Na Slovensku sa oficiálne začal predaj mestského elektromobilu Dongfeng BOX. Ako prvú je možné objednať verziu s väčšou kapacitou batérie a v najvyššej výbave.
Dongfeng BOX je jedným z prvých vyzývateľov Dacie Spring na poli cenovo dostupných elektromobilov. Samozrejme, na trhu bude súperiť aj s Citroenom e-C3 a v tabuľke na konci článku porovnávame parametre modelu BOX aj s Fiatom 500e. Pretože Dongfeng BOX kombinuje vlastnosti všetkých spomenutých vozidiel do jedného atraktívneho celku. Jeho dizajn je pútavý, priam až futuristický. Ako jedno z mála malých áut má bezrámové okná dverí a nechýba mu ani panoramatická strecha. Všetky svetlomety používajú LED. Na prvý pohľad v tomto prípade vôbec nie je vidieť nejaké šetrenie nákladov a to sa týka aj interiéru. Dongfeng jasne uvádza, že ide o mestské vozidlo, ktoré poskytne dostatočný vnútorný priestor pre dvoch dospelých cestujúcich a dve deti.
Kľúčovým prvkom vozidla, vďaka ktorému dokáže jazdiť efektívne a prejsť na jedno nabitie relatívne dlhú vzdialenosť, je udržanie nízkej hmotnosti. Dongfeng BOX váži len 1324 kg, čo je len o 100 až 200 kg viac ako iné vozidlá v tomto segmente so spaľovacími motormi. Box používa lítium-fosfátové batérie s kapacitou 42,3 kWh, ktoré podľa normy WLTP vystačia na dojazd 340 km. Ich nabitie z 30 na 80 % kapacity trvá 30 minút. Na pohon slúži synchrónny elektromotorom s najvyšším výkonom 70 kW (95 koní) a maximálnym krútiacim momentom 160 Nm, ktorý roztáča predné kolesá. BOX zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 140 km/h. Ako elektromobil pritom obsahuje všetky dôležité výhody a možnosti elektrických vozidiel ako funkcie V2L, V2V či predohrev batérie.
Výbava
Vonkajšie rozmery vozidla sú 4030 x 1810 x 1570 mm. Rázvor osí kolies je dlhý 2660 mm. Na tento segment je pomerne nezvyčajné riešenie v podobe asymetrických rozmerov pneumatík. Čo sa týka výbavy, v tej najvyššej s označením E3 sú prvky ako napríklad automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, digitálny prístrojový panel s 5-palcovou uhlopriečkou, 12-palcová obrazovka multimediálneho systému, bezdrôtová nabíjačka na telefón, automatická klimatizácia, 360-stupňová parkovacia kamera či adaptívny tempomat.
Sedadlo vodiča je nastaviteľné elektricky a má pamäťovú funkciu a je vyhrievané aj ventilované. Sedadlo spolujazdca je nastaviteľné manuálne. Samozrejmosťou je bezpečnostná výbava podľa štandardov Európskej únie. Cena takto vybaveného vozidla je stanovená na 21 990 eur s DPH. Jedinou príplatkovou položkou je metalíza za 690 eur. V druhej polovici roka bude k dispozícii aj nižší stupeň výbavy E2 a úplný základ E1 s menšou, 31,4 kWh batériou.
Model | Dongfeng BOX | Citroen e-C3 | Dacia Spring Extreme | Fiat 500e |
Dĺžka (mm) | 4030 | 4010 | 3701 | 3632 |
Šírka (mm) | 1810 | 1760 | 1583 | 1683 |
Výška (mm) | 1570 | 1570 | 1519 | 1527 |
Rázvor (mm) | 2660 | 2540 | 2423 | 2322 |
Kufor (l) | nie je známe | 310 | 308 | 185 |
Výkon (k) | 95 | 113 | 65 | 118 |
Krút. moment (Nm) | 160 | 120 | 113 | 220 |
0-100 km/h (s) | 10,6 | 11 | 13,7 | 9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 140 | 135 | 125 | 150 |
Kapacita batérie (kWh) | 42,3 | 44 | 26,8 | 42 |
Dojazd (km) | 340 | 320 | 228 | 337 |
Cena (€) | 21 990 | nie je známe | 19 900 | 32 990 |
dizajnom už mu môže konkurovať iba 2x drahšia 500vka ale stále je otázna spoľahlivosť týchto vecičiek z Číny a reálná servisovatelnodt, teda dostupnosť a ceny dielov a schopnosti mechanikov opravovať v tom elektroniku ako je nabíjací modul alebo veci v batérii ako je chladivo, meniče, packy atd a ako dlho budú na to držať diely skladom, keď každé 3 mesiace prídu s novým modelom. možno by to chcelo v eú zriadiť jedno obrovské servisné centrum kde pošlu vadný diel a odošlú repasovaný a o to by sme mali zasúťažiť to je väčší prínos než montovňa v Maďarsku