Nádherné, zábavné, komfortné a úsporné – vlastnosti, ktoré dokázal Renault spojiť do jedného modelu menom Rafale. Toto auto si vás získa aj pokiaľ nie ste fanúšikom Renaultu. Neveríte?
Renault a Peugeot. Dvojica francúzskych automobiliek, ktoré posledné roky dokazujú, že autá sa dajú robiť aj inak, ako od stola z excelovskej tabuľky. Francúzi vždy kládli dôraz na emócie. Auto sa vám predsa musí páčiť. Nový Renault Rafale posúva toto prepojenie na úplne novú úroveň.
Karoséria v štýle SUV-kupé nie je novinkou pre Renault, veď Arkana tu s nami je už niekoľko rokov. Rafale je však väčší, sofistikovanejší a hlavne prémiovejší. V podstate by sme ho mohli označiť ako konkurenciu pre Mercedes GLC Coupe či BMW X4. Svojim vzhľadom púta pohľady všade, kde sa objaví, obzvlášť v atraktívnej modrej farbe.
Zovňajšku ani nemáme čo vytknúť. Masívne 20-palcové disky dopĺňajú majestátnu karosériu. Ostré línie podčiarkujú dynamický charakter modelu inšpirovaného lietadlom. Zaujímavým detailom je efektná maska chladiča s tyrkysovým tieňom čiernych diamantov. Dizajnéri sa s autom jednoducho vyhrali.
Odvážne vpred
Vysokú latku nastavil Renault už s príchodom plne elektrického Meganu, ktorého interiér pôsobil naozaj hodnotne. Prémiový nádych je odvtedy cítiť v každom novom modeli. Rafale nie je výnimkou, pričom jeho vnútrajšok zodpovedá skôr predstavenému modelu Austral. Pred vodičom sa tak nachádza digitálny prístrojový štít s krásnou grafikou a rýchlou odozvou. Vertikálny displej infotainmentu využíva systém Google. Podobne ako Volvo tak ponúka prvotriednu konektivitu a odozvu. Po grafickej stránke ide o vrchol segmentu, obzvlášť ak si uvedomíme, že sedíme v Renaulte.
Priestor aj detaily
Samotný posed je ideálny. Aj ako 188 centimetrov vysoký vodič som si našiel miesto prakticky ihneď. Jedinou slabou stránkou je výhľad smerom dozadu, ten je značne limitovaný. Naopak, pasažieri na zadných sedadlách ocenia množstvo priestoru v druhom rade. Okrem miesta na nohy som mal aj rezervu nad hlavou. Jediné, čo mi chýbalo, boli polohovateľné operadlá. Konštruktéri to však vyvážili prepracovanou zadnou lakťovou opierkou, ktorá pôsobí ako z limuzíny. Okrem kvalitných držiakov na nápoje tu nájdete aj prepracované držiaky na mobilné zariadenia či tablety.
V kombinácii s množstvom zaujímavých detailov spracovania Rafale len potvrdzuje vstup do prémiovej triedy. Modrým kobercom sú polstrované dokonca aj odkladacie priestory vo dverách. Perforovaný nápis A, označujúci výbavu Alpine, na sedadlách svieti vo zvolenej farbe ambientného osvetlenia. Podobne ako emblém M pri športových modeloch BMW. Ohúri vás aj masívna panoramatická strecha s elektrochromatickou roletou. Jej segmenty sú veľmi podobné modelom Audi e-tron.
4Control
Vráťme sa však k tomu, čo auto robí autom a to sú jeho jazdné vlastnosti. Rafale dokáže aj na dvadsiatkách precízne žehliť nerovnosti, no pokiaľ prepnete do športového režimu, ochotne vás podrží v zákrute. Rozdiel medzi jednotlivými jazdnými režimami by však mohol byť markantnejší, aspoň čo sa podvozku týka. Naopak, riadenie je dostatočne tuhé a poskytuje ideálnu spätnú väzbu.
Keď sme pri riadení, bol by hriech nespomenúť ovládanie zadnej nápravy 4Control. S riadenou zadnou nápravou prišiel Renault už pred takmer pätnástimi rokmi v modeli Laguna GT. Tento systém ste si mohli kúpiť aj do malého Meganu a Renault s ním priniesol inováciu, akú by ste v tejto cenovej kategórii hľadali len márne. Systém sa neskôr stal obľúbený v prípade luxusných vozidiel s naozaj dlhým rázvorom, vďaka čomu sa podarilo zlepšiť ich ovládateľnosť.
4Control v Rafale je cítiť okamžite, každé parkovanie, ale aj manévrovanie v úzkych uličkách, si doslova zamilujete. Auto sa vlní ako had a ponúka neskutočnú ovládateľnosť. Systém však dokáže pomáhať aj pri vyšších rýchlostiach, kedy udržuje presnejšiu stopu vozidla.
Dynamický…
Naozaj má trojvalec? To bola moja otázka po tom, čo som nazrel do špecifikácie, pričom som s autom prešiel už viac ako 200 kilometrov. Výkon, ktorý vám poskytuje základná a jediná spaľovacia motorizácia, vôbec nie je na zahodenie. No aby ste ho dokázali využiť, musíte autu dať najavo, že s ním chcete jazdiť agresívne, poprípade stačí prepnúť jazdný režim. Bežne sa totiž stráni použiť maximálny výkon, ktorý jeho komplikovaná hybridná sústava ponúka. Tá sa totiž skladá z benzínového trojvalcového agregátu a dvoch elektromotorov, pričom jeden je integrovaný priamo v prevodovke. K dispozícii je aj 2 kWh batéria, vďaka ktorej dokáže Rafale v meste jazdiť väčšinu času výlučne na elektriku.
Hybridný systém je síce zložitý, no funguje famózne. Osobne si myslím, že je to aktuálne najlepšie hybridné ústrojenstvo, ktoré môžete v aute dostať. Aj keď je potrebné dodať, že boli situácie, v ktorých som si na jeho spôsob fungovania musel trochu zvyknúť. Je to však otázka pár desiatok kilometrov. Výborné odhlučnenie sa postaralo o prvotriedny zážitok nielen na diaľnici pri vysokých rýchlostiach, ale hlavne v meste. Ani pri násilnom zošliapnutí plynového pedálu vás neprefackuje zvuk vysávača typického pre iné obdobné hybridné sústavy.
… aj úsporný
Tým najväčším prekvapením však bola spotreba. Za celú svoju kariéru som len párkrát dokázal zajazdiť rovnakú spotrebu ako uvádza výrobca. Renault Rafale je jedným z nich. Podľa cyklu WLTP by mal dosiahnuť hodnotu 4,7 litra, čo sa mi na okreskách naozaj podarilo docieliť, a to som sa ani nemusel príliš snažiť. Najväčšie prekvapenia však prišlo na diaľnici. Trojvalce totiž takmer vždy nedokážu pokryť záťaž, ktorá je na ne vyvíjaná počas vysokej rýchlosti. V tomto prípade to však celý systém dokázal zvládnuť a pri rýchlosti prekračujúcej maximálnu povolenú som dosiahol spotrebu 6,2 litra na 100 kilometrov. Ak ešte trochu pridáte, dostanete sa aj na 7 l/100 km, no to sa už bavíme o rýchlosti 150 km/h.
Klenot značky
SUV-kupé inšpirované lietadlom tak predstavuje neuveriteľný mix, ktorý, pochopiteľne, musí aj niečo stáť. Je len na vás, či sú argumenty dostatočne silné na to, aby ste danú cenu prehltli a odhodili predsudky od značky s logom diamantu. Vnútorný, ale aj batožinový priestor poskytuje dostatok miesta pre rodinu. Výkon a dynamika potešia aj tých odvážnejších a vzhľad vzbudí záujem skeptikov.
Ak by sa vám náhodou málilo, siahnuť môžete aj po plug-in hybridnej verzii s pohonom oboch náprav a výkonom rovných 300 koní. Ktovie, možno sa dočkáme aj tej čisto elektrickej s výkonom okolo 400 koní?
Renault Rafale | |
Usporiadanie a počet valcov | radový 3-valec |
Zdvihový objem | 1199 cm3 |
Max. výkon | 147 kW / 200 k |
Max. krútiaci moment | 205 Nm |
Palivo | benzín + elektromotor |
Pohon | predný |
Prevodovka | multimódová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 710 mm |
Šírka | 1 866 mm |
Výška | 1 613 mm |
Rázvor náprav | 2 738 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 735 kg |
Objem batožinového priestoru | 630 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Max. rýchlosť | 175 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto (Test)Diaľnica (Test)
Okresky (Test) Kombinovaná (Test) |
5,6 l/100 km6,2 l/100 km
4,7 l/100km 5,8 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 39 900 € |
Cena testovanej verzie | 51 500 € |
3-valec s objemom menším ako jedna bežná plastová fľaša za 50tis.€?!
Ach… Škoda ďalších slov.