Výrobné linky mestského elektromobilu Fiat 500e sa zastavili v polovici septembra. Podľa agentúrnych správ sa mali opäť rozbehnúť 13. októbra. Zdá sa, že všetko bude inak a stroje v talianskom závode stíchnu až do konca mesiaca. Dôvodom je nízky záujem zákazníkov.
Zamestnanci v talianskej továrni Mirafiori majú opäť nútenú pauzu. Prerušenie výroby zažili už minulú jeseň a teraz stojí výroba podľa agentúry Reuters opäť z toho istého dôvodu – záujem o Fiat 500e je podstatne nižší ako výrobná kapacita závodu.
Fiat len nedávno zastavil výrobu benzínovej Päťstovky, aj na Slovensku sa dopredávajú posledné kusy. V prípade druhej generácie sa počítalo len s čisto elektrickou verziou, čo dáva zmysel, avšak realita narazila na vlažný záujem do strany spotrebiteľov. Fiat 500e totiž nie je ľudové auto, ale je skôr koncipované ako imidžový elektromobil, za ktorý si Fiat nechá rád zaplatiť. Vo svetle iných skutočností sa však ukazuje, že aj bohatší obyvatelia po celej Európe ešte nie sú pripravení prejsť na elektrické mestské auto v takých počtoch, aby sa nepretržitá výroba Fiatu oplatila.
Na klesajúci záujem Fiat reagoval pred niekoľkými mesiacmi s vyhlásením, že začne vyvíjať aj hybridnú verziu. Tá však nepríde na trh skôr než v druhej polovici budúceho roka. Čo sa týka benzínových a hybridných modelov, Fiat sa teraz sústreďuje skôr na uvedenie nového modelu Panda.
Ľudia sa otočili chrbtom k udržateľným riešeniam
Koncern Stellantis na margo prerušenia výroby informoval, že pokles predaja Fiatu 500e súvisí s hlbokými ťažkosťami, s ktorými sa na európskom trhu elektrických vozidiel stretávajú všetci výrobcovia. Podľa údajov spoločnosti Jato Dynamics predal Fiat v Európe od januára do konca júla 74 885 exemplárov modelu 500, čo je o 24 % menej ako v rovnakom období minulého roka. Ide však o súčet benzínových modelov prvej generácie a elektrických verzií druhej generácie.
Generálny riaditeľ Fiat Olivier François nedávno pre Autocar povedal: „Samozrejme, rovnako ako všetci ostatní, sme si mysleli, že svet prejde na elektrické automobily rýchlejšie a rýchlejšie klesnú aj náklady na elektrifikáciu. Nečakali sme, že príde pandémia, dôjde k nedostatku surovín a že európska spoločnosť sa otočí chrbtom k udržateľným riešeniam. Ale toto je realita a musíme jej čeliť.”
Ako už predstavitelia značky informovali, Fiat okrem vývoja hybridnej verzie investuje 100 miliónov eur do vývoja novej batérie pre 500e. Nová batéria by mala byť lacnejšia a ponúknuť dlhší dojazd.
Lenže nové správy prinášajú do prípadu viac svetla. Pôvodná pauza mala trvať do 13. októbra. Stellantis však teraz oznámil, že prerušenie výroby bude trvať až do 1. novembra. Nikde pritom nie je napísané, že termín sa nebude opäť predlžovať. Odbory automobilky boli podľa agentúry Reuters informované, že sa tak deje z dôvodu hlbokých problémov na trhu elektrických vozidiel v Európe. Kvôli odstávke výroby vystúpi šéf Stellantisu Carlos Tavares budúci týždeň pred talianskym parlamentným výborom a hovoriť bude o vyhliadkach výroby automobilky v Taliansku. Fiat 500e sa predáva aj v Severnej Amerike, no ani tam nerobí dieru do sveta. Za prvých 6 mesiacov tohto roka sa tam predalo len 470 kusov.