Skvelý prvý dojem býva niekedy nasledovaný trpkým sklamaním, že automobilka nedotiahla veci do dokonalosti. Avšak, nie je to prípad značky Volvo a jej modelu XC60, ktorý by sme mohli kritizovať iba sotva.
Čierno-čierna edícia dotiahnutá do dokonalosti
To, čo sa podarilo značke Volvo, nie je vôbec bežné. Totiž, väčšina z čiernych edícií zvyčajne nezahŕňa toľko dôrazu na detail, aby sme mohli autá týchto edícii skutočne považovať za čierne. Lenže, Volvo je iné. Veľmi dobre si pozrite fotky v našej galérii. Rýchlo zistíte, že výrobca bol zvlášť dôsledný a nehľadiac na biele slovensko-európske TEČ je na tomto aute skoro všetko čierne. Vyniká iba niekoľko drobností: strieborné brzdové strmene, strieborné logo VOLVO v strede čiernych diskov a príznačný biely štvorec s nápisom POLESTAR ENGINEERED. Všetko ostatné je skutočne čierne, čím si automobilka vysluhuje uznanie esteticky cítiacich zákazníkov.
No a keď po naštartovaní motora rozsvietia predné LED svetlomety s úhľadnou minimalistickou grafikou, do modelu XC60 Black Edition sa jednoducho zamilujete. Toľko k tej estetike.
Napriek lepšiemu estetickému zážitku je toto Volvo XC60 iba edíciou existujúceho modelu, a tak si zachováva rozmery aj proporcie. Rozmery 4 708 × 2 117 (vr. zrkadiel) × 1655 mm vyzerajú na rázvore s dĺžkou 2 865 mm vyslovene ideálne. Zvlášť s krásnymi 21-palcovými diskami kolies obutých do pneumatík Pirelli P-ZERO. Kompaktný charakter SUV nie je tak nápadný aj vďaka veľkorysým rozchodom kolies – vpredu 1 653 mm a vzadu 1 657 mm, čo je len o centimeter menej ako podstatne väčší model XC90.
Počas redakčného testu nám ľudia povedali, že na nich XC60 pôsobí ako tank – ako veľké robustné SUV. Vyvolať takýto efekt je pre zákazníkov vyslovene žiadúce, najmä s ohľadom na skutočnosť, že zvnútra auto pôsobí skôr útulne a ľahko sa ovláda.
Pracovisko vodiča: Balzam na kríže!
Silnou stránkou Volva XC60 je zmysluplne navrhnutý interiér s dobrými materiálmi, infotainment však zaostáva za konkurenciou.
Kto sa rád sťažuje na drastický minimalizmus v nových autách, ten si nebude mať prečo zgustnúť na XC60. Toto kompaktné SUV ponúka racionálne navrhnutý interiér, v ktorom estetika nie je pozdvihnutá nad ergonómiu a bezpečnosť – a predsa je krásny. Masívna stredová konzola akoby patrila do SUV vyššej triedy, rovnako to naznačuje výška posedu s dobrým výhľadom na blízke okolie vozidla. K výhľadu dodatočne pomáha príplatková 360° kamera za doplatok 650 €.
Z pozície vodiča oceňujeme dokonale kruhový volant s tromi ramenami – Volvo sa vyhýba experimentom s tvarom, a tak sa volantom dobre manévruje v ktorejkoľvek polohe – Tesla, Peugeot, takto to má vyzerať a fungovať. Zmienku si zaslúži aj miera nastavenia vo vertikálnom aj pozdĺžnom smere a ideálny náklon. Na hornú časť volantu tak dosiahnete aj vtedy, keď preferujete pohodlnejšiu konfiguráciu sedadla. Volant ale má aj chybu, nemá dedikované tlačidlá na prijatie a odmietnutie hovoru.
Klasické ovládanie výduchov klimatizácie má stále svoje opodstatnenie, avšak v porovnaní s konkurenciou Volvo stráca na dojme z infotainmentu. Grafika na stredovom displeji pôsobí zastaralo, virtuálne tlačidlá sú zbytočne veľké a vodič je nútený venovať infotainmentu viac pozornosti.
Naopak, pochvaľujeme si digitálny prístrojový panel s krásnou grafikou, praktickým informačným centrom dostupným na stlačenie tlačidla O a vôbec prehľadnými notifikáciami.
Zadné sedenie? Nečakajte nič extra.
Posedenie vzadu hodnotíme neutrálne. Nie je tu nič, čím by nás Volvo ohromilo, dokonca ani odkladacích priestorov tu nie je toľko, čo v škodovkách.
Priestor na hlavu vzadu má výšku 988 mm, do šírky v úrovni pliec je tu 1 430 mm miesta. To znamená, že na každého z troch pasažierov pripadá 47 centimetrov, čo neznie práve veľkoryso. Lenže vzadu sa budú voziť väčšinou dvaja a ak to budú deti na detských sedačkách, nebude o miesto núdza.
Ak budete vzadu voziť deti, nepochybne budete radi, že detská poistka aj zablokovanie okien sú riešené elektronicky jediným tlačidlom. Hneď pod ovládačmi okien. Nikdy viac nebudete musieť otvárať zadné dvere a kľúčom zámok nastavovať manuálne.
Pripravený na rodinu
Podobných šikovných funkcií má Volvo XC60 ešte niekoľko. Za užitočný považujeme držiak na parkovací lístok za čelným sklom, ale aj elektrické nastavovanie predných sedadiel a automatické ovládanie kufrových dverí. Nechýba na nich ani tlačidlo zatvorenia a následného zamknutia auta, čo stále nie je samozrejmosť. Z praktického hľadiska tu potom máme strešné lyžiny v cene, tunel vedúci cez operadlo stredového sedadla a tiež úžasnú funkciu ovládania svetlej výšky podvozka. Spolu s ním sa mení aj výška nakladacej hrany kufra.
Dvomi tlačidlami v kufri môžete podvozok dvíhať a znižovať v rozsahu, aký sme predtým videli azda len v Audi A8 so vzduchovým podvozkom. Áno, vzduch je aj tu a toto je jedna z jeho skvelých funkcií. Lenže, zadarmo to nebude, Volvo si za tento vzduchový podvozok pýta 2 430 €.
Prioritné uplatnenie však nachádza počas jazdy, ktorú robí nevšedne komfortnou. Až tak, že moja manželka ma viac-menej prinútila zaoberať sa kúpou tohto auta.
Poctivý benzínový motor s trochou elektriny
Motorizácia B5 AWD Mild hybrid znamená pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom benzínového motora s jemnou elektrickou podporou. Agregát dosahuje max. výkon 184 kW (250 k) a krútiaci moment do 360 Nm, čo môžeme považovať za hodnoty zodpovedajúce vyššiemu štandardu. Mimochodom, v osvedčení o evidencii má toto Volvo napísané ako pohon BENZÍN+HEV.
Pohon všetkých kolies je vítaná vlastnosť, hoci vieme, že s touto leštenkou iba málokto pôjde do terénu. Aktívna trakcia na všetkých kolesách ale má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a stabilitu vozidla. Nepriaznivý vplyv má na spotrebu, ktorú výrobca odhaduje na 7,7 až 8,1 l/100 km. Počas novinármi najazdených 1 144 km sa spotreba ustálila na presne 10,0 l/100 km, čo zodpovedalo aj hodnote nameranej počas nášho redakčného testu.
Môžeme konštatovať, že kto si kúpi toto testované Volvo za 74 440 €, toho dva litre spotreby hore-dole až tak trápiť nebudú. Alebo áno? Na Slovensku máte pri kúpe XC60 na výber ešte XC60 Plug-in hybrid, ktorý umožňuje jazdiť aj takmer zadarmo – ak ste dosť šikovný.
Jazdné vlastnosti sa pozdávali aj manželke
Nech je auto akokoľvek pekné a šikovné, hodnotenie jazdných vlastností zostáva tým hlavným, čo zákazníkov zaujíma. Nami testovaný exemplár sa mohol pochváliť plaketou s avízom, že ide o auto vyladené značkou Polestar. To je pochvala, ale aj významný prísľub.
Nepustíme sa do hľadania rozdielov a podobností s BMW M a Mercedes-AMG, pretože kto je fanúšikom týchto športových verzií nemeckých áut, ten si nevyberie Volvo. A kto je fanúšikom severského autopriemyslu, ten sa bude vyhýbať Nemcom.
Stojí za zmienku, že výberom športového jazdného režimu Polestar Engineered Mode sa na XC60 zmení konfigurácia softvérová konfigurácia motora. Volič jazdných režimov ale nehľadajte na na tradičnom mieste, teda pri páke prevodovky. Musíte si cez displej vybrať komfortný režim, off-roadový alebo zmienený športový.
Uznávame, že najlepšie sa nám jazdilo vo východiskovom nastavení, ktoré najlepšie vyhovuje potrebám každodenného života. Volvo XC60 Polestar Engineered má presné riadenie, ktoré sa ale účinne vyhýba tuhosti. Práca prevodovky je prakticky nepostrehnuteľná a azda len len pri kickdowne chvíľu zaváha. Pocitovo však kratšie, než nové vozidlá od BMW, ktoré vás občas nechajú v rozpakoch, či ste omylom nevyradili do neutrálu.
Zapôsobili na nás plynulé a dokonale jemné zastavenia. S XC60 môžete brzdiť skoro ako v Rolls-Royce, teda postupne spomaľovať bez záverečného trhnutia.
Vďaka podvozku vyššej kategórie s viacprvkovou nápravou vzadu a vzduchovému pruženiu pôsobia aj slovenské cesty vskutku kvalitne. SUV sa efektívne vyhýba prejavom nedotáčavosti či odskakovaniu zadnej časti pri prudkom vjazde do záruky, dokonca ani prejazd cez ostré vlny na asfalte nie sú dôvodom, aby vami v interiéri zastriaslo. Pritom automobil nemá tendenciu nakláňať karosériu ani vo vypätých jazdných situáciách, čím si vyslúžil naše uznanie. Niečo ten Polestar predsa len spravil.
Záverečné postrehy z redakčného testu
Volvo XC60 patrí medzi najlepšie SUV svojej kategórie a triedy, o tom nemusíte vôbec pochybovať. Počas týždňa nám SUV robilo radosť pre svoje jazdné vlastnosti a pripravenosť plniť potreby mladej rodiny. Volvo ale nezabúda ani na otecka, ktorý si sám rád zajazdí dynamicky. Nedostatky sa podľa nášho názoru týkajú infotainmentu, ktorý považujeme za menej intuitívny a trochu zastaralý – lenže koľko ľudí, toľko názorov. Pravdou je, že tá dôležitejšia technická stránka vozidla, bezpečnostní asistenti, na nás zapôsobila svojou spoľahlivosťou a prehľadnosťou.
Zatiaľ čo XC60 mild-hybrid sa predáva od 60 740 € uvedených v konfigurátore, XC60 plug-in hybrid od na 71 060 €. Nami testovaný mild-hybrid v edícii Black Edition Plus vychádza na 74 440 €.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov, norma | R4 Euro6e |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Max. výkon | 184 kW/ 250 k |
Max. krútiaci moment | 360 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 708 mm |
Šírka | 1 902 mm (bez zrkadiel) |
Výška | 1 655 mm |
Rázvor náprav | 2 865 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 915 kg, max 2 450 kg |
Priemer diskov | 21″ |
Objem batožinového priestoru | 483 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
SPOTREBA | |
Priemer | 7,7 až 8,1 l/100 km |
Priemer (test) | 10,0 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 60 740 € |
Cena testovanej verzie | 74 440 € |
“Práca prevodovky je prakticky nepostrehnuteľná a azda len len pri kickdowne chvíľu zaváha. Pocitovo však kratšie, než nové vozidlá od BMW, ktoré vás občas nechajú v rozpakoch, či ste omylom nevyradili do neutrálu.”
Ktore BMW ste mali konkretne na mysli? S akou prevodovkou?