Domov SPRÁVY News Najdokonalejšie Ferrari poháňa V6 s výkonom 1200 koní

Najdokonalejšie Ferrari poháňa V6 s výkonom 1200 koní

Foto: Ferrari

Ferrari predstavuje F80 a píše novú kapitolu v histórii legendárnych superšportových vozidiel s odznakom vzpínajúceho sa koňa. Model F80 reprezentuje to najlepšie, čo značka z Maranella dokáže ponúknuť v oblasti technológii a výkonu. Automobil bude vyrobený v limitovanom množstve 799 exemplárov.

Od roku 1984 Ferrari pravidelne privádza na cesty nové superšportové auto, ktoré predstavuje vrchol špičkových technológií a inovácií svojej éry. Tieto autá, určené pre najnáročnejších klientov značky, sa počas svojho života okamžite stali legendami a nezmazateľne sa zapísali nielen do histórie Ferrari, ale aj do histórie samotného automobilového priemyslu. Najnovší prírastok do tejto rodiny, Ferrari F80, má za úlohu stelesniť to najlepšie z inžinierstva pre vozidlo so spaľovacím motorom. Využíva tak všetky najpokročilejšie technologické riešenia, vrátane najnovšej generácie hybridnej technológie. Každý aspekt architektúry je koncipovaný tak, aby maximalizoval výkon, od podvozku z uhlíkových vlákien a extrémnych aerodynamických riešení, ktoré ďaleko presahujú čokoľvek, čo bolo doteraz možné vidieť v aute legálnom pre cestnú premávku, až po nové aktívne odpruženie.

Ferrari F80
Foto: Ferrari

Interiér 1+

Na rozdiel od čohokoľvek iného v súčasnom svete superšportov, Ferrari F80 spája všetky tieto atribúty s nekompromisnou úrovňou použiteľnosti na ceste, kde sa s ním dá ľahko jazdiť. Táto schopnosť formovala každú voľbu z hľadiska technológie a architektúry s cieľom dosiahnuť cieľ, ktorý sa na prvý pohľad zdá byť nemožný. Vytvoriť superšport orientovaný na trať, ktorý je rovnako použiteľný ako automobil sériovej výroby. Architektúra Ferrari F80 je taká extrémna, že výsledkom zvoleného usporiadania je užšia kabína s usporiadaním orientovaným na vodiča, ktorá však stále ponúka priestor a pohodlie aj pre pasažiera. Interiér je preto aj farebne odlíšený a pripomína skôr koncepciu 1+. Hlavným dôvodom tejto voľby bola minimalizácia šírky v prospech aerodynamiky s menším odporom a úspory hmotnosti. Tento koncept je plne v súlade so svetom motoristického športu, z ktorého Ferrari F80 čerpá nielen inšpiráciu, ale aj technologické riešenia.

Ferrari F80 kokpit
Foto: Ferrari

Hnacie ústrojenstvo

Ako vždy v prípade superšportových vozidiel značky Ferrari v minulosti, pohonné ústrojenstvo F80 je založené na najlepšom vyjadrení technológie v motoristickom športe. Preto boli modely GTO a F40 poháňané turbo V8, pretože autá Formuly 1 používali v 80. rokoch turbomotory. Dnes vo Formule 1 aj vo World Endurance Championship (WEC) pozostávajú pohonné jednotky z turbo motorov V6 spojených s 800 V hybridným systémom. Je preto úplne prirodzené, že táto architektúra, rovnaká akú používa pretekársky špeciál 499P, ktorý získal dve po sebe idúce víťazstvá v pretekoch 24 hodín Le Mans, je prenesená do Ferrari F80.

