Výstavba nového úseku poľskej rýchlostnej cesty S19 je pre stavebníkov veľkou výzvou. Stavenisko s efektnými serpentínami vyzerá skôr ako zjazdovka, než rýchlostná cesta.
Nový úsek rýchlostnej cesty S19 je už v procese výstavby. Rýchlostná cesta Via Carpatia bude viesť prakticky až po hranice so Slovenskom a bude spájať lokality Dukla a Barwinek. V budúcnosti sa nový úsek cesty stane dôležitou dopravnou trasou medzi prístavmi v Baltskom mori a Stredozemnom mori.
Rýchlostná cesta vo výstavbe bude dlhá viac ako 11 kilometrov a pre projektantov aj stavebníkov je mimoriadnou výzvou. Z geologického hľadiska má ísť o takzvanú „komplikovanú štruktúru“ so zložitou topografiou, objasňuje poľský denník Gazeta.
Profil trasy zahŕňa kopce, údolia, hlboké rokliny s vodnými tokmi, vyskytujú sa tu alebo hrozia početné zosuvy pôvody. Len preto, aby projektanti vytvorili celý stavebný plán, museli vykonať nevšedne rozsiahly prieskum prostredia – vyvŕtali viac ako 765 vrtov s hĺbkami od troch až do 50 metrov.
Dobrým príkladom technickej náročnosti lokality, cez ktorú nová rýchlostná cesta povedie, je priestor pre tri inžinierske stavby ES-22, ES-24 a ES-26. Ide o estakády, z ktorých najdlhšia bude mať jeden kilometer.
Nevídane vysoké piliere
Aby sa stavebníci vyhli potrebe totálnej úpravy terénu, bude rýchlostná cesta zdvihnutá do vzduchu na ohromujúco vysokých pilieroch. Najvyšší plánovaný pilier bude mať výšku až 100 metrov, čo je asi o 20 metrov viac ako známa Mariánska veža v Krakove, prípadne polovica televíznej veže na bratislavskom Kamzíku.
Absurdne vyzerajúce zákruty na diaľnici
Zo zverejnených záberov to vyzerá tak, že Poliaci sa pustili do výstavby rýchlostnej cesty s divokými zákrutami. Pohľad na stavenisko z dostatočne veľkej vzdialenosti tak skutočne pôsobí a pozorovatelia sa môžu spytovať, či to stavebníci myslia vážne.
V tomto prípade však nejde o cestičky, ktoré sa stanú základom rýchlostnej cesty, ale cesty určené pre stavebné vozidlá. Profil trasy v danej lokalite má tak výrazný sklon, až 15 percent, a prevýšenie až 120 metrov.
To znamená, že betónové vozíky sa mohli pohybovať len s obmedzenou záťažou – nosnosťou na 80 percent. Preto sa na danom úseku spravili početné zákruty, aby sa uľahčilo stúpanie.
Kedy novú rýchlostnú cestu dokončia?
V súčasnosti sa realizuje montáž výstuže, betonáž základových pásov a prefabrikácia stĺpov. Na mieste budúcej estakády ES-26 sú už postavené prvé základy. Podľa poľského správcu rýchlostných ciest a diaľnic GDDKiA by mal dodávateľ dokončiť výstavbu pilót pre estakády ešte v tomto roku.
Hodnota zakázky je 1,4 miliardy PLN, teda v prepočte 330 miliónov eur. Práce sa začali v septembri 2023 a už tento rok v auguste stavebník dosiahol pokrok na prácach na úrovni až 22 percent, pričom práce na ceste dosiahli 15-percentný prah. V prípade projekčných prác bola dosiahnutá úroveň nad 98 percent. Vskutku priaznivé čísla.
Ak sa nestane nič neočakávané (čo je rizikom vždy), cesta by mala byť hotová na jeseň 2026. V konečnom dôsledku bude S19 v Podkarpatskom vojvodstve dlhá takmer 170 km.
Vizualizácia trasy S19 Dukla-Barwinek od poľského správcu diaľnic:
Via Carpatia na Slovensku
Slovensko medzičasom s výstavbou medzinárodnej cesty Via Carpatia zaostáva. Hrozí totiž, že iba Slovensko nebude mať dokončenú časť medzinárodnej trasy a stane sa pomysleným dopravným lievikom.
Rýchlostná cesta R4, ako súčasť medzinárodného projektu Via Carpatia a európskej dopravnej siete TEN-T, má zásadný význam pre prepojenie Slovenska s ostatnými krajinami Európy.
Jej deväť úsekov s celkovou dĺžkou 60 kilometrov, od Kapušian po poľské hranice, výrazne prispeje k zlepšeniu dopravnej infraštruktúry a posilneniu hospodárskeho rastu regiónu.