Fanúšikovia motoršportu sa môžu tešiť. Nový prototyp sa ukázal prvýkrát verejnosti na okruhu Spa-Franchorchamps v Belgicku 10. mája. V plnom nasadení na vytrvalostných 6-hodinových pretekoch TotalEnegies pred očami 70 000 fanúšikov však bude už dnes. Prototyp nebude chýbať ani na najznámejších vytrvalostných pretekoch v Le Mans 14. a 15. júna, i keď tam bude len súčasťou sprievodného programu.
Pod reflektormi parížskeho autosalónu v roku 2022 spoločnosť Alpine predstavila svoj koncept Alpenglow. Tento model stelesňoval prebiehajúci výskum značky v oblasti spaľovacích motorov poháňaných vodíkom pre športové autá s potenciálom vysokého výkonu. Dnes už Alpine Hy4 nie je len koncepčným autom, ale stalo sa z neho laboratórium pre jazdu v pretekárskom aute s monokokom z uhlíkových vlákien.
„V rámci našej aktívnej účasti na dekarbonizácii motoristického športu vnímame vodíkový spaľovací motor ako mimoriadne perspektívne riešenie. Vieme, že vodík bude nevyhnutným krokom pri dekarbonizácii ďalších generácií vozidiel Endurance a mohol by byť vhodný aj pre monoposty Formuly 1, najmä v tekutom stave pre väčšiu kompaktnosť a výkon. Prototyp Alpenglow to dokonale ilustruje, je to skutočné technologické laboratórium na vývoj vodíkových motorov budúcnosti,“ povedal Bruno Famin, viceprezident Alpine Motorsports.
O vodíkovom riešení sa uvažuje rôznymi spôsobmi v celej skupine Renault, čím prispeje k dosiahnutiu cieľov uhlíkovej neutrality v Európe do roku 2040 a celosvetovo do roku 2050.
Dizajn
Alpine Alpenglow je kľúčovým prototypom dizajnu budúcich modelov francúzskej značky. Alpine Alpenglow Hy4 má veľmi blízko konceptu z roku 2022. Má ešte lepšie rozmery, tvar a redizajnovaný tzv. crash box (prvok na absorbovanie nárazovej energie). Zväčšený je aj interiér s dvoma sedadlami a zachovalo sa aj miesto pre vodíkové nádrže v bočných krytoch a za kokpitom. Nápravy kolies boli rozšírené na 2,10 m, celková šírka prototypu je 2,15 m, dĺžka 5,20 m a výška 1,10 m. Dizajnový jazyk nadväzuje na Alpine A424 súťažiaci v prestížnej kategórii Hypercar World Endurance Championship.
Predná časť modelu Alpine Alpenglow je navrhnutá tak, aby vyvolala pocit kométy prilietajúcej z vesmíru, jej rýchlosť a prienik do atmosféry naznačujú svetelné častice „kozmického prachu“ v štyroch predných svetlách a purpurová farba. Zvislo smerujúce svetlá a rovnako smerujúce titánové rúry výfukov symbolizujú vodík a vodnú paru, ktorú spália.
Interiér
Dvere Alpenglow Hy4 sú tvarované tak, aby uvoľnili čo najviac miesta a uľahčili prístup do kokpitu. Vodič a spolujazdec sa potom môžu posunúť z boku, ktorý sa zvažuje smerom ku kokpitu, aby bol docielený dokonalý tvar sedadiel. Trojuholník v prednej časti kokpitu je tiež typickým prvkom pre značku Alpine, evokujúcim hory. Poskytuje niekoľko vizuálnych funkcií pre vodiča: impulz, smer a môže meniť farbu ako vo videohre, aby evokoval napríklad výšku bočného preťaženia v reálnom čase, otáčky motora alebo poskytoval informácie o rýchlosti. Prístrojová doska obsahuje purpurovú priečku čiastočne zakrytú sekciou v tvare krídla lietadla.
Použité materiály pripomínajú svet športových áut s uhlíkovými vláknami, hliníkom a alcantarou zdobenými motívmi vytlačenými na 3D tlačiarni. Nechýba ani purpurové tlačidlo štartovania, ovládacie tlačidlá prevzaté z Alpine A110 a pretekársky volant. Na bokoch karbónový plášť pokrývajúci bočné nádrže naznačuje ich tvar. Zaujímavé sú aj integrované vyhradené priestory na montáž mini akčných kamier na zachytenie zvuku a obrazu kôl na pretekárskom okruhu.
Podvozok a nádrže
Podvozok Alpenglow Hy4 je na úrovni podvozku pretekárskych áut kategórie LMP3. Pod karbónovou kapotou Alpine Alpenglow Hy4 sa nachádza 2,0-litrový radový 4-valcový preplňovaný motor s výkonom (340 koní). Poháňa ho vodík (presnejšie dihydrogén H2) s priamym vstrekovaním pri tlaku 40 barov a vstrekovaním vody na zníženie emisií. Dokáže dosiahnuť maximálne 7 000 otáčok za minútu a je spriahnutý so sekvenčnou pretekárskou prevodovkou s odstredivou spojkou. Výkon je porovnateľný s benzínovým ekvivalentom a maximálna rýchlosť je približne 270 km/h.
Tri nádrže uchovávajú vodík v plynnej forme (každá 2,1 kg) pod vysokým tlakom 700 barov. Sú umiestnené v bočných krytoch a na zadnej strane kokpitu, vo vetraných priestoroch a sú utesnené od interiéru. Regulátor tlaku znižuje tlak zo 700 na 200 barov a potom ho zníži na 40 barov s priamym vstrekovaním do spaľovacej komory. Na zaistenie absolútnej bezpečnosti bolo prijatých množstvo opatrení. Kompozitné nádrže pod 700 barov majú špeciálnu certifikáciu, sú v nich nainštalované ventily na rýchlu evakuáciu v prípade požiaru, snímače prítomnosti vodíka neustále monitorujú jeho stav a je zavedený prísny postup spustenia s početnými kontrolami. Nakoniec farebne odlíšený systém upozorní vodiča a záchranné služby podľa stupňa naliehavosti každého typu incidentu.
Vodík v motoršporte má veľký potenciál
Dve hlavné riešenia pre pohon na vodíkový pohon sú palivový článok (ktorý vyrába elektrinu na pohon elektromotora) a spaľovací motor poháňaný priamo vodíkom. V Alpine sa rozhodli pre druhú možnosť, pretože spája množstvo výhod pre pretekárske auto, v neposlednom rade veľmi podobný pocit z motora pre vodiča a zvuk ideálne prispôsobený pretekárskej filozofii Alpine. Medzi tieto výhody patrí jeho špecifický výkon, vynikajúca účinnosť pri veľkom zaťažení a znížené požiadavky na chladenie, pretože teplo sa odvádza výfukom a nie radiátormi. Environmentálne aspekty sú tiež prirodzene veľmi priaznivé: jeho emisie CO2 sú zanedbateľné, neprodukuje žiadne sadze, emisie uhlíka ani nespálené uhľovodíky, takže celkové emisie možno znížiť na úroveň nedosiahnuteľnú pre motory na fosílne palivá.
Tieto argumenty podporujú pokračovanie tejto cesty po prvej verzii, ktorá je naďalej predmetom výskumu a vývoja s cieľom ďalej optimalizovať tento typ sľubného motora. Pokiaľ ide o riešenia skladovania vodíka, Alpine je jedným z popredných výrobcov so zameraním na prechod na kvapalný vodík, ktorý sa dá do auta rýchlo natankovať.