Hnacie ústrojenstvo je tu však ďalej vôbec prvýkrát doplnené zavedením technológie elektrického turba (e-turbo), ktorá s elektromotorom inštalovaným medzi turbínou a kompresorom  umožňuje mimoriadny špecifický výstupný výkon a okamžitú odozvu od nízkych otáčok. Aerodynamika hrá pri Ferrari F80 kľúčovú úlohu, pričom riešenia ako aktívne zadné krídlo, zadný difúzor, plochá spodná časť karosérie, predné trojplošné krídlo a S-Duct spolupracujú pri vytváraní prítlaku 1 000 kg pri rýchlosti 250 km/h. Tento výsledok je ešte vylepšený vďaka aktívnemu odpruženiu. Výkon ďalej zvyšuje elektrická predná náprava, ktorá prináša možnosť pohonu všetkých štyroch kolies, aby sa ešte efektívnejšie využíval krútiaci moment a nové brzdy s technológiou CCM-R Plus odvodenou z motoristického športu.

zadná časť s aktívnym krídlom vozidla Ferrari F80
Foto: Ferrari

Motor s najvyšším litrovým výkonom

Trojlitrový vidlicový šesťvalec zvierajúcich uhol 120° s kódovým označením F163CF produkuje výkon 900 koní, vďaka čomu ide o motor s najvyšším litrovým výkonom (300 k/l). Spaľovaciemu motoru sekundujú elektromotory s celkovým výkonom ďalších 300 koní. Architektúra tohto motora a mnohé z jeho komponentov sú úzko odvodené od pohonnej jednotky špeciálu 499P Rovnaké je kľuková skriňu, usporiadanie a hnacie reťaze rozvodového systému, regeneračný okruh olejového čerpadla, ložiská, vstrekovače aj čerpadlá GDI. 350-barové vstrekovače systému GDI sú umiestnené v strede spaľovacej komory pre optimálne miešanie paliva a vzduchu a spolu s viacerými stratégiami vstrekovania zaisťujú účinnosť pre vynikajúci výkon s nižšími emisiami. Profily sacích a výfukových vačiek boli revidované s cieľom optimalizovať účinnosť dynamiky kvapalín a zvýšiť maximálne otáčky motora na 9000 ot./min., s dynamickým obmedzovačom pri 9200 ot./min.

volant s palubnou doskou na vozidle Ferrari F80
Foto: Ferrari

Výfuková sústava

Sacie lišty boli skrátené, aby sa znížil odpor a ochladzovala zmes vzduch/palivo prostredníctvom dynamického rozladenia kvapalín a sú špeciálne navrhnuté na zvýšenie turbulencie v spaľovacej komore. Výfukové potrubie spĺňa súčasné emisné normy, ale už zohľadňujú aj budúci vývoj emisných predpisov na globálnej úrovni. Výfukové potrubia Inconel sú navrhnuté tak, aby minimalizovali tlakové straty a zdôrazňovali charakteristický zvuk Ferrari V6. Oceľový kľukový hriadeľ je vyrobený z tlakovo liateho prvku a má za tepla kované kľukové čapy s uhlom odsadenia 120°.

Titánové ojnice majú ozubené rozhranie. Hliníkové piesty boli optimalizované tak, aby znížili hmotnosť a vydržali vyššie tlakové a tepelné zaťaženie v spaľovacej komore. Na piestny čap bola použitá oceľ potiahnutá diamantovým uhlíkom. Okrem toho bol do zóny medzi piestnym čapom a ojnicou pridaný vyhradený otvor na priechod oleja na zlepšenie mazania. Aby sa znížilo ťažisko auta, motor bol nainštalovaný čo najbližšie k zemi. Výsledkom je, že žiadny z komponentov umiestnených na dne vane nie je viac ako 100 mm pod osou kľukového hriadeľa. Navyše, motor napriek zvýšeniu výkonu o 237 koní neváži viac ako V6 z modelu 296 GTB.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
Predchádzajúci článokPríde prvá európska Tesla Cybertruck o ŠPZ? Nesedí viacero vecí
Nasledujúci článokZrušte zákaz spaľovacích motorov, odkazuje šéf európskej automobilky