Dongfeng chystá mohutnú modelovú ofenzívu, vďaka ktorej ponúkne aj slovenským zákazníkom produktové portfólio širšie, než majú mnohé európske, kórejské či japonské značky. Na všetkých novinkách sme jazdili v okolí talianskeho Turína a na nasledujúcich riadkoch vám sprostredkujeme naše prvé dojmy.
Dongfeng 007
Prvou novinkou, ktorú si predstavíme, je Dongfeng 007. Išlo by o klasický elektrický sedan, nebyť možnosti za príplatok vybaviť toto vozidlo vpredu nožnicovými dverami v štýle Lamborghini. To z neho robí naozaj zaujímavý zjav, ktorý je nielen efektný, ale má aj nesporné výhody pri parkovaní v úzkych priestoroch. Je to mohutné auto, ktoré môže pokojne konkurovať napríklad BMW i5, Mercedesu EQE alebo Tesle Model S. Dongfeng 007 je totiž dlhý 4880 milimetrov, rázvor osí kolies má dĺžku 2915 milimetrov.
Karoséria je mimoriadne aerodynamická. V tomto ohľade s prehľadom prekonáva vyššie spomenutých konkurentov. Odpor vzduchu karosérie je iba 0,209. Aj vďaka tomu dokáže s relatívne menšími kapacitami batérie na jedno nabitie prejsť viac než 500 kilometrov. Konkurencia používa drahšie lítium-iónové batérie s vyššou kapacitou, čo zvyšuje ich hmotnosť aj cenu. Dongfeng 007 sa v základnej verzii spolieha na LFP batériu s kapacitou 56,7 kWh a elektromotor s výkonom 160 kW. To sú údaje porovnateľné so základnými verziami koncernových elektromobilov, ako napríklad s VW ID.3. Kým Volkswagen stojí na Slovensku tesne nad 30-tisíc eur, o vyše pol metra dlhší Dongfeng 007 je na čínskom trhu k dispozícii v prepočte za menej ako 21-tisíc eur. Preto je Čína celosvetovo najväčším trhom pre elektromobily a čínski výrobcovia cítia šancu presadiť sa aj mimo svojho domáceho regiónu. A tiež zo svojho domáceho trhu vytláčajú európske i americké značky, ktoré domácej produkcii nedokážu konkurovať.
Dynamika a luxusne spracovaný interiér
Aby ste však mali kompletné informácie, už základný variant dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. V ponuke je ďalej variant s 200 kW elektromotorom a batériou s kapacitou 70,3 kWh. V tejto špecifikácii prejde Dongfeng 007 na jedno nabitie až 620 km (CLTC). Na vrchole ponuky sa nachádza dvojmotorová verzia s rovnakou batériou a kombinovaným výkonom až 400 kW. Táto sila vystrelí Dongfeng 007 z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. V Číne je dostupný aj variant s benzínovým agregátom slúžiacim na predĺženie dojazdu vozidla. V takom prípade má batéria kapacitu len 28,4 kW, čo by malo vystačiť na dojazd okolo 200 km, no vďaka benzínovému motoru, ktorý nie je spojený s kolesami, ale iba vytvára elektrickú energiu, je možné dojazd predĺžiť o ďalších 1000 km.
Ak máte pocit, že výrobca predsa len musel niekde šetriť, tak v kabíne to rozhodne nebolo. Áno, Dongfeng 007 využíva typický minimalistický prístup čínskych elektromobilov, keď všetky funkcie ovládania vozidla sú združené do jednej veľkej, v tomto prípade 15,6-palcovej dotykovej obrazovky. Infotainment vozidla používa čip Qualcomm Snapdragon 8155. Vodiča s pasažierom rozmaznávajú masážne sedadlá, aromatický systém, 64-farebné ambientné osvetlenie či audiosystém s 20 (!) reproduktormi. Využívať môžete napríklad aj vstup do vozidla pomocou rozpoznávania tváre či aktívne bezpečnostné systémy vrátane automatického parkovania.
Dongfeng 008
Pokiaľ chcete siahnuť po priestrannejšom vozidle a využívať až 6 sedadiel (2+2+2), siahnuť môžete po modeli Dongfeng 008. Ide o veľké, vyše 5 metrov dlhé SUV, ktoré vďaka takmer kolmej zadnej časti využíva vnútorný priestor na maximum podobne ako vozidlá typu MPV. Rázvor osí kolies je dlhý 3002 milimetrov, takže poskytuje naozaj dostatok priestoru pre 6 pasažierov. Konkurent pre Kia EV9 používa elektromotor umiestnený na zadnej náprave dosahujúci maximálny výkon 200 kW a 340 Nm. Na rozdiel od 007 však model 008 používa batériou s väčšou kapacitou – 82 kWh. Elektromobil je tak schopný prejsť na jedno nabitie vyše 630 km.
Sedadlá v predných dvoch radoch sú vyhrievané, ventilované a disponujú aj masážnymi funkciami. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza chladnička na potraviny. Zadných pasažierov počas jazdy môže zabaviť 15,6-palcová obrazovka vyklápajúca sa zo strechy. Kvôli tomu je Dongfeng 008 vybavený aj digitálnym vnútorným spätným zrkadlom.
Dongfeng T5 Evo HEV
Dongfeng neopomína ani kategóriu full-hybridov, ktorá je zatiaľ v Európe predsa len populárnejšia než plne elektrické vozidlá. Aj na slovenský trh bude tento rok uvedený Dongfeng T5 Evo, ktorého 1,5-litrový benzínový štvorvalec je doplnený o elektromotor s výkonom 55 kW a 300 Nm a lítium-polymérovú batériu s kapacitou až 2 kWh. Základná cena hybridnej verzie T5 Evo je na slovenskom trhu stanovená na sumu 35 990 €. Ide však už o prakticky kompletne vybavené vozidlo, pretože jedinými príplatkovými položkami sú LED predné svetlomety za 390 € a metalíza za 690 €.
Dongfeng Box
Mestský elektromobil s vonkajšími rozmermi 4030 x 1810 x 1570 mm zaútoční na segment cenovo dostupných elektromobilov. Urobí tak s futuristickým dizajnom využívajúcim bezrámové okná a na pomery triedy luxusne vybaveným interiérom. Veď v najvyššej výbave E3, ktorá je na Slovensku dostupná za 26 490 €, ponúka automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, digitálny prístrojový panel s 5-palcovou uhlopriečkou, 12-palcovú obrazovku multimediálneho systému, bezdrôtