Pamätáte sa ešte na rok 2004? Čo myslíte, aké automobily boli v tom čase trendy? O SUV vtedy skoro nikto nemal záujem a najpredávanejšou značkou v Európe nebol Volkswagen. Pozrime sa spolu na to, ako sa automobilový trh zmenil za posledných 20 rokov.
Podstatný vývoj zaznamenali bezpečnostné a emisné predpisy, vďaka čomu nové autá podstatne zdraželi. Aj to je jedna z príčin, prečo automobilové značky, ktoré boli v nedávnej minulosti obľúbené, zaznamenali výrazný pokles záujmu. Kľúčovú rolu tu zohrala aj elektrifikácia či nástup popularity nových značiek. Dobrým spôsobom, ako porovnať zmeny, je pozrieť sa na to, aké autá boli najpredávanejšie v prvej polovici rokov 2004 a 2024. Štatistické údaje pre portál Motor1 spracoval Felipe Munoz, špecialista na automobilový priemysel v JATO Dynamics. Zo správy vyplýva, že Renault, Opel alebo Ford pred 20 rokmi predávali oveľa viac áut ako v súčasnosti.
V prvej polovici roku 2004 tvorili malé autá segmentov B a C polovicu celkových registrácií nových áut v Európe. Z desiatich najpredávanejších áut boli všetky hatchbacky. Na vrchole bol Peugeot 206. Najpredávanejším SUV bola Toyota RAV4 až na 42. mieste. V roku 2024 sú štyri z najpredávanejších modelov SUV, najvyššie sa umiestnil Volkswagen T-Roc na 4. mieste. Podiel hatchbackov klesol z 50,4-percentného podielu v prvom polroku 2004 na 29,7 % v prvom polroku 2024. Podstatne viac jazdí po európskych cestách vozidiel typu SUV. Kým pred dvadsiatimi rokmi bolo v Európe registrovaných len 458 400 SUV, čo predstavovalo 5,5 % z celkového trhu, údaje od januára do júna 2024 sa predalo 3,58 milióna kusov SUV, čo predstavuje 52 % trhu.
Pokles záujmu zaznamenali aj iné typy vozidiel. Trhový podiel minivanov za 20 rokov klesol z 15,2 na 3,2 %, kombi z 12,2 na 8,8 %, sedanov z 10,5 na 3,7 % a športových áut z 4,5 na 1,4 %.
2004 vs. 2024
Najpredávanejšou značkou v roku 2004 nebol Volkswagen, ale Renault. Darilo sa aj Oplu, Fordu či Fiatu, ktoré boli v prvej desiatke. V roku 2024 to už neplatí, pretože ich pozície nabrali iné značky ako BMW, Škoda, Dacia či Hyundai. Rapídny pokles predaja ilustruje aj skutočnosť, že tretie BMW s 396 205 predanými kusmi v prvom polroku 2024 by pred 20 rokmi obsadilo len deviatu priečku.
Poradie | 1. polrok 2004 | Počet kusov | 1. polrok 2024 | Počet kusov |
1. | Renault | 852 523 | VW | 706 656 |
2. | VW | 785 301 | Toyota | 481 040 |
3. | Opel | 743 847 | BMW | 396 205 |
4. | Ford | 716 030 | Škoda | 376 768 |
5. | Peugeot | 654 869 | Renault | 362 667 |
6. | Citroen | 515 946 | Mercedes | 355 736 |
7. | Fiat | 460 694 | Audi | 345 228 |
8. | Toyota | 412 820 | Peugeot | 345 070 |
9. | Mercedes | 370 299 | Dacia | 301 090 |
10. | Audi | 290 561 | Hyundai | 279 092 |
Najpredávanejšie autá
Na úkor nižších predajov značiek Renault, Peugeot, Ford, Opel, Citroen či Fiat rastú nováčikovia, ako napríklad Tesla, Cupra alebo MG. Z prvej desiatky najpredávanejších áut prvej polovice roka 2004 prežili v rebríčku iba tri modely. Peugeot 206 v roku 2004 viedol a jeho potomok, Peugeot 208, je dnes piatym najpredávanejším modelom v Európe. Volkswagen Golf skončil v rokoch 2004 a 2024 na druhom mieste. Clio obsadilo štvrté miesto v roku 2004 a tretie v tomto roku. Ford, Fiat a Opel už nemajú modely v prvej desiatke a nahradili ich modely ako Dacia Sandero , Škoda Octavia, Tesla Model Y či Toyota Yaris Cross.
Poradie | 1. polrok 2004 | Počet kusov | 1. polrok 2024 | Počet kusov |
1. | Peugeot 206 | 296 359 | Dacia Sandero | 144 626 |
2. | VW Golf | 294 739 | VW Golf | 126 069 |
3. | Peugeot 307 | 265 450 | Renault Clio | 114 225 |
4. | Renault Clio | 230 875 | VW T-Roc | 111 588 |
5. | Ford Focus | 224 728 | Peugeot 208 | 106 601 |
6. | Renault Megane | 222 891 | Citroen C3 | 104 976 |
7. | Opel Corsa | 199 449 | Škoda Octavia | 102 581 |
8. | Fiat Punto | 183 163 | Tesla Model Y | 102 164 |
9. | Opel Astra | 175 977 | Toyota Yaris Cross | 100 250 |
10. | Ford Fiesta | 175 230 | Peugeot 2008 | 93 445 |