Spoločnosť Waymo prevádzkujúca autonómne taxíky v kabáte elektrických Jaguarov I-Pace, spustila druhé kolo zvolávacej akcie. Urobili tak kvôli tomu, že jeden z ich autonómnych automobilov v Arizone narazil do telefónneho stĺpa a o chvíľu neskôr tak urobil aj ďalší z nich. Incident ukázal, že spoliehanie sa na mapy s vysokým rozlíšením pre autonómne riadenie nemusí priniesť úspech.
Toto spoločnosť Waymo rozhodne nepoteší. V autonómnom riadení existujú dva trendy a zdá sa, že jeden z nich prehráva. Väčšina spoločností zaoberajúcich sa autonómiou vozidiel verí, že pridanie ďalších senzorov rôznych typov zlepšuje presnosť a bezpečnosť. Najlepším príkladom sú spoločnosti Robotaxi so svojimi autami preplnenými masívnymi senzorovými poľami obsahujúcimi radary, lidary, kamery a ultrazvukové senzory. Tieto spoločnosti sa spoliehajú na mapové údaje s vysokým rozlíšením, ktoré ponúkajú presné určovanie polohy.
Tesla na smiech, teraz sa však karta obracia
Druhý trend v oblasti autonómnej jazdy reprezentuje spoločnosť Tesla. Jej systémy majú základ v snímaní situácie pred vozidlom. Tieto systémy používajú na navigáciu iba kamery. Tesla tvrdila, že pridanie ďalších senzorov by len prispelo k väčšiemu šumu, čo by sťažilo neurónovým sieťam výpočet dráhy a správania vozidla. Tesla používa iba kamery, podobne ako sa ľudia spoliehajú na svoje oči.
Väčšina odborníkov sa Tesle skôr vysmievali za jej stratégiu. Prístup Tesly sa však môže nakoniec ukázať ako lepší. Spoliehanie sa na presné mapy by mohlo spôsobiť, že vozidlá budú zraniteľné voči neočakávaným zmenám v prostredí. Aktualizácia máp si vyžaduje čas a časté práce na ceste môžu spôsobovať komplikácie.
Nevyhnutná zvolávacia akcia
Nevyhnutnosť zvolávacej akcie podčiarkol incident jedného z áut spoločnosti Waymo bez vodiča, ktoré koncom mája narazilo do telefónneho stĺpa. V aute sa v tom čase nenachádzali žiadni pasažieri, auto smerovalo práve na miesto vyzdvihnutia. Vtipné na tom je, že zrážka sa stala blízko zákazníka čakajúceho na jazdu, ktorý počul hlasný buchot. Spoločnosť ponúkla vrátenie peňazí a novú jazdu, no aj druhé auto uviazlo a nabúralo do toho prvého.
Ulička, kde sa nehoda stala, je z oboch strán lemovaná drevenými telefónnymi stĺpmi. Nie sú na obrubníku, ale na úrovni cesty, čo mohlo prispieť k zrážke. Waymo vo vyhlásení vysvetlilo, že jeho samoriadiaci softvér nesprávne priradil telefónnemu stĺpu nízke skóre poškodenia. Spoločnosť Waymo zvolala 672 vozidiel, aby aktualizovala softvér a mapové údaje, aby sa zohľadnil špecifický okraj cesty v tejto konkrétnej uličke.
Elon Musk sa tiež vyjadril
Problém spoločnosti Waymo rýchlo zachytil aj samotný Elon Musk. Snažil sa vysvetliť, že spoliehanie sa na mapy s vysokým rozlíšením spôsobuje, že tieto vozidlá sú náchylné na chyby v mapovaní. Keďže svet sa neustále mení, HD mapy nemožno aktualizovať dostatočne rýchlo, aby tieto zmeny zohľadnili. Ďalším problémom zostáva, že HD mapovacie dáta nepokryjú všetky možné trasy.
V prípade spoločnosti Waymo ide už o druhú zvolávaciu akciu. Tá prvá sa odohrala ešte vo februári, keď dve z jej autonómnych vozidiel rýchlo za sebou havarovali kvôli softvérovej chybe. Zvolávacia akcia prichádza v čase intenzívnej regulačnej kontroly odvetvia autonómneho riadenia. Najmä spoločnosť Waymo sa stala predmetom vyšetrovania NHTSA po viac ako dvoch desiatkach incidentov týkajúcich sa problémov s autonómnou jazdou. Medzi spomínané problémy patria kolízie s inými vozidlami, dopravné priestupky a zrážky so stacionárnymi predmetmi, ako napríklad ten s telefónnym stĺpom.