Dokáže nové bezemisné palivo zachrániť spaľovacie motory? Predpoklady na to má. Ohúrilo natoľko, že ho začal testovať aj tím F1.
Neustále zvyšujúci sa tlak na zníženie vyprodukovaných emisií začína posledné roky spaľovacím motorom postupne brať pôdu pod nohami. Ako sa však ukazuje, masový prechod na elektrický pohon nejde ani zďaleka podľa plánu. Ciele jednotlivých automobiliek boli až príliš ambiciózne a od svojich pôvodných plánov postupne upúšťajú. Spaľovacie motory tak s nami budú minimálne aj v ďalšom desaťročí. Ako však dosiahnuť zníženie emisií?
Len voda, vzduch a elektrina
Už nejakú dobu sa spomínajú syntetické palivá. Tie majú veľký potenciál, reálne môžu zachrániť spaľovacie motory a výrazne prispieť k zníženiu emisii v automobilovom sektore. Aktuálne sa však vo veľkom hovorí o superpalive vyvinutom britskou spoločnosťou Zero.
Tá totiž pracuje na bezemisnom palive pre bežné spaľovacie motory, ktoré vyrába len zo vzduchu, vody a elektriny. Firma ho prvýkrát odskúšala zhruba pred rokom pri testovacom lete malého súkromného lietadla.
„Ľudia hovorili, že ide o kúzlo. Že nechápu, čo sa nám podarilo – že vyrábame palivo len zo vzduchu, vody a elektriny. Ale naopak. Je to veľmi skutočné a naozaj nepotrebujeme iné materiály. Keď skončíme, palivo je takmer identické alebo dokonca lepšie ako existujúce fosílne palivo. A bude fungovať aj v bežných autách, vlakoch a lietadlách,“ uviedol vedecký riaditeľ spoločnosti Zero Nilay Shah.
Spolupráca s F1 tímom
Ako informuje RTVS, toto superpalivo okamžite vzbudilo veľkú pozornosť a prilákalo niekoľko nových investorov a partnerov. Za spoločnosťou Zero stojí formulovým fanúšikom veľmi dobre známy Paddy Lowe, ktorý patril medzi strojcov mega úspešnej éry Mercedesu v F1. Nie je preto až takým veľkým prekvapením, že prvým, kto nadviazal spoluprácu s firmou Zero, je tím Sauber F1.
„Formula 1 je svetoznáma tým, že je priekopníkom v inováciách a nových technológiách. Množstvo nových nápadov sa do bežných áut dostalo z F1. Som presvedčený, že tak to bude aj s ekologickým syntetickým palivom,“ povedal zakladateľ spoločnosti Zero Paddy Lowe.
Čo na palivo hovorí pilot F1?
Samotná F1 sa totiž zaviazala, že do roku 2030 bude uhlíkovo neutrálna a práve syntetické palivo by jej v tom mohlo pomôcť. Nové bezemisné palivo spoločnosti Zero si už v monoposte vyskúšal aj súčasný pilot Stake F1 Team Kick Sauber Zhou Guanyu.
„Som rád, že môžem byť pri tvorení nového trendu a sledovať ako sa svet posúva – udržateľne a ekologicky. Musíme sa ale ubezpečiť, že toto palivo bude mať stabilný výkon za všetkých podmienok, aby netrpel celý šport. Skúšobné jazdy dopadli zatiaľ výborne,“ tvrdí Zhou Guanyu.
Cena je zatiaľ vysoká
Achillova päta syntetického paliva je aktuálne v cene. Náklady na jeho výrobu sú totiž tri až štyrikrát vyššie ako pri klasickom benzíne. Spoločnosť Zero však dúfa, že produkcia sa rozbehne na vyššie obrátky, čo by umožnilo znížiť výslednú cena na prijateľnú výšku aj pre bežných motoristov. Na vlastnom syntetickom palive okrem toho pracuje aj Porsche, ktoré taktiež postupne zvyšuje výrobu.