facelift nevyriešil všetko
Aj keď sa Arkana niekoľkými detailmi tlačí do prémiového segmentu, absentuje u nej napríklad 2-zónová klimatizácia. Už sa tu ale nachádza vyhrievanie volantu. Chvalabohu, v Renaulte zachovali ovládanie klimatizácie veľkými kruhovými ovládačmi a fyzickými tlačidlami. Ak chcete, Arkanu si môžete vybaviť aj otvárateľným strešným oknom. Dvere batožinového priestoru sú masívne. Keďže sa otvárajú aj so zadným oknom, prístup do kufra je vynikajúci. Funkcia elektrického ovládania piatych dverí tu však prítomná nie je. Dobre je na tom Renault Arkana s odkladacími priečinkami. 1,5-litrové fľaše je možné uložiť do výplní dverí, medzi predné sedadlá sa zmestia litrové fľaše alebo poháre z fastfoodov, mobil sa dá bezpečne položiť pred páku voliča automatickej prevodovky, kde sa nachádza aj indukčná nabíjačka.
Trochu nemotorný je volič multimódovej automatickej prevodovky. Na zmenu smeru jazdy medzi R a D je potrebné silnejšie stlačiť brzdu a volič poriadne pritiahnuť k sebe, resp. od seba. Nejde to tak intuitívne, ako v prípade konkurenčných ovládačov. Neraz sa nám stalo, že sme sa potrebovali rýchlo otočiť a auto stálo, pretože volič skrátka skončil v polohe N. Takisto sme plne nedôverovali ani automatickému parkovaciemu systému.
Efektívny hybrid
Hybridný systém E-Tech si v prípade Arkany volí v Európe viac než 60 % zákazníkov. Ide o sofistikovaný, ale veľmi efektívne pracujúci hybridný pohon. Batéria sa dobíja rekuperáciou a energiu vytvára aj atmosférický motor, ktorý poháňa predné kolesá a zároveň pracuje ako generátor. Samozrejme, v takejto chvíli okamžitá spotreba vyskočí na 10 l/100 km, ale v takomto režime pracuje motor len niekoľko sekúnd a potom sa systém opäť prepne do elektrického režimu, v ktorom dokáže prejsť niekoľko stoviek metrov. Výsledkom je, že v meste dokáže bez problémov jazdiť so spotrebou 5 až 5,5 l/100 km.
Systém si vždy necháva dostatočnú rezervu, aby ste v prípade kickdownu dokázali využiť celý systémový výkon. Typický “vysávačový” efekt pri potrebe akcelerácie Renault Arkana vôbec nepredvádza, pretože na rozdiel napríklad od japonských hybridov využíva Arkana štyri prevodové stupne pre benzínový motor a dva prevodové stupne pre elektrický pohon. Jazda je preto prirodzenejšia, kultivovanejšia a úspornejšia.
Palivová nádrž má objem 50 litrov, takže s vozidlom bez väčších problémov najazdíte 800 až 1000 km na jedno tankovanie. Pokiaľ pravidelne “lietate” po diaľnici rýchlosťami 160 km/h a viac, stále je lepšie siahnuť po nejakom inom aute s naftovým motorom, čo sa týka spotreby. V rámci zákonných rýchlostných limitov a tesne nad nimi však spotreba hybridného pohonu nemá ako stúpnuť. Pretože keď potrebujete akcelerovať, na kolesá sa prenáša krútiaci moment z motora aj elektromotora.
Verdikt
To isté platí aj v prípade zvýšenej záťaže, napríklad pri jazde do kopca. Kombinácia pohonov tak je v takýchto prípadoch úspornejšia. To, čo platí počas jazdy po meste, keď spaľovací motor chvíľu poháňa auto a zároveň pracuje ako generátor energie, aby mohlo auto jazdiť väčšinu času na elektrinu, obdobne platí aj pri jazde po okreskách, resp. diaľniciach, aj keď pomer jazdy na spaľovací motor a elektromotor sa viac vyrovnáva. Summa summarum, spotreba vzrastie iba minimálne. Nám palubný počítať po týždni jazdenia ukazoval priemernú spotrebu 5,5 l/100 km. Hybridnému systému E-Tech od Renaultu jednoducho fandíme a v Arkane je benzínový motor navyše podstatne tichší ako v hybridnom Cliu.
Renault Arkana má stále svoje vizuálne čaro a veľmi dobre fungujúci hybridný pohon. Ponúka výhody vozidla s vyššou stavbou karosérie s praktickým kufrom za rozumné prevádzkové náklady. Výbava Esprit Alpine tomu všetkému dodáva ešte väčší šmrnc. Napriek drobným nedostatkom je to veľmi silná konkurencia pre japonské hybridy a podstatne úspornejšia alternatíva ako európska konkurencia používajúca prevažne mild-hybridné jednotky alebo preplňované trojvalce.
TECHNICKÉ ÚDAJE RENAULT ARKANA | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 + elektromotor + štartér-generátor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Max. výkon | 105 kW/143 k |
Max. krútiaci moment | 148 Nm (motor) / 205 Nm (elektromotor) / 50 Nm (štartér generátor) |
Palivo | benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | multimódová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 568 mm |
Šírka | 1 821 mm |
Výška | 1 576 mm |
Rázvor náprav | 2 720 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 510 kg |
Rozmer kolies | 225/45 R19 |
Objem batožinového priestoru | 480 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,8 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 5,3 l/100 km |
Diaľnica | 6,2 l/100 km |
Okresky | 4,8 l/100 km |
Priemer | 5,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 25 900 € |
Cena testovanej verzie | 35 650 € |