Aston Martin počúva svojich zákazníkov a tí majú jasno v tom čo chcú. Veľké motory!
Nálada v automobilovom svete sa v posledných mesiacoch postupne otáča o 180 stupňov. Nadšenie ohľadom prechodu na elektrický pohon akoby pomaly upadalo a automobilky začínajú „zaradzovať spiatočku“. Ambiciózne plány ohľadom plne elektrických portfólií v Európe značky odkladajú a pripúšťajú, že modely so spaľovacím motorom budú nakoniec predávať aj v ďalšej dekáde. Spomenúť môžeme napríklad Mercedes, Stellantis, Ford, Cadillac či Aston Martin. A práve posledná menovaná značka je opäť predmetom článku.
Pred časom povedal šéf Astonu Martin Lawrence Stroll, že očakáva, že modely so spaľovacím motorom budú predávať aj v polovici ďalšej dekády a dokonca aj po nej. To je totiž to, čo chcú zákazníci. A v britskej automobilke ich teda počúvajú naozaj pozorne. Po novom totiž hlásia, že ľudia skrátka chcú veľké motory.
Aston Martin dáva na zákazníkov
V dobe downsizingu a neustále prísnejších emisných limitov sa tak trochu vydávajú proti prúdu, podobne ako Ferrari. To totiž naďalej plánuje ponúkať svoj atmosférický motor V12. Späť však k Astonu. Britská značka pred časom predstavila nový dvomi turbami preplňovaný motor V12. Prečo? Lebo to ľudia chcú.
Pre magazín Car Throttle povedal šéf produktovej stratégie spoločnosti Alex Long, že interné štúdie ukázali, že ľudia chcú len veľké motory. V roku 2024, kedy v Európe začínajú dominovať malé trojvalcové motory s objemom 1,0 litra s turbom, Aston Martin počíta s tým, že ani vidlicový šesťvalec nebude mať úspech. Long spomína „skutočné emocionálne spojenie“ medzi vodičmi a V12 alebo V8, ktoré menší šesťvalcový motor nedokáže poskytnúť, alebo aspoň „zatiaľ nedokáže“.
Šesťvalce Astonu „nechutia“
Samotný Aston plánoval šesťvalcové modely už pred niekoľkými rokmi. Dokonca superšport Valhalla mal pôvodne dostať dvojlitrový šesťvalec, ale britská značka sa nakoniec rozhodla pre výkonný osemvalec od AMG. Koncept Vanquish Vision s motorom uprostred debutoval s motorom V6, než ho spoločnosť koncom roka 2019 stiahla. Niečo podobné sa stalo aj s SUV modelom DBX, ktorý bol na čínskom trhu v ponuke aj ako šesťvalec, no s nedávnym faceliftom z portfólia vypadol.
Alex Long sa domnieva, že šesťvalcové motory sú viac mainstreamové ako V8, nehovoriac o V12, a tvrdí, že menšie pohonné jednotky „veľmi nepatria do prémiového segmentu“. Podobný názor prevláda aj o elektromobiloch v športovom, resp. superšportovom segmente. Šéf spoločnosti Lawrence Stroll začiatkom tohto roka pre Autocar povedal, že zákazníci chcú „zvuky a vône“ pochádzajúce zo spaľovacieho motora. Aj preto odložili debut svojho prvého elektromobilu o dva roky.