Domov SPRÁVY News Nehoda vlaku a autobusu: Čo robiť, keď je pokazená signalizácia? Hlavne ju...

Nehoda vlaku a autobusu: Čo robiť, keď je pokazená signalizácia? Hlavne ju neignorujte

Železničné priecestie so svetelnou a zvukovou signalizáciou a závorami v Podunajských Biskupiciach, ilustračné foto (foto: E. Stríž)
Železničné priecestie so svetelnou a zvukovou signalizáciou a závorami v Podunajských Biskupiciach, ilustračné foto (foto: E. Stríž)

Tragická nehoda otriasla Slovenskom a vyvolala predčasnú diskusiu o zodpovednosti. Je na mieste pýtať sa, čo robiť, keď vieme, že sa je pokazená signalizácia na vlakovom priecestí.

Sedem obetí a ďalší zranení

Počet obetí tragickej nehody vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch stúpol na sedem. Informovala o tom TASR dnes ráno s odvolaním sa na informácie od záchranných zložiek.

Záchranári na Facebooku ďalej uviedli, že ďalších päť osôb bolo zranených. Je medzi nimi aj rušňovodič.

Čo sa stalo?

Vo štvrtok 27. júna 2024 krátko po 17.00 hod. došlo pri Nových Zámkoch k nehode vlaku a autobusu. Autobus vošiel na chránené železničné priecestie v čase, keď prechádzal medzinárodný rýchlik EC 279 Metropolitan z Prahy do Budapešti.

Fotografia z miesta nehody, ako ich zverejnil Policajný zbor SR na Facebooku
Fotografie z miesta nehody, ako ich zverejnil Policajný zbor SR na Facebooku

Podľa dostupných informácií vodič linkového autobusu Nové Zámky – Kolta vošiel na železničné priecestie na Dvorskej ceste v smere na Dvory nad Žitavou, pretože nefungovala zvuková ani svetelná signalizácia. Tá mala byť poškodená v dôsledku búrok, ktoré v uplynulých dňoch zasiahli veľkú časť územia Slovenska.

Údajne mala signalizácia nefungovať správne už niekoľko dní, informuje denník SME.

Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR vyslalo päť pozemných ambulancii a tri záchranárske vrtuľníky. Podľa informácii od zasahujúcich posádok utrpelo zranenia nezlučiteľné so životom na mieste sedem osôb. Ďalších päť osôb bolo zranených a transportovaných do nemocníc v Bratislave, Nitre, Komárne a Leviciach. Do nemocnice v Nových Zámkoch neboli prevezení, pretože nemocnica bola zaliata po prívalových dažďoch.

Ráž: Zlyhal ľudský faktor

Z dôvodu dažďov mala byť vylúčená aj trať, po ktorej vlak prechádzal. Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža nehodu pri Nových Zámkoch zrejme zapríčinil ľudský faktor.

Z dôvodu prívalových dažďov bola na železnici vylúčená jedna koľaj, na ktorej sa vlak objavil, aj keď tam nemal čo robiť, povedal na tlačovej konferencii minister dopravy Jozef Ráž, ako uvádza denník SME.

Ak dôjde k nehode vlaku a vozidla či chodca, je obyčajne vinníkom vodič vozidla a chodec. V prípade nehody pri Nových Zámkoch je situácia komplikovanejšia, pretože vodič autobusu prechádzal cez priecestie pre nefungujúcu signalizáciu, navyše išlo o úsek s bujnou vegetáciou, ktorá môže brániť vodičom vo výhľade na trať.

V tejto chvíli je však predčasné konštatovať o vine a zodpovednosti, pretože incident bude prešetrovaný.

Vyjadrenie ŽSR

Železnice Slovenskej republiky na Facebooku krátko po nehode vyjadrili úprimnú sústrasť pozostalým a poďakovali sa záchranným zložkám.

S hlbokým zármutkom oznamujeme, že dnes došlo k tragickej nehode vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch. Bohužiaľ, na mieste sú mŕtvi aj zranení. Naše myšlienky a modlitby sú s rodinami obetí a všetkými, ktorých táto tragédia zasiahla. Ďakujeme záchranárom a všetkým, ktorí sa podieľajú na pomoci.

Chránené železničné priecestie, ilustračné foto
Chránené železničné priecestie, ilustračné foto
Čo robiť, ak signalizácia na priecestí nefunguje

Železničné priecestia poznáme aktívne (chránené) a pasívne (nezabezpečené, nechránené). Každé musí byť riadne označené dopravnými značkami priamo na mieste, ale aj 240, 160 a 80 metrov pred ňou v každom smere.

Od chvíle spustenia výstražného hlásenia nesmiete prejsť cez železničné priecestie od chvíle spustenia výstražného hlásenia. Vašou povinnosťou je okamžite opustiť priestor železničného priecestia a tiež umožniť ostatným vozidlám, aby tento priestor opustili.

Čo ak neustále blikajú červené svetlá? Vedzte, že ani v takomto prípade nemôžete cez železničné priecestie prejsť. Toto je ten lepší prípad – horšie je, keď vlaky prechádzajú, ale signalizácia nefunguje vôbec.

Ak viete, že železničná signalizácia nefunguje správne, okamžite kontaktujte železnice alebo číslo 158 a uveďte číslo jednoznačný identifikačný číselný kód (JIČ). Ten sa nachádza na železničnom semafore (má tvar napr. SP0376, pričom SP znamená slovenské priecestie).

Železnice následne vyšlú pracovníka, ktorý sa postará o riadenie dopravy a odstránenie poruchy.

V krajnej núdzi možno využiť paragraf 29 Zákona o cestnej premávke. Tento paragraf uvažuje o jednej alebo viacerých osobách zodpovedných za riadenie prejazdu cez železničné priecestie v prípade poruchy signalizácie. Za krajnú núdzu však nemožno považovať cestu do práce alebo poháhľanie sa na nasledujúci spoj.

Nová funkcia varuje pred blížiacim sa vlakom. Funguje aj na Slovensku

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAlonso si v Astone vydupal auto, dostal brutálny V12 s manuálom
Nasledujúci článokĽahkonohé EV sa nabije skôr, než sa vrátite z WC. Prototyp vyráža na cesty