Toto auto nemá ambíciu zaujať veľké masy ľudí. Je určené pre individualistov, ktorí sa chcú na cestách odlíšiť. Kompromisy pritom robiť nemusíte, pretože vám poskytne tie najdôležitejšie atribúty – kvalitu, imidž, komfort aj technológie.
Značka DS je na Slovensku ešte stále pomerne málo známa. Imidž luxusných vozidiel s nadčasovým dizajnom si však buduje rýchlym tempom. Áno, v Bratislave a jej okolí vozidiel značky DS jazdí pomerne dosť, najmä SUV modelu DS7, ale s DS4 Cross sme sa vydali, akoby povedali politici, do regiónov a tam už poznateľnosť značky značne klesala. Ľudia nás však oslovovali, pretože sa im auto veľmi páčilo, ale logo na prednej maske im nebolo známe.
Dizajn aktuálnych vozidiel radu DS je výrazne ovplyvnený konceptom Aero Sport Lounge predstaveným ešte v roku 2020. Bude naozaj zaujímavé sledovať, kam sa bude dizajnový jazyk DS vyvíjať. Čo sa týka použitých pohonných jednotiek, portfólio je, pochopiteľne, ovplyvnené stratégiou koncernu Stellantis, pod ktorý značka patrí. V prípade modelu DS4 tak môžete siahnuť po plug-in hybride, ak požadujete výkon a adekvátnu dynamiku, no ak vás zaujíma skôr štýl a výbava, základná naftová motorizácia, ktorou bolo vybavené aj naše vozidlo, je úplne dostačujúca. Alternatívou je potom ešte benzínový trojvalec.
Hatchback s vyššou svetlou výškou
Vzhľadom na rok 2024 netreba v tomto aute očakávať dvojliter, ale naftová jedna-päťka s výkonom 136 koní disponuje všetkými pozitívnymi vlastnosťami dieselových štvorvalcov, akými sú silný záťah od najnižších otáčok či nízka spotreba paliva.
Ťažko exaktne definovať, či je DS4 hatchback alebo crossover, ale nízka silueta v spojení s vyššou svetlou výškou a širokým rozchodom kolies pôsobí veľmi atraktívne. Navyše, vo verzii Cross dostáva DS4 celkom dobrodružný nádych a v ľahkom teréne sa rozhodne nestratí. Najmä ak obľubujete kúpania na prírodných jazerách, kde je okolitý terén častokrát členitý, s vyjazdenými koľajami alebo jamami plnými vody, je vyššia svetlá výška na nezaplatenie.
V prípade, že sa dostanete do situácie, keď predné kolesá stratia trakciu, pomôže vám elektronický systém, ktorý preklz kolies prispôsobí podkladu cesty. DS4 Cross sa tak mimo asfaltu dokáže dostať oveľa ďalej ako obyčajné hatchbacky s pohonom predných kolies. Nejaké veľké zázraky však netreba očakávať, pretože auto nedisponuje pohonom 4×4 a to ani za príplatok. Treba jednoducho poznať limity auta, ale tam, kde sme potrebovali, sme sa s autom dokázali vyštverať bez poškodenia.
Plast na rôznych outdoor variantoch konkurencie mnohokrát pôsobí ako päsť na oko. V prípade DS4 to rozhodne neplatí. Dizajnéri sa s dodatočnými prvkami vyhrali s citom a vhodnou kombináciou farieb si auto stále dokáže udržať kus elegancie. Najmä keď si odmyslíte nálepky na karosérii.
Pohoda na palube
8-stupňová automatická prevodovka je štandardom. Tento meničový automat poznáme z mnohých vozidiel koncernu Stellantis a v DS4, tak ako aj v ostatných modeloch, pracuje svedomito, prevodové stupne radí takmer nepostrehnuteľne a motor udržiava v prijateľných otáčkach. Dynamicky netreba od auta čakať veľa. DS4 Cross je v tejto konfigurácii skôr komfortným presúvadlom, v ktorom dokážete prejsť stovky či tisíce kilometrov bez väčšej únavy.
Rozmaznávať vás budú vyhrievané, klimatizované a masážne sedadlá. Na výber je hneď niekoľko režimov masáže, z ktorých každá je iná. Žiadny iný hatchback tejto triedy nie je naladený tak komfortne ako práve DS4. Netreba sa ale báť ani vyššej rýchlosti v zákrutách, podvozok si s tým hravo poradí. Dokonca nám neprekážali ani celoročné pneumatiky od Michelinu. Minimálne v Bratislave a okolí celoročné pneumatiky kvôli miernejším zimám dávajú zmysel.
Voyage
Verziu Voyage bežne v cenníku nenájdete. Ide o jednorazovú akciu na skladové vozidlá. Neviete si síce auto nakonfigurovať presne podľa vášho vkusu, ale tieto modely sú veľmi dobre vybavené a vzhľadom sa rozsah výbavy poskytujú prijateľnú cenu. Napokon si treba uvedomiť, že DS sa profiluje ako prémiová značka a už v minulosti sme v teste DS4 skonštatovali, že kvalitou interiéru poráža aj súčasný Mercedes Triedy A.
DS4 Cross Voyage je ďalej vybavené koženým čalúnením sedadiel, málo vídaným systémom nočného videnia (počas večerných jázd za sychravého počasia jeho upozornenia na nezodpovedných chodcov oceníte všetkými desiatimi), 19-palcovými diskami kolies či otvárateľným strešným oknom.
Je to vozidlo pre individualistov, ktorým sa páči jeho nadčasový štýl a dokážu oceniť odvážne dizajnové riešenia. Teraz je navyše k dispozícii za atraktívnu cenu. Porovnali sme DS4 Cross s konkurenciou s porovnateľnou výbavou a vychádza to celkom jednoznačne.
Model | DS4 Cross | Audi A3 allstreet | Mercedes-Benz GLA | Mazda CX-3 |
Výbava | Voyage | allstreet | AMG Line Premium Plus | Exclusive-line |
Dĺžka (mm) | 4400 | 4353 | 4412 | 4395 |
Šírka (mm) | 1866 | 1816 | 1834 | 1795 |
Výška (mm) | 1490 | 1486 | 1616 | 1540 |
Rázvor (mm) | 2675 | 2630 | 2729 | 2655 |
Hmotnosť (kg) | 1558 | 1510 | 1585 | 1484 |
Kufor (l) | 430 | 380 | 427 | 430 |
Nádrž (l) | 53 | 50 | 43 | 51 |
Motor | BlueHDi 130 | 35 TDI | 180 d | 2,5 l e-Skyactiv G |
Prevodovka | 8-st. AT | 7-st. AT | 8-st. AT | 6-st. AT |
Výkon (k) | 130 | 150 | 116 | 140 |
Krút. moment (Nm) | 300 | 360 | 280 | 238 |
0-100 km/h (s) | 10,9 | 8,3 | 11 | 10,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 208 | 218 | 190 | 191 |
Spotreba (l/100 km) | 5,2-5,3 | 5,0-5,7 | 5,4 | 6,5 |
Cena (€) | 37 990 | 45 733 | 58 722 | 39 315 |