Čo ak máte defekt a vaše auto nemá rezervnú pneumatiku alebo nie je vhodné na montáž? Ako môže v tejto situácii pomôcť samorezná skrutka? A nakoniec, ako nájsť východisko zo situácie, v ktorej vás prepadla zúfalosť?
Ako opraviť defekt – Keď vám auto na palubnom počítači oznámi stratu tlaku v pneumatike, nemusí to byť hneď príznak defektu. Tlak v pneumatike môže klesnúť z viacerých príčin a patrí medzi ne aj obyčajná zmena atmosférického tlaku – teda počasie.
Zobrazený žltý indikátor na palubnej doske je však v každom prípade dôvodom, aby ste svoje auto bezpečne zastavili a preverili si aktuálny stav pneumatík. Moderné autá vedia oznámiť aj to, ktoré z kolies má nižší tlak, avšak mali ste si prejsť všetky. Pre istotu.
Najprv pneumatiku dotlakujte
Ak vidíte, že niektoré koleso je viditeľne mäkšie ako ostatné, ale stále sa ním dá jazdiť, mali by ste namieriť k najbližšej čerpacej stanici. Na všetkých síce nie sú vzduchové kompresory, ale snáď sa trafíte práve do takej, kde kompresor je a funguje. Ak si neviete rady, bez obavy sa spýtajte pracovníka čerpacej stanice.
Dotlakujte pneumatiku podľa správnosti. Tlak pneumatík pre vaše vozidlo je uvedený na štítku dostupnom po otvorení dverí vodiča. V závislosti od výrobcu, druhu vozidla a tiež aktuálnej záťaže sa ideálny tlak pohybuje niekde medzi 2,0 až 2,5 baru. Za univerzálnu hodnotu sa považuje 2,3 baru, lenže určite sa riaďte pokynmi výrobcu na štítku.
Ak si aj po dotlakovaní pneumatiky na zodpovedajúci tlak všimnete, že naďalej stráca vzduch a po krátkom čase auto opäť avizuje nízky tlak, ide o príznak defektu alebo poškodeného ventilu.
Skontrolujte ventil
Na prvom mieste by teda mali skontrolovať ventil. Je to veľmi jednoduché – stačí si nasliniť prst a pretrieť ním ventil. Ak uvidíte bubliny, je to príznak netesnosti ventilu. S týmto veľa nenarobíte, musíte pneumatiku dotlakovať, takzvane nahustiť, a vybrať sa s autom do pneuservisu, kde vám ventil vymenia na počkanie.
Klinec alebo skrutka v kolese
Nie je vinný ventil? V takom prípade hľadajte na povrchu pneumatiky poškodenie – veľmi často ide o skrutky, klince a vôbec dlhšie kovové predmety, ktoré prepichnú celú pneumatiku. Vedzte, že v automobilovom kolese nie je duša, ktorú poznáme z bicyklov.
Našli ste takýto predmet zapichnutý v pneumatike? Nevyberajte ho. Samotný predmet v mieste prepichnutia čiastočne utesňuje dieru, takže často môžete pneumatiku jednoducho napumpovať a dostať sa do pneuservisu včas.
Najnepravdepodobnejšia z neočakávaných možností je, keď pneumatika netesní pozdĺž ráfika. To sa zvyčajne zistí po výmene pneumatík – čerstvo namontovaná pneumatika neudrží tlak v dôsledku korózie alebo poškodenia ráfika. Na tento problém by vás však mali upozorniť už pri prezúvaní.
Ako opraviť defekt?
Ak je príčina defektu jasná, ale pneumatika sa nedá nahustiť, môžete sa ju pokúsiť opraviť. Aj tu existujú rôzne scenáre.
Ideálne je vymeniť koleso za rezervu, lenže to je pre mnohých náročné. Naviac, v moderných autách rezervné koleso často jednoducho nie je. V takom prípade musia byť vozidlá vybavené lepiacou sadou na opravu pneumatiky.
Z našich osobných skúseností vieme, že iba málokedy táto sada skutočne funguje. Ak je to vaša jediná možnosť pred zavolaním odťahovky, mali by ste ju ale skúsiť.
Existuje ale aj možnosť svojpomocnej opravy defektu na cestách. V predaji nájdete opravné sady na opravu pneumatiky. Tie lacnejšie stoja menej ako dve eurá.
Obsahujú ihlicu, pásy gumy, lepidlo (vulkanizačný roztok) a čosi, čo vyzerá ako otvárač na víno. V skutočnosti je to prieťažník, teda akési šidlo alebo vrták, ktorým dieru na kolese paradoxne rozšírite, aby sa do nej zmestili gumené knôty.
Návod na použitie tejto sady je pomerne jednoduchý:
- Nájdite miesto, kde je pneumatika prepichnutá a odstráňte predmet, ktorý spôsobil porušenie (ak je ešte v pneumatike).
- Do otvoru zasuňte prieťažník (šidlo/vrták) a následne ho preťahujte smerom hore a dolu dovtedy, pokiaľ nebude ľahko prechádzať otvorom – týmto je otvor vyčistený a pripravený.
- Knôt zbavený ochrannej fólie prevlečte otvorom vidlice a naneste na neho vulkanizačný roztok.
- Zastrčte vidlicu s nasadeným knôtom do otvoru tak, aby jeho polovica zostala z vonkajšej strany pneumatiky, potom otočte vidlicou o 1/4 a pomaly ju vytiahnite.
- Odrežte zvyšok knôtu čo najbližšie k pneumatike.
Na záver musíte pneumatiku opäť nahustiť, preto je dobré celý tento úkon spraviť na čerpacej stanici v blízkosti vzduchového kompresora, prípadne použiť vlastný, ak ho vozíte v aute.
Ani jedna z možností nezafungovala?
Ak nemáte ani túžbu, prostriedky ani zručnosti opraviť defekt, musíte sa uchýliť k pomoci zvonka. Zložitou a špinavou, ale fungujúcou možnosťou je demontovať koleso a vziať si s ním taxík do najbližšieho pneuservisu a potom späť.
Jednoduchšia a čistejšia alternatíva je zavolať odťahovku a odviezť celé auto do pneuservisu. Toto odporúčame aj my hneď z niekoľkých dôvodov.
Je celkom možné, že službu odťahu máte v cene vášho PZP. Poisťovne obyčajne ponúkajú takéto benefity k zmluvnému poisteniu. Určite teda zavolajte do poisťovne, v ktorej máte PZP a informujte sa.
Za druhé, ak máte novšie vozidlo v záruke, veľmi pravdepodobne k nej automobilka pribalila aj službu garanciu mobility. V takomto prípade zavoláte na telefónne číslo asistenčnej služby, kde vás operátor prevedie všetkými nasledujúcimi krokmi.
Výhodou je, že častokrát je služba odťahu v rámci benefitov k PZP alebo asistenčnej služby bezplatná, a tak v konečnom dôsledku zaplatíte iba za opravu pneumatiky v pneuservise, prípadne zníženú cenu za odťah.