Peter Altof, alias Expl0ited, patrí medzi najznámejších slovenských Youtuberov a tvorcov digitálneho obsahu. Rodák z Prievidze sa na internete preslávil hraním Minecraftu, unboxingom či rôznymi zábavnými videami a prankami. Okrem toho, že vydal básnickú zbierku a podniká v gastre, má tiež pozoruhodný vzťah k autám.
“Autá by mali byť sranda, aj preto som mal vždy zábavné autá,” hovorí na úvod nášho rozhovoru Peter. Ako mnohé iné deti narodené v 90.-tych rokoch, aj on zažil vôbec prvú cestu autom z pôrodnice v rodičovskej Škode Favorit. “Pamätám si, že v aute mi vždy bývalo zle. Neviem či to bolo tým, že boli staré, ale neustále som bol na kinedryle,” spomína s úsmevom. Vzťah k autám si hľadal postupne. “Nebolo to tak, že by som mal doma v izbe vyvesený plagát nejakého auta. Ale napríklad taká Škoda Rapid, to je veľmi pekné auto. Mám rád hranaté tvary, ktoré mali staršie vozidlá.”
Prvé auto
Paradoxne, auto si kúpil ešte skôr, než mal v ruke vodičský preukaz. “Nerobil som si kurz v osemnástich, ako mnohí moji rovesníci, pretože som to nepotreboval. Keď som sa presťahoval do Bratislavy, ozvala sa mi na spoluprácu spoločnosť VB Taxi, od ktorej som dostával kredity na jazdu taxíkmi.” Autoškolu napokon absolvoval o štyri roky neskôr. “To už som si kúpil Volkswagen Beetle Speedster a povedal som si, že by bolo fajn, keby som ho aj mohol šoférovať.” Toto vozidlo sa vyrábalo v 70.-tych rokoch minulého storočia a Peter si kúpil vozidlo ročníka 1976. Verzie Speedster boli často vytvárané nezávislými karosárskymi spoločnosťami, pričom boli postavené na pôvodných modeloch VW Beetle.
https://youtu.be/BlQ5cYwGp4c?feature=shared
“Mal som ho rád, ale zistil som, že nie je úplne ideálne na každodenné používanie. Šoférovalo sa mi dobre, ale nemohol som ho nechať odparkované hocikde na ulici. Vzbudzovalo pozornosť, ľudia k nemu chodili, dotýkali sa ho, nedalo sa ani poriadne zamknúť, takže som si v ňom nemohol nechať ani žiadne veci. Navyše jeho maximálka bola tak 96 km/h z kopca. Aj keď sa volalo Speedster, s rýchlosťou nemalo spoločné ale že absolútne nič.” Chrobák s otvorenou strechou si vyžadoval veľa lásky, pravidelnú údržbu a prechádzky po pekných cestách, lenže… “V tom čase som ani nevedel nájsť tie pekné cesty.”
Napriek tomu toto auto predal iba nedávno, dokonca za vyššiu sumu, než za akú ho kúpil. “Nezarobil som však na ňom, pretože som doň veľa investoval. Auto mi upravovali v Čechách. Vymenili mi napríklad kolesá, pritom tie pôvodné sa mi páčili oveľa viac a neskôr som zistil, že mali aj oveľa väčšiu hodnotu. Keď som auto predával, kupujúci sa ma pýtali na originálne diely, tie som však nemal, bol som v tomto neskúsený.”
Nedá naň dopustiť
Jeho ďalším vozidlom bol Fiat Multipla. “Najlepšie auto, aké som doteraz mal,” spomína. Vnútri mal ružové čalúnenie a na zadných sedadlách dokonca aj obrazovku s hernou konzolou Xbox 360 a dvoma ovládačmi. “Z reproduktorov išli zvuky Xboxu, takže ak počas jazdy kamaráti vzadu hrali nejakú závodnú hru, bola to celkom sranda.” Multipla sa mu však časom začala kaziť, preto auto prenechal svojmu asistentovi. “Ak má niekto na predaj Multiplu s nájazdom do 100-tisíc kilometrov, môže sa mi ozvať. To auto bolo perfektné v tom, že vpredu malo tri miesta. Prostredné operadlo sa dalo sklopiť, takže ten, kto sedel vzadu, mohol cestovať ako kráľ.”
Prvá automobilová spolupráca
Zvučné meno expl0ited zaujalo aj automobilové značky. Prvú automobilovú spoluprácu mal so značkou MINI. “Nedopadlo to úplne podľa mojich predstáv, pretože som dostal postupne tri autá a všetky som nejakým spôsobom oškrel.” Prvé auto poškodil pri výjazde z podzemnej garáže. “Mal som asi týždeň vodičák, keď sa chlapík oproti mne spustil dole rampou. Spanikáril som, stočil to rovno do steny a šuchol dvere. Potom mi povedali, že nič sa nedeje, je to poistené, tak som bol rád, že sa to takto berie.” Aj druhý ťukes bol kuriózny. “Išiel som do garáže v Auparku na svoje obľúbené miesto, kde som vždy zvykol parkovať. Nanešťastie to parkovacie miesto malo znížený strop a v tej chvíli som si neuvedomil, že na streche auta mám aj stan.” Napokon tretie MINI “označkoval” v centre mesta, keď si nevšimol stĺpik.
Z drobných zaváhaní si však zobral ponaučenie. “Myslím si, že človek po absolvovaní vodičského kurzu by si mal predovšetkým zvyknúť na svoje auto. Tým, že mne ho stále menili, potreboval som viac času na zbieranie skúseností.”
Neskôr prišla ponuka na spoluprácu so značkou Renault, expl0ited dostal elektrický Mégane E-Tech. “Nebol som až tak znamenitý influencer značky Renault, ako by si možno značka Renault želala, aj keď som si s nimi ľudsky veľmi dobre rozumel. Auto sa mi páčilo, dobre sa mi na ňom jazdilo, ale nebol som ten typ, ktorý by na sociálne siete stále pridával fotky a ľudom hovoril, aha, tu som s Renaultom a všetci si ho kúpte. To sa mi robilo ťažko, ale ťažko by sa mi to zrejme robilo s každým autom, pretože som k nim nemal až taký vzťah, aby som ho niekomu doporučil.” Vzápätí však jedných dychom dodal. “Až na Multiplu, tú by som odporučil každému, to bolo jedno úžasné auto.”
Vtipné nabíjanie
Pri jazdení s elektromobilom si uvedomil, že nabíjacia infraštruktúra ešte nie je dostatočná. “Keď som jazdil po Bratislave, bolo to super. Keď som sa išiel najesť, dal som si nabiť auto, ale už keď som mal cestovať niekde ďalej, napríklad do Prahy, musel som plánovať zastávky a jazdiť konštantnou rýchlosťou a to ma príliš nebavilo.” Niekoľko dní jazdil aj na modeli Renault Twizy. “Vždy som sníval o tom, že budem mať auto, ktorému sa dvere budú otvárať nahor. A tu som si ten sen splnil.”
Jeho kus nemal ani bočné okno, takže keď pršalo, zo sedadla musel najprv zhrnúť vodu. “V aute sme sedeli za sebou ako bobisti, ale malo to nespornú výhodu. Mohol som mať oba lakte von z auta. S parkovaním nebol problém, paralelné parkovanie som nemusel vôbec riešiť, stačilo vždy zastať kolmo na obrubník.” Problém bol však opäť s nabíjaním. “To auto sa nabíjalo ako notebook, v klasickej elektrickej zásuvke. Raz sa mi pri Eurovei vybila batéria, museli sme ho dotlačiť do podzemnej garáže, odbehol som si do obchodu kúpiť 10-metrovú predlžovačku a od výťahu som ťahal kábel až k autu. Za tri hodiny sa mi batéria nabila na 26 %.”
Po všetkých týchto skúsenostiach hľadal auto, ktoré by bolo predsa len trochu odolnejšie voči jeho prešľapom. “Vybral som si preto upravený Jeep Wrangler so zvýšenou svetlou výškou, so všetkými možnými prídavnými svetlami, jednoducho vyzeralo ako zo Safari.” Aj s Wranglerom má jednu úsmevnú príhodu, ktorú si do dnešného dňa nevie vysvetliť. “Bolo po daždi, všade blato, zobral som preto s partiou kamarátov Jeep na pole. Auto všade striekalo vodu a bahno, ale čo ma najviac prekvapilo, blato ostriekalo aj kamoša, ktorý sedel vzadu uprostred.”
Blízko k vysnívanému autu
Pred necelými dvoma mesiacmi si zaobstaral Porsche Cayman 987, ročník 2008. Prečo práve toto? “Od malička sa mi páčilo Porsche 911, ale zároveň som si uvedomoval svoje šoférske schopnosti. Pristupoval som k tomu preto s rešpektom a povedal som si, že si vyskúšam, či by sa mi niečo také vôbec páčilo. Auto som kúpil od jedného nadšenca, ktorý si kupoval novší Cayman.” Porsche mu robí obrovskú radosť. “Je to prvé auto, na ktoré dávam fakt pozor.”
Ako sa cítil pri fotení s Rolls-Royce Culinnan? “Nepriťahujú ma až takéto drahé a luxusné autá, ale musím uznať, že to bol zážitok. Prvýkrát som sedel v podobnom aute. Vedel by som si však predstaviť niečo zábavnejšie.” Na jeho vkus hýril Culinnan luxusom až príliš. “Cítil som sa v ňom, že doň ešte nepatrím.”
Za volantom je pokojný, nevadí mu čakať pár minút v dopravných kolónach. “Pridal by som na cesty viac cyklistických pruhov, podľa mňa ich máme málo. Nie som nervák a veľmi ma baví, ako sa ľudia čertia. Na niektorých miestach cyklistické pruhy až tak netreba, ale reakcie ľudí ma tak bavia, že ja by som ich namaľoval všade.”