Domov TESTY Nové vozidlá Je Tucson stále dobré SUV? Náš praktický pohľad na verziu 4×4 za...

Je Tucson stále dobré SUV? Náš praktický pohľad na verziu 4×4 za 41-tisíc eur

Hyundai Tucson a Kia Sportage sú priami rivali, pokiaľ ide o predajnosť aj cieľovú skupinu. Zatiaľ čo mnohí v minulosti výraznejšie preferovali práve Tucson, v aktuálnej generácii uprednostňujú Sportage pre konzervatívnejší vzhľad. Avšak, finálne slovo v celom procese rozhodovania má v konečnom dôsledku aj tak cenová ponuka predajcu. Osobne patrím k jednotlivcom, ktorí by sa podľa vzhľadu rozhodli pre Sportage, avšak som celkom otvorený všetkým argumentom v prospech Tucsonu a dobrá cenová ponuka je pre mňa silným lákadlom.

Celý názov vozidla v testovanej konfigurácii je Hyundai TUCSON FL 1.6 T-GDi MHEV 7DCT 4x4 PREMIUM. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Celý názov vozidla v testovanej konfigurácii je Hyundai TUCSON FL 1.6 T-GDi MHEV 7DCT 4×4 PREMIUM. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

V našom nedávnom redakčnom teste sme privítali Tucson s krásnym červeným lakom Engine Red, preplňovaným 1,6-litrovým benzínovým motorom T-GDi a pohonom 4×4. O radenie sa stará automatická dvojspojková prevodovka 7DCT s variabilnou logikou v závislosti od práve zvoleného jazdného režimu. Tento štvorvalcový motor je mild-hybrid, teda MHEV, čo obnáša podporu takzvaným štartér-generátorom. Elektrický motor(ček) je schopný podporovať benzínový motor vo vopred definovaných situáciách, čím v metodike merania spotreby a emisií WLTP dosahuje o niečo lepšie hodnoty. Toto „o niečo lepšie“ je pre automobilky čosi celkom zásadné, ale pre majiteľa vozidla to v praxi neprináša signifikantné výhody.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4x4 jazdí priemerne so spotrebou 8 l/100 km. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4×4 v praxi jazdí priemerne so spotrebou 8 l/100 km. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Spotreba na papieri a v praxi

Podľa WLTP má tento Tucson kombinovanú spotrebu paliva 6,9 l/100 km a emisie v kombinovanom cykle 155 – 156 g CO2/km. Spotreba do sedem litrov na SUV s pohonom 4×4 znie skoro fantasticky, o čom nás napokon presvedčil aj redakčný test, v ktorom bola spotreba už zodpovedajúca bežnej realite.

Novinárskych 7736 kilometrov si vyžiadalo priemerne 8,0 l/100 km, čo je výsledok celkom bežných jázd na normálnych cestách. To je veľmi dobrá bilancia. Posledných 387 kilometrov „bezohľadne nešetrnej jazdy“ si vyžiadalo 8,8 l/100 km, čo hodnotíme takisto priaznivo.

Stále je to poctivý benzínový motor: štvorvalec s objemom 1,6 litra bude vyhovovať väčšine. Pomáha mu mild-hybridná podpora, tá však nemá vplyv na servisné intervaly. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Stále je to poctivý benzínový motor: štvorvalec s objemom 1,6 litra bude vyhovovať väčšine. Pomáha mu mild-hybridná podpora, tá však nemá vplyv na servisné intervaly a vlastne ani na reálnu prevádzku. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Ak budete využívať pohon 4×4 naplno, teda častejšie v teréne s aktívnym režimom LOCK, krátkodobo spotreba vyrastie na priemerne viac ako 10 l/100 km. V tomto režime je krútiaci moment rozdeľovaný medzi obe nápravy v pomere 50:50, avšak počas bežnej prevádzky na cestách rozhodne jazdiť so zopnutým elektromagnetickým zámkom náprav jazdiť nebudete. Uplatnenie nachádza predovšetkým na klzkom povrchu a v teréne, kedy potrebuje takpovediac viac hrubej sily.

Hyundai Tucson je naďalej predovšetkým rodinné SUV, čomu nasvedčuje aj jeho typický zákazník. Nepochybne si Tucsony radi nakupujú aj firmy, ale predovšetkým končí v rukách súkromných zákazníkov, špeciálne u nás na Slovensku. To znamená, že výrobca by sa mal viac sústrediť na praktické vybavenie vozidla, ktoré zodpovedá požiadavkám modernej rodiny. A uznávame, že v tomto ohľade je Tucson vynikajúcim autom.

Začína to samotným pracoviskom vodiča, ktorý bude v aute, prirodzene, najčastejšie.

Predný interiér Hyundai Tucson 2024 po facelifte / Foto: Marek Görözdös, starstop.sk
Predný interiér Hyundai Tucson 2024 po facelifte / Foto: Marek Görözdös, starstop.sk

Pracovisko vodiča a spolujazdca

Tucson má po nedávnom facelifte značne upravený interiér. Spoločne s estetikou sa podľa nášho názoru zlepšila najmä ergonómia ovládania na stredovej konzole. Tucson je vybavený masívnym stredovým tunelom, ktorý obsahuje fixnú lakťovú opierku. Nedá sa nastavovať, čo je trochu škoda, ale jej výška zodpovedá tomu, čo potrebuje asi väčšina ľudí.

Vodič má na dosah ruky rýchle nastavenie režimu 4x4 LOCK, nastavenie jazdných režimov, funkciu AUTO HOLD, vypnutie elektronickej stabilizácie vozidla, ale aj asistent zjazdu z kopca či parkovacie funkcie. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Vodič má na dosah ruky rýchle nastavenie režimu 4×4 LOCK, nastavenie jazdných režimov, funkciu AUTO HOLD, vypnutie elektronickej stabilizácie vozidla, ale aj asistent zjazdu z kopca či parkovacie funkcie. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Hyundai našiel dosť miesta na nabíjanie veľkého mobilu aj dva nápojové sloty, pričom pod lakťovou opierkou je pozoruhodne veľa odkladacieho miesta. A ďalšie je potom na stredovej konzole.

V nami testovanej výbave PREMIUM je Tucson vybavený parádnym 3D kamerovým systémom. Vyzerá pekne, auto môžete v 3D priestore otáčať podľa potreby. Praktickejšia je ale naďalej kombinácia pohľadu zhora a priamy záber zo zadnej kamery, ktoré má Tucson tiež. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
V nami testovanej výbave PREMIUM je Tucson vybavený parádnym 3D kamerovým systémom. Vyzerá pekne, auto môžete v 3D priestore otáčať podľa potreby. Praktickejšia je ale naďalej kombinácia pohľadu zhora a priamy záber zo zadnej kamery, ktoré má Tucson tiež. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Mysleli skoro na všetko. <yoastmark class=

Displeje, ktoré sú užitočné

Dvojica veľkých displejov uložených do jedného združeného panela má funkčnú aj dizajnovú kontinuitu, ak to tak môžeme nazvať. To znamená, že grafika na oboch je v jednom štýle, farebná schéma sa mení podľa jazdných režimov.

Pochvaľujeme si vyhotovenie ovládacieho panela klimatizácie a multimédií, všetko je tu prehľadné a dokonca máme dojem, že panel nie je tak náchylný na znečistenie ako predtým.

<yoastmark class=

Vôbec celý infotainment považujeme za prehľadný a bezpečný na používanie. V rámci stupňa výbavy PREMIUM dostanete aj head-up displej.

Dôležité funkcie, ako tempomat, udržiavanie v pruhu či multimédiá, môžete počas jazdy ovládať tlačidlami a ovládačmi na volante. V pozadí pod volantom je otočný volič prevodovky so stredovým tlačidlom P. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Tucson ako rodinné SUV

Z pohľadu zákazníka, ktorý si hľadá dobré rodinné auto, je dôležitý jeden podstatný detail v prednej časti interiéru. Na dverách vodiča je tlačidlo zámku okien. Je škoda, že Tucson Premium nie je vybavený elektronickým detským zámkom. Aby ste zamkli zadné dvere, musíte vystúpiť z auta, otvoriť kľúčik aj zadné dvere a mechanicky otočiť kľúčikom v zámku.

Ovládače na dverách vodiča. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Ovládače na dverách vodiča. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Sedenie v druhom rade sedadiel

Tucson má celkovú šírku 1 865 mm, rázvor náprav 2 680 mm a celkovú dĺžku 4 510 mm. Stále ide o kompaktné auto, akurát s vysokým profilom a o niečo vyššou svetlou výškou podvozka, v tomto prípade 170 mm. Tento vyšší profil v porovnaní s hatchbackom má svoje výhody najmä vtedy, keď máte malé deti. Ich nakladanie do detských sedačiek je podstatne pohodlnejšie. Vyšší posed ale ocenia aj dospelí a seniori, ktorým sa bude z auta vystupovať ľahšie.

Zadný interiér Tucsonu. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Zadný interiér Tucsonu. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

V druhom rade sedadiel je priestoru tak akurát a ešte trochu naviac. Dve detské sedačky sem umiestnite bez problémov, bude dosť miesta aj na visiace nohy a stredovú lakťovú opierku. V strede je dokonca ešte dosť miesta na jedného dospelého, ak sa potlačí. Traja dospelí sa odvezú tiež bez dramatických ťažkostí, ale už sa kompaktný charakter vozidla prejavuje.

Oceňujeme, že Hyundai pripravil pre zadných pasažierov o niečo viac ako len priemer. V testovanom vozidle vo výbave PREMIUM sme tak našli vysúvateľné slnečné clony, trojstupňové vyhrievanie krajných sedadiel a vlastnú jednozónovú klimatizáciu s dvomi výduchmi.

Skvelou pridanou hodnotou sú ovládače predného sedadla spolujazdca umiestnené tak, aby nimi vedel manipulovať vodič aj pasažier vzadu:

Nesmierne užitočné ovládanie predného sedadla na boku bočnice. Prečo to takto nerobia všetci výrobcovia áut? Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Nesmierne užitočné ovládanie predného sedadla na boku bočnice. Prečo to takto nerobia všetci výrobcovia áut? Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Batožinový priestor: priestor nie je všetkým

Mnohí ľudia sa mylne domnievajú, že SUV majú automaticky väčší batožinový priestor. Nie je to pravda, pretože SUV častokrát stoja na rovnakých podvozkoch ako hatchbacky a majú aj podobné dĺžky a previsy.

Hyundai Tucson nepatrí k veľkým SUV, ale ponúka hodnotný batožinový priestor s objemom 577 litrov. To je už ozaj dosť. Naviac, sklopením zadných sedadiel sprístupníte nákladný priestor s kapacitou 1 756 litrov.

Objem ale nie je všetko, čo by vás malo zaujímať.

V tomto prípade oceníte aj možnosť sklápať zadné sedadlá z kufra, funkciu SMART automatického otvárania aj zatvárania piatych dverí, členený odkladací priestor pod podlahou a roletu s ľahkou demontážou.

<yoastmark class=

Sem môžete odložiť povinnú výbavu, ale aj drobný nákup, na ktorý ste si nevzali tašku. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk
Sem môžete odložiť povinnú výbavu, ale aj drobný nákup, na ktorý ste si nevzali tašku. Foto: Marek Görözdös, startstop.sk

Zhrnutie

Hyundai Tucson je aj v roku 2024 dobré rodinné SUV, ktoré svoje klady dokazuje predovšetkým v detailoch. To, ako nový Tucson jazdí, ste si mohli prečítať aj na startstop.sk v početných testoch, ale ten pravý rodinný charakter tvoria početné užitočné doplnky v interiéri. Množstvo odkladacích priestorov, nabíjacích konektorov a ľahko udržiavateľné povrchy, to je základ. Avšak, toto kožené čalúnenie s ventiláciou vpredu a elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča si vyžiadalo doplatok 1 200 eur.

V nami testovanom exemplári vo výbave PREMIUM boli dôležitou pridanou hodnotou inteligentné predné FULL LED svetlomety, pozdĺžne strešné lyžiny, plná bezpečnostná výbava so spoľahlivým udržiavaním v strede jazdného pruhu, napokon aj 360° kamerový a senzorový parkovací systém. K tomu to 4×4 a máme tu auto kompletne pripravené na zvládanie každodenných povinností na ceste i neceste.

Hyundai Tucson sa na Slovensku podľa konfigurátora predáva od 26 390 €, pričom cena testovaného modelu bola 41 190 €. 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 18

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTest: Dôvody, prečo je FIAT Ducato naďalej zlatým štandardom úžitkových dodávok
Nasledujúci článokŠpeciálny autosalónový bonus značky Škoda. Obľúbené autá teraz v neodolateľnej ponuke

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here