Vo svete zelenej politiky sa nemienia vzdať. Downsizing a preplňovaný motor V12 tak skoro neprídu.
Ferrari ide vlastnou cestou. Zatiaľ čo väčšina výrobcov športových vozidiel zmenšuje motory a dopĺňa ich turbami či elektrickou asistenciou, značka z Maranella ostáva verná svojej atmosférickej V12-tke. Výrobcov čoraz viac tlačia stále prísnejšie emisné limity, no vo Ferrari sa rozhodli tomuto problému postaviť čelom.
Majestátna atmosférická V12-tka preplňovanie tak skoro nedostane. Šéf produktového vývoja spoločnosti Gianmaria Fulgenzi pre Autocar povedal, že prepĺňanie tohto motora “nie je v mojich úvahách”. Automobilka podľa neho používa turbodúchadlá iba keď musí znížiť veľkosť motora a zároveň zachovať jeho výkon. Atmosférický dvanásťvalec poháňajúci aj novinku 12Cilindri, nástupcu modelu 812, sa nezmenšil. Jeho objem 6,5 litra sa zachoval a v novom superšporte Ferrari dosahuje výkon až 830 koní. Ako to, že Taliani teda nemajú problém s emisiami?
Veľké investície
Nuž, Ferrari investovalo v posledných rokoch nemalé financie do vývoja svojich agregátov, aby zabezpečili, že splnia aj najnovšie emisné regulácie v Európe, bez nutnosti obmedzenia výkonnosti. Model 12Cilindri je krásnym príkladom toho, že sa to dá. Z nuly na sto novinka vystrelí za 2,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 340 km/h.
“Práca, ktorá bola na tomto motore vykonaná, aby zostal výkonný a v súlade s predpismi, je úplne ohromujúca, čo je pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo do motora V12 investuje málo výrobcov,” povedal obchodný riaditeľ Enrico Galliera.
Je to o emóciách
Ako všetci dobre vieme, emócie sú pre Talianov veľmi dôležité a platí to aj pri ich superšportoch. Fulgenzi povedal pre Autocar, že V12 je s atmosférickým nasávaním pre viacero dôvodov. „Je to niečo, čo vytvára emócie, zvuk a zrýchlenie od nízkych otáčok až po maximálne otáčky. To je produkt, ktorý sme chceli ponúknuť.” Tvrdenie, s ktorým sa nedá nesúhlasiť. Azda nič nedokáže na cestách strhnúť pohľady okoloidúcich tak, ako rev majestátnej atmosférickej V12-tky.
Pre pripomenutie, nový motor V12 je podobný agregátu v modeli 812 Competizione. Jeho nástupca však dokáže modifikovať krivku krútiaceho momentu cez tretí a štvrtý prevodový stupeň pomocou systému nazvaného “Adaptive Torque Shaping”. Hnaciu silu následne prenáša na zadné kolesá 8-stupňová dvojspojková prevodovka.
Ferrari je tak v súčasnosti jediným výrobcom automobilov so sériovo vyrábaným nehybridným motorom V12 s prirodzeným nasávaním. My len dúfame, že daný agregát dokážu udržať pri živote čo najdlhšie.