Model Citroën C4, ktorý bol uvedený na trh na konci roka 2020, je na 2. mieste predajov v Európe v prvej polovici roku 2024 na trhu kompaktných sedanov v segmente C, hneď za konkurenčným Golfom.
Tak, ako bol model C4 odvážnym z hľadiska dizajnu už pred modernizáciou, po nej ide ešte ďalej a nebojí sa šokovať. Predná časť, ktorá je do značnej miery inšpirovaná konceptom OLI z roku 2022, obsahuje nové logo značky, ktoré je hrdo umiestnené v strede prepracovanej mriežky chladiča a dodáva vozidlu asertívnejšiu prítomnosť na ceste. Kapota si medzitým zachováva svoje pôvodné línie a zároveň sa prispôsobuje tak, aby zvýraznila šípky, ktoré sa vyznačujú strieborným chrómovým lakom, ktorý dodáva nádych elegancie a rafinovanosti. Štíhle a elegantné LED svetlomety sa vyznačujú charakteristickým svetelným podpisom rozdeleným do troch výrazných horizontálnych segmentov zaisťujúcich okamžité rozpoznanie aj z diaľky. Keď sa priblížime k denným svetlám, okamžite si všimneme precízne tvarovanie lopatiek a centrálneho ingotu. Predné smerovky sú LED, integrované priamo do spodnej časti svetelného podpisu.
Vzadu zmena hlavne pre C4
V zadnej časti nového Citroënu C4 sa kľúčovými slovami novej štýlovej témy stali jednoduchosť a jasnosť, ktoré eliminujú všetku zbytočnú zložitosť a ponechajú priestor len pre to podstatné. Skosená zadná časť ostala zachovaná, zmenila sa len grafika, tvar svetiel a nárazník. Spojenie medzi spodnou časťou C-stĺpika a zadnými svetlami je elegantnejšie a napnutejšie, čo prispieva k celkovej aerodynamickej účinnosti C4. Zadné svetlá, kľúčové prvky tejto jednotky, sú navrhnuté tak, aby boli v súlade s vizuálnym vplyvom prednej časti vozidla, pričom vizuálne rozširujú zadnú časť vozidla a posilňujú postoj na ceste.
Čierny pás v lesklom čiernom prevedení, ktorý spája zadné svetlá, dodáva estetiku a slúži ako pozadie emblematického názvu Citroën. Nová C4 X nepotrebovala žiadne výrazné zmeny v zadnej časti. Veko kufra, ktorého vertikálna časť je naklonená dopredu, podčiarkuje dynamiku auta. Zadné LED svetlá sú v súlade s predným osvetlením, rámujú otvor kufra a uvedenie nového loga zvýrazňuje celok.
Hlavne pohodlie
Tak, ako poznáme modely C4 a C4 X, sú zamerané hlavne na komfort. Už v základe ponúkajú 18-palcové pneumatiky a hlavne podvozok je pravdepodobne to najmäkšie, čo trh v C segmente ponúka. Sedadlá Advanced Comfort boli prepracované, aby zvýšili pohodlie na palube. Komfort sedenia zvyšuje o 15 mm hrubšia pena. Netreba zabúdať ani na to, že komfort pri nastupovaní zvyšuje vyššia svetlá výška. Dynamický komfort je vylepšený vďaka textúrovanej pene a vrstve s vysokou hustotou v srdci sedadla, čo umožňuje príjemnejší zážitok z jazdy aj na dlhé vzdialenosti.
V kombinácii s odpružením Advanced Comfort vám tieto sedadlá umožňujú dosiahnuť absolútne pohodlie tým, že premenia každú cestu na mäkký a upokojujúci zážitok na palube. Táto technológia využíva Progressive Hydraulic Bumper Suspensions, ktoré absorbujú nedokonalosti vozovky, čím poskytujú pocit lietajúceho koberca. V porovnaní s tradičnými odpruženiami ide o významný pokrok, ktorý umožňuje pokojnejšiu jazdu a zjednodušuje život na palube.
Nové hybridy
Citroën predstavuje dve odlišné úrovne výkonu s hybridným (136 k) na nových C4 a C4X a 100 k hybridom na C4. Táto technológia ponúka kontrolu rozpočtu vďaka výraznému zníženiu spotreby paliva a emisií CO2 približne o 20 %. Je to výhodné najmä pre mestských vodičov, kde sa odhaduje, že až 50 % jazdy možno vykonávať v elektrickom režime, čím sa znižuje uhlíková stopa a prevádzkové náklady. V silnejšej verzii hybrid poskytuje trojvalcový motor s objemom 1,2 l výkon 136 k pri 5 500 ot./min a krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot./min. Jeho konštrukcia zahŕňa turbodúchadlo s variabilnou geometriou a rozvodovú reťaz, čím zvyšuje jeho výkon a spoľahlivosť. Vyhovuje norme Euro 6.4 a pracuje podľa Millerovho cyklu, ťaží z optimalizovanej tepelnej účinnosti a znižuje emisie CO2.
Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom poskytuje výkon 21 kW (28 k) a krútiaci moment 55 Nm, čím zvláda požiadavky na výkon pri nízkych nárokoch na krútiaci moment a nízkych otáčkach. Pomáha tiež naštartovať spaľovací motor a dobíja batériu pri brzdení, čím sa minimalizuje opotrebovanie bŕzd. Systém dopĺňa 48V remeňový štartér pre rýchly štart spaľovacieho motora, elektrifikovaná ë-DCS6 šesťstupňová dvojspojková prevodovka a 48V 432 Wh lítium-iónová batéria, umiestnená pod ľavým predným sedadlom. Verzia 100 k Hybrid je navrhnutá na rovnakom technickom základe, ale s výkonom 100 k (74 kW) pri 5500 ot./min a krútiacim momentom 205 Nm pri 1750 ot./min.
Dve EV verzie
Rozdiel medzi dvoma elektrickými ponukami nového ë-C4 a ë-C4 X spočíva najmä v ich autonómii a prispôsobivosti rôznym typom ciest. Verzia s dojazdom viac ako 415 km v C4 a 425 km v C4 X je vhodná najmä na cestovanie mimo mesta, pričom ponúka väčšiu flexibilitu na dlhé cesty bez nutnosti častého nabíjania. Táto verzia je vybavená 54 kWh batériou a motorom s výkonom 115 kW, vďaka čomu má lepšiu kapacitu pre potreby používateľov, ktorí pravidelne cestujú na väčšie vzdialenosti. Druhá verzia má dojazd takmer 355 km v C4 a 360 km v C4. Rýchle dobíjanie počas dlhých ciest je nevyhnutnou potrebou a nové ë-C4 a ë-C4X to spĺňajú s možnosťou použitia 100 kW rýchlonabíjačiek. Vozidlo obnoví približne 10 km autonómie za minútu a dokáže obnoviť 80 % svojej kapacity za menej ako 30 minút.