Domov SPRÁVY News Žlté autá strácajú na hodnote najmenej, prepadákom je zlatá

Žlté autá strácajú na hodnote najmenej, prepadákom je zlatá

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Cenu ojazdeného vozidla ovplyvňuje aj jeho farba. Až 64 % áut ponúkaných na slovenskom trhu je pritom len v štyroch farbách – šedej, bielej, čiernej a červenej.

Veľká noc je vnímaná ako najfarebnejšie sviatky roka. Aj pri autách hrá farba dôležitú úlohu, najmä pri predaji. Až 64 % áut predaných tento rok v slovenskej sieti autocentier AAA AUTO a Mototechna bola pritom len v štyroch farbách – šedej, bielej, čiernej a červenej. Biele a čierne vozidlá sú najčastejšie vo verzii kombi, červené SUV a šedé sú hatchbacky. Údaje pochádzajú z predajných dát skupiny AURES Holdings v tomto roku, a práve tieto farby si vyberajú vodiči najčastejšie. Podľa dát iSeeCars.com môžu najvyššiu hodnotu pri ďalšom predaji vozidiel zaistiť menej bežné farby, ako žltá, béžová alebo oranžová.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Najviac strácajú na hodnote zlaté, hnedé a čierne vozidlá

Americká online platforma, ktorá pomáha ľuďom vyhľadávať a nakupovať nové a ojazdené vozidlá, analyzovala v minulom roku viac ako 1,3 milióna trojročných jazdených vozidiel, aby zistili vplyv farby na hodnotu pri ďalšom predaji. Dospeli k tomu, že farba auta môže ovplyvniť jeho hodnotu až o 5 000 dolárov. Priemerné vozidlo stráca po troch rokoch 22,5 % svojej hodnoty. Žlté vozidlá ale strácajú iba 13,5 %, čo predstavuje úsporu viac ako 3 000 dolárov v porovnaní s priemerným vozidlom. Béžové, oranžové a zelené vozidlá strácajú menej ako 20 % svojej hodnoty. Naopak, najviac strácajú hodnotu zlaté, hnedé a čierne vozidlá, pri ktorých cena klesá po troch rokoch o viac ako 10 000 dolárov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prečo má farba taký vplyv na hodnotu vozidla? Podľa iSeeCars je na trhu jednoducho menej vozidiel v žltej, oranžovej alebo zelenej farbe v porovnaní s inými farbami. A aj keď je o takéto vozidlá o niečo nižší záujem pri predaji, stále je dopyt oveľa vyšší ako reálna ponuka. Obdobnú situáciu na slovenskom trhu potvrdzuje aj najväčší predajca ojazdených automobilov u nás.

„Trojročné autá priemerne odpisujú aspoň 40 % svojej hodnoty. Najviac strácajú čierne autá, čo je z veľkej časti dané tým, že ide o vozidlá vyšších kategórií, ktoré všeobecne strácajú hodnotu rýchlejšie. Okolo priemeru sa pohybuje biela, šedá, béžová, hnedá, červená a modrá metalíza. Najlepšie si cenu drží obyčajná základná modrá, a to vďaka tomu, že ide o vozidlá najnižších kategórií. Dobre si cenu držia aj menej obvyklé odtiene farieb, ako sú oranžová a zelená metalíza alebo šedá bez metalízy,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Dominujú 4 farby

V ponuke predaja ojazdených vozidiel však prevažujú vozidlá v tlmených farbách. Podľa údajov AURES Holdings je 64 % áut predaných na Slovensku v štyroch farbách: šedej (20,3 %), bielej (18,5 %), čiernej (14,6 %) a červenej (10,9 %). Šedé a čierne vozidlá sú najčastejšie v prevedení kombi, biele zase SUV a červené hatchbacky. Ani slovenské najobľúbenejšie ojazdené vozidlo, Škoda Octavia, nebýva farebnejšie. Štyri pätiny vozidiel tohto modelu predaného v AURES Holdings je v jednej zo štyroch vyššie uvedených farieb.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

„Mnoho vodičov sa domnieva, že čierna, šedá a strieborná farba sú najlepšie z hľadiska ďalšieho predaja. Ale ako ukazuje americká štúdia, na trhu je ich príliš veľa na to, aby si udržali vyššiu hodnotu. Preto by kupujúci, ktorí hľadajú bežnejšie farby s vyššou udržateľnosťou ceny, mali zvážiť kúpu vozidla v červenej, bielej alebo modrej farbe,“ doplnila Karolína Topolová.  

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPorsche 718 Boxster a Cayman v Európe už iba ako EV
Nasledujúci článokPokuta za prekročenie rýchlosti o 1 km/h? Vodičom naháňa tento radar strach