Domov SPRÁVY Elektromobilita Veľká zmena cien nabíjania áut na Slovensku: Doterajšie ceny mali byť „neudržateľné“....

Veľká zmena cien nabíjania áut na Slovensku: Doterajšie ceny mali byť „neudržateľné“. Stále sa oplatí elektromobil?

Ilustračná fotografia, nabíjanie elektromobilu Ioniq 6 v noci (foto: Yrka Pictured @unsplash.com)
Ilustračná fotografia, nabíjanie elektromobilu Ioniq 6 v noci (foto: Yrka Pictured @unsplash.com)

Spoločnosť Greenway mení cenník a zavádza celkom nový program Premium s predplatenými 150 kWh energie. 

Greenway upravuje cenník nabíjacích programov a taríf už od utorka 1. októbra 2024 a pridáva nový program Premium. Dôvody na zmenu cenníka sú viaceré, samotný Greenway ich zdôvodňuje spotrebiteľským správaním a tiež neudržateľnosťou nízkych cien v roamingovom nabíjaní.

Keď v roku 2021 spoločnosť predstavila mesačné programy s predplateným objemom energie, bol to prelomový krok, ktorý postupne nasledovali aj konkurenti. Za tých zopár rokov sa však mnoho zmenilo a spoločnosť musí na vývoj reagovať.

Z požiadaviek zákazníkov vyplýva, že uprednostňujú prístup k výhodným cenám za kilowatthodinu, pričom objem predplatenej energie pre nich nie je až taký podstatný, uvádza spoločnosť. Mesačný poplatok majú vnímať ako vstupenku do vyššej používateľskej úrovne s výhodnejšími jednotkovými. Na takúto zostavu cenníka od októbra pristupuje aj Greenway.

Ilustračná fotografia, nabíjacie stanice Greenway (foto: redakcia, archív)
Ilustračná fotografia, nabíjacie stanice Greenway (foto: redakcia, archív)

Ako sa menia tarify?

V súčasnosti Greenway na svojej webstránke avizuje cenník s trojicou programov, od ktorých sa odvíjajú aj jednotkové tarify. Ide o programy Energia Standard za 0,00€, Energia Plus za 9,90€ a Energia Max za 29,90€ mesačne. Zatiaľ čo v prvom programe nie sú predplatené žiadne kilowatthodiny, v Pluse je to 30 kWh a v Maxe 100 kWh mesačne. V závislosti od programu sa menia aj jednotkové tarify štandardného, rýchleho aj ultrarýchleho nabíjania. 1 kWh rýchleho nabíjania v Standarde vychádza na 59 eurocentov, v Pluse za 49 a Maxe za 39 eurocentov.

Tieto ceny od októbra narastajú, ale iba minimálne.

STANDARD 0,00€ PLUS 9,90€ MAX 21,90€ PREMIUM 59,90€
  • 0 kWh v sieti Greenway
  • štandardné nabíjanie do 25 kW za 0,39€/kWh
  • rýchle nabíjanie do 100 kW za 0,59€/kWh
  • ultrarýchle nabíjanie nad 100 kW za 0,69€/kWh
  • 30 kWh v sieti Greenway
  • štandardné nabíjanie do 25 kW za 0,29€/kWh
  • rýchle nabíjanie do 100 kW za 0,49€/kWh
  • ultrarýchle nabíjanie nad 100 kW za 0,59€/kWh
  • 50 kWh v sieti Greenway
  • štandardné nabíjanie do 25 kW za 0,29€/kWh
  • rýchle nabíjanie do 100 kW za 0,45€/kWh
  • ultrarýchle nabíjanie nad 100 kW za 0,45€/kWh
  • 150 kWh v sieti Greenway
  • štandardné nabíjanie do 25 kW za 0,29€/kWh
  • rýchle nabíjanie do 100 kW za 0,40€/kWh
  • ultrarýchle nabíjanie nad 100 kW za 0,40€/kWh

Zmeny v nabíjaní v roamingu

Greenway spoločne so zmenou taríf a programov nabíjania avizuje aj októbrové zmeny v politike roamingu. 

Dnes, keď je v sieti GreenWay už 859 nabíjacích bodov na 321 lokalitách, sa zákazníci môžu spoľahnúť na dostupnosť zelených nabíjačiek na celom území Slovenska,“ hovorí Peter Badík, riaditeľ Greenway.

Napriek tomu, že veríme, že jednotná cena pre všetky siete je pre našich klientov najlepšia a najtransparentnejšia cesta, pri súčasnom nastavení roamingových cien medzi operátormi sa táto politika stala pre nás ekonomicky neudržateľnou,“ hovorí a dodáva, že firma musela roamingové nabíjanie dotovať, pretože ceny od roamingových partnerov boli vyššie, než suma zaplatená zákazníkmi.

Politika s názvom Roam like at home sa teda od 1. októbra 2024 ruší. Avšak, ak zákazník vlastní nabíjaciu kartu Greenway, môže nabíjať aj na ZSE Drive a ďalších. Pred každým nabíjaním si zákazník môže overiť presnú cenu a podmienky nabíjania prostredníctvom mobilnej aplikácie GreenWay EV Charging alebo v Zákazníckej zóne na webe.

Stále sa oplatí kupovať elektromobil?

Ekonomická výhodnosť kúpy elektromobilu je nikdy sa nekončiacou témou, do ktorej vstupuje množstvo faktorov. V súčasnosti platí, že elektromobily sú podstatne drahšie ako nové autá na benzín a naftu. Tento cenový rozdiel sa iba sotva počas niekoľkých rokov vráti na úspore na prevádzkových nákladoch. O celkovej ekonomickej zmysluplnosti nákupu elektromobilu tak v prípade priemerného vodiča môžeme hovoriť len ťažko.

Nabíjanie elektromobilu doma je a zrejme vždy bude najlacnejšie. Nabíjaniu na stanici sa však zrejme aj tak nevyhnete (foto: Zaptec @unsplash.com)
Nabíjanie elektromobilu doma je a zrejme vždy bude najlacnejšie. Nabíjaniu na stanici sa však zrejme aj tak nevyhnete (foto: Zaptec @unsplash.com)

V prípade firiem a jednotlivcov, ktorí jazdia veľmi veľa, je však situácia odlišná. Zodpovedným výpočtom nákladov a cenových rozdielov môžu dospieť k záveru, že sa nákup elektrického vozidla oplatí viac. Nepochybne v tom zohráva úlohu aj možnosť rýchlejšieho odpisu elektromobilu firmou a eventuálne dotácie (aktuálne na Slovensku nie sú dostupné žiadne).

Ceny nabíjania sú dôležitým faktorom vo vyhodnocovaní celkovej ekonomickej bilancie elektromobilu. Platí, že nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach je drahšie, zatiaľ čo nabíjanie doma je najlacnejšie. V prípade nabíjania na rýchlych staniciach sa môžeme poľahky dostať až k mesačným nákladom zodpovedajúcim nákupu nafty. V prípade domáceho nabíjania sú tieto náklady signifikantne nižšie.

Je teda individuálnou úlohou každého jedného záujemcu o kúpu elektrického vozidla, aby si tieto skutočnosti vopred dobre zvážil, prepočítal a mal dobrý prehľad vo svojej finančnej situácii. Možno práve takto zistí, že ten nákup elektromobilu mu napokon ešte aj ušetrí peniaze.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokIveco predstavilo elektrickú dodávku, prečo z polovice vyzerá ako Hyundai?
Nasledujúci článokZÁPLAVY: Pokiaľ je voda v interiéri, radšej ani neštartujte