Mercedes-Benz je pripravený dramaticky znížiť svoje investície do vývoja celkom novej platformy pre elektrické vozidlá. V projekte vývoja platformy pre budúce generácie luxusných elektromobilov sa rozhodol sa nepokračovať.
Nová platforma s názvom MB.EA Large sa mala stať základom pre budúce generácie elektromobilov radu EQE, EQS, EQE SUV a EQS SUV. Vývoj tento platformy mal byť dokončený v roku 2028. Teraz však nemecký Handelsblatt prichádza s informáciou, že Mercedes-Benz sa vývoj tejto platformy rozhodol zrušiť. Nemecká finančná publikácia uviedla, že rozhodnutie bolo prijaté kvôli slabému predaju existujúcich modelov EQE a EQS, pričom citovala informácie poskytnuté štyrmi zasvätenými osobami nezávislými od seba. Britský Autocar oslovil Mercedes so žiadosťou o vyjadrenie.
Koniec veľkých plánov
Podľa Handelsblatt rozhodnutie zrušiť plány pre MB.EA Large je súčasťou širšej zmeny usporiadania budúcich vývojových aktivít značky Mercedes-Benz. Automobilka nedávno odložila svoj cieľ dosiahnuť 50 % podiel predaja elektromobilov (plug-in hybridných a elektrických vozidiel) v roku 2025 na rok 2030. Taktiež upustila od plánov predávať elektrické autá až do roku 2030 “na trhoch, kde to podmienky dovolia”.
Investičné úspory, ktoré prinesie zastavenie vývoja a zmien infraštruktúry vo výrobných závodoch s cieľom prispôsobiť sa novej platforme, sa odhadujú na 4 až 6 miliárd eur. Mercedes-Benz pôvodne plánoval vyvinúť dve verzie MB.EA – MB.EA Medium pre nadchádzajúci sedan EQC a SUV EQC a MB.EA Large pre väčšie autá zamerané na luxus. Po zrušení tejto konštrukcie chce Mercedes-Benz ďalej rozvíjať platformu EVA2, ktorá tvorí základ existujúcich modelov EQE a EQS, s architektúrou 800 V nabíjania, ktorá nahradí dnes používaný 400 V systém. Ďalšie zmeny plánované pre platformu EVA2 zahŕňajú novú technológiu batériových článkov a účinnejšie elektromotory pre dlhší dojazd.
Tak aké sú plány?
Zastavením vývoja MB.EA Large sa očakáva, že Mercedes-Benz vyvinie nástupcov dnešnej siedmej generácie triedy S, štvrtej generácie GLE SUV, tretej generácie GLE Coupé a tretej generácie GLS ako spaľovacie modely s možnosťou plug-in hybridu, založené na aktualizovanej verzii dnešnej platformy MRA. Budú sa predávať spolu so svojimi elektrickými ekvivalentmi založenými na modernizovanej platforme EVA2. Spolu s MB.EA Medium, má Mercedes-Benz údajne pevné plány na vývoj MMA (pre kompaktné elektromobily), MB.AMG (športové vozidlá) a MB.VAN (úžitkové vozidlá).
Platforma MMA, koncipovaná na podporu elektrických aj spaľovacích pohonov, bude základom tretej generácie modelov CLA, CLA Shooting Brake, GLA tretej generácie a druhej generácie GLB. Nová štruktúra plánuje zdieľať architektúru elektrického hnacieho ústrojenstva s MB.EA Medium. Platforma MB.AMG, ktorá má v roku 2025 vyjsť ako čisto elektrická architektúra, má byť základom nástupcu 4-dverového kupé AMG GT, ako aj nového úzko súvisiaceho modelu AMG SUV. Platforma MB.VAN, ktorá má byť uvedená na trh v roku 2026, bude spočiatku tvoriť základ nástupcu dnešného Mercedesu EQV a potom sa použije aj v iných úžitkových vozidlách.