Európska únia nezakáže predaj nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. EÚ len nedovolí automobilkám predávať nové vozidlá so škodlivými emisiami. V praxi to znamená to isté, pokiaľ sa výroba uhlíkovo neutrálnych syntetických palív nezvýši v priebehu nasledujúcich 10 rokov. V tak krátkom časovom horizonte to nevyzerá ružovo, takže je pochopiteľné, že kritika proti zákazu sa množí.
Taliansky minister životného prostredia a energetickej bezpečnosti je najnovším hlasom, ktorý verejne a nahlas reaguje proti zákazu predaja spaľovacích motorov od EÚ. Automotive News Europe cituje Gilberta Pichetta Fratina, ktorý povedal, že „zákaz sa musí zmeniť“, keďže „ideologická vízia“ už zlyhala. Zašiel tak ďaleko, že povedal, že plán je úplne „absurdný“ a že Európa teraz „potrebuje pragmatickú víziu“.
Talianski predstavitelia chcú, aby bol nový zákaz predaja spaľovacích motorov od roku 2035 prehodnotený v predstihu. Namiesto toho, aby museli čakať do roku 2026, tamojší minister obchodu a výroby Made in Italy Adolfo Urso chce, aby sa pravidlo vyhodnotilo začiatkom roka 2025. V ideálnom prípade sa veci musia zmeniť. V opačnom prípade sa tvrdí, že európsky automobilový priemysel by mohol skolabovať.
Namiesto prinútenia všetkých 27 krajín EÚ, aby od polovice budúceho desaťročia predávali iba elektrické vozidlá, pravicová vláda Giorgie Meloni tvrdí, že členovia štátov by mali mať väčšiu slobodu, pokiaľ ide o dosahovanie cieľov v oblasti dekarbonizácie. Prechod sa nemôže uskutočniť len o 10 rokov, takže postupný prechod by bol realistickejším cieľom.
Záujem o elektromobily klesá
Za posledné mesiace sme boli svedkami toho, že väčšina výrobcov automobilov aktívnych v Európe prispôsobila svoje ciele v oblasti elektromobilov tým, že odsunuli svoje plány s čisto elektrickým pohonom. Ani Volvo si nemyslí, že by už do roku 2030 mohlo ukončiť predaj áut so spaľovacím motorom. Tak ako Mercedes, Porsche, Bentley a Ford si už taktiež nie sú istí, že prejdú výlučne na elektrický pohon, ako bolo predtým oznámené.
Keďže mnohé krajiny znižujú alebo rušia dotácie na elektromobily, dopyt po elektrických vozidlách rapídne klesá. Európske združenie výrobcov automobilov tvrdí, že úplne elektrické autá mali v prvých šiestich mesiacoch roka podiel na trhu 12,5 %. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023 je to pokles o 0,4 %.
Výrobcovia automobilov chcú, aby ste si ich elektromobil kupovali miesto spaľováku, pretože im hrozia vysoké pokuty za prekročenie emisných cieľov. Od roku 2025 sa to má ešte viac sprísniť, takže by sa dalo povedať, že automobilky sú v problémoch. Tvrdšia konkurencia spôsobená prílevom lacnejších áut vyrobených v Číne určite nepomáha, hoci novo zavedené clá veci spomaľujú.
Čokoľvek sa stane v EÚ, bude mať globálne dôsledky, keďže niektorí z najväčších výrobcov automobilov sídlia v Európe. Ak by bol predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035 v 27 krajinách eurozóny zakázaný, na iných trhoch by mohlo byť menej novo vyvinutých áut, ktoré nie sú elektrické.