To, čo sa práve deje v Španielsku, sa považuje za realistický predobraz budúceho vývoja predajov automobilov aj vo zvyšku Európy. Pravdepodobne aj vrátane Slovenska.
Čínska automobilka Chery zažíva v Španielsku nečakaný úspech. Jej model Omoda, ktorý sa na španielskom trhu predstavil len začiatkom tohto roka, výrazne prekonal očakávania a v auguste zaznamenal impozantný 8167-percentný nárast predajov v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka. S 744 predanými vozidlami dokonca prekonala etablované značky ako Tesla, Jeep a Fiat.
Zdá sa, že zákazníkov láka najmä model Omoda 5, SUV so spaľovacím motorom začínajúce na cene 28 000 eur. Pod prednou kapotou pracuje benzínový motor 1,5 TCI s max. výkonom do 115 kW (156 k) najvyšším krútiacim momentom solídnych 230 Nm. Vozidlo je konfigurované výhradne s variátorovou prevodovkou CVT.
Technické údaje ďalej uvádzajú, že Omoda 5 je vybavená prednou nápravou typu MacPherson, zadnou tuhou nápravou. SUV má dĺžku 4400 mm, šírku 1830 mm, výšku 1588 mm a rázvor dlhý 2630 mm.
Chery Omoda 5 stojaci na podvozkovej platforme T1X teda nie je typickým predstaviteľom toho, čím sú u nás dnes čínske značky – teda výrobcovia lacnejších elektromobilov.
Pre porovnanie, VW Tiguan aktuálnej generácie je dlhý 4539 mm a stojí na rázvore s dĺžkou 2676 mm, pričom jeho slovenská cena aktuálne začína na 31 990 eur.
Jeho dizajn, výbava a pomer ceny a výkonu evidentne rezonujú medzi európskymi zákazníkmi. Čínska automobilka pritom neplánuje spočívať na vavrínoch. V blízkej budúcnosti chce začať výrobu elektrických verzií modelu Omoda v bývalej továrni Nissanu neďaleko Barcelony, čím sa vyhne novým clám EÚ na dovoz elektromobilov z Číny.
Expanduje do Európy napriek výzvam
Úspech Chery v Španielsku je súčasťou širšej stratégie čínskych automobiliek, ktoré sa snažia dobyť európsky trh. Okrem Chery sa v Európe aktívne angažujú aj značky ako BYD a Geely. Ich príchod však nie je bez výziev.
Európsky trh sa totiž potýka s výrazným spomalením dopytu po elektromobiloch, čo čiastočne súvisí s novými clami. O aktuálnom dianí na trhu s elektromobilmi sme priniesli samostatný príspevok tento týždeň.
Ďalšia automobilka zmenila názor na elektromobily, cieľ byť do 6 rokov iba e-značkou je minulosť
Napriek tomu sa zdá, že čínske automobilky sú odhodlané uspieť. Chery využíva Španielsko ako svoju európsku základňu a plánuje ďalej expandovať do ďalších krajín regiónu. Zaujímavé bude sledovať, ako sa jej podarí udržať si tempo rastu a či sa jej podarí dlhodobo etablovať na náročnom európskom trhu.
Výsledky predaja za august totiž mnohých skoro šokovali. Chery v Španielsku bilancovalo august s 8167-percentným nárastom oproti deviatim autám zaregistrovaným v auguste minulého roka.
Tesla, Jeep aj Fiat zaostávajú
Zatiaľ čo Chery zaznamenáva výrazný rast, tradičné značky ako Tesla, Jeep a Fiat v Španielsku mierne zaostávajú. Tesla, ktorá sa zameriava výlučne na elektromobily, predala v auguste 549 vozidiel. Jeep a Fiat zaznamenali ešte nižšie čísla – 532 a 305 predaných vozidiel.
Úspech Chery poukazuje na novú realitu, že európski zákazníci sú čoraz otvorenejší voči čínskym značkám a že sú ochotní dať šancu aj novým hráčom na trhu.
Podstatné pri čínskych autách je to, že ešte nikto netuší ako to auto bude vyZerat po 10.rokoch. hodnota pôjde.pon3 rokoch na polovicu. Všade dávajú 1.5 l benzin s ohromnounspotrebou 8-14 litrov nam100. Obhajujú to ” nízkou ” obstarávacou cenou.
Jedným slovom je to des, všetko skupia a európske značky skončia.