Švédska automobilka Volvo sa vzdáva svojich zámerov ponúkať autá formou predplatného. Dobrý koncept narazil na prekážky vyplývajúce z praxe.
Automobilka Volvo končí s predplatným automobilov. Volvo má teraz v úmysle presunúť svoje programy Care by Volvo v Nemecku, Holandsku, Švédsku a Nórsku na nových vlastníkov a zároveň postupne služby vyraďovať v Spojenom kráľovstve. Ukončilo program aj v USA, kde bol dostupný vo viac ako 40 štátoch.
Potvrdilo Volvo pre Automotive News Europe 12. septembra.
Volvo mení svoju stratégiu na celom fronte
Švédska automobilka Volvo so sídlom v Göteborgu sa v uplynulých rokoch dostala do pozornosti odbornej aj laickej verejnosti pre vskutku ambiciózne plány. Napríklad sa chcela už do roku 2030 stať čisto elektrickou automobilkou a blízkej dobe mienila predávať až polovicu áut len cez internet.
Odvážne ciele ale zatiaľ neobstáli v priamej konfrontácii so spotrebiteľským správaním. Teraz Volvo upúšťa od projektu predplatného nových áut krátko po tom, čo zrušilo ciele na rok 2030. Volvo bude predávať automobily so spaľovacím pohonom aj naďalej, až kým to bude možné a sústredí sa na plug-in hybridy.
Opustenie zámeru predávať polovicu automobilov cez online kanály takisto prichádza po neúspechoch v praxi.
Prečo projekt nevyšiel?
Napriek tomu, že odborníci tvrdia opak, bežní ľudia chcú naďalej autá vlastniť a pre väčšinu z nich dlhodobý prenájom či predplatné neprichádzajú do úvahy.
Care by Volvo bol nápad bývalého generálneho riaditeľa Hakana Samuelssona. Načasoval spustenie programu predplatného tak, aby sa zhodovalo s debutom prvého kompaktného SUV automobilky, XC40, v septembri 2017.
„Jeho vízia bola jasná,“ povedal marketingový expert značky Thomas Andersson v danom čase pre Automotive News Europe, keď sa ho novinári pýtali na Samuelssonovu víziu. „Užívaš si vozidlo. My sa postaráme o zvyšok.“
Andersson to označil za „revolúciu pre komerčnú časť podnikania“.
Pri uvedení služby na trh firma chcela, aby zákazníci podpísali dvojročnú zmluvu na 699 EUR mesačne, za ktorú by získali údržbu, poistenie, výmenu pneumatík, ako aj služby digitálneho komorníka, ako je tankovanie, čistenie a dokonca aj doručenie balíkov do auta.
Kľúčový rozdiel medzi predplatným a tradičným lízingom bol v tom, že na konci zmluvy nebola potrebná žiadna veľká posledná platba.
Axel Zurhausen, ktorý vedie program Care by Volvo v Nemecku, povedal pre Automotive News Europe, že predplatné vlani vzrástlo o 8 percent , čo predstavuje asi 10 percent z celkového objemu automobilky. Povedal, že program má približne 6500 zákazníkov.
Napríklad v USA sa však predajcovia postavili proti programu rázne už v roku 2018. A jeho znovuuvedenie v roku 2023 je napokon fiasko.
Koniec predplatného
Značka odmietla povedať, koľko zákazníkov využíva Care by Volvo na starom kontinente ani v USA. Predstavitelia automobilky však medzičasom potvrdili, že tí, ktorí sú zaradení do programu, môžu dokončiť svoje obdobie, po ktorom budú mať nárok na kredit 1 000 USD na nový nákup auta alebo 500 USD na lízing. To sa ale týka iba Spojených štátov.