O dotáciách na kúpu elektromobilov sa u nás hovorí už dlhé roky. V niektorých krajinách fungujú, v Nemecku dotačnú schému už aj stihli zrušiť a napríklad v Česku program na podporu elektromobilov spustili minulý mesiac. U nás sa zatiaľ o podobnom kroku iba uvažuje, preto iniciatívu berú do svojich rúk jednotlivé automobilové značky.
Najnovšie sa podporiť predaj svojich elektrických modelov rozhodla urobiť značka Ford. Pre záujemcov o ich elektrickú vlajkovú loď Mustang Mach-E má k dispozícii “dotáciu” vo výške 5 000 eur. Cena základnej verzie sa prvýkrát oficiálne klesla pod magickú hranicu 50.000 eur.
V roku 2022, keď Ford Mustang Mach-E oficiálne vstúpil na slovenský trh, jeho základná verzia so 198 kW elektromotorom a batériou s kapacitou 75 kWh sa predávala za cenníkovú sumu 67-tisíc eur. Už o niekoľko mesiacov neskôr, na jar 2023, ohlásil Ford masívne zlacňovanie tohto modelu v priemere o 10-tisíc eur. Dôvodom bola optimalizácia výroby a použitie lacnejších lítium-železofosfátových (LFP) batérií. Tie sú odolnejšie a lepšie znášajú častejšie a rýchlejšie nabíjanie pri použití menšieho množstva vysoko dopytovaných a drahých materiálov. Cena základného Mustangu Mach-E tak v tom čase klesla na 56-tisíc eur.
Základ pod 50-tisíc
Vďaka súčasnej akcii Fordu je možné tento model kúpiť za ešte výhodnejších podmienok. Ak započítame bonus do výške 3 200 eur a dotáciu už spomínaných 5 000 eur, cena základnej verzie dosiahne sumu len 49 290 eur. To hovoríme o verzii s jedným elektromotorom s výkonom 198 kW (269 koní) poháňajúcim zadné kolesá a batérii s kapacitou 72,6 kWh, s ktorou dojazd dosiahne hranicu 470 km. Dotáciu je možné uplatniť aj na verzie s 294 k a 91 kWh batériou či štvorkolkami s výkonom zvýšeným na 315, resp. 351 koní. Dotácia 5 000 eur sa nedá uplatniť jedine na model GT s výkonom 487 koní.
Štandardná výbava Mustangu Mach-E je tvorená napríklad full-LED svetlometmi, 10,2“ obrazovkou prístrojového panela a 15,5“ obrazovkou infotainmentu s podporou ako AndroidAuto, tak Apple CarPlay. Okrem toho základná výbava ponúka 360°kameru, adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie a odomykanie prostredníctvom telefónu a bezdrôtovú klávesnicu v B-stĺpiku.
Explorer za dverami
Ford už o krátky čas uvedie na trh ďalší elektromobil – Explorer, ktorý bol vyvíjaný v spolupráci so značkou Volkswagen. Explorer v Európe odštartuje modelom s pohonom zadných kolies s výkonom 168 koní, ktorý využíva 55 kWh batériu na predpokladaný dojazd 350 kilometrov. Ford ponúkne aj výkonnejší jednomotorový model s výkonom 282 koní, ktorý využíva 82 kWh batériu s dojazdom 540 kilometrov. Vrcholná verzia modelu Explorer má duálnu pohonnú sústavu produkujúcu kombinovaný výkon 335 koní. Všetky modely Explorer sa dokážu nabiť z 10 na 80 percent za približne 25 minút.
Viac o tomto modeli si môžete prečítať TU. Jeho slovenské ceny zatiaľ nie sú známe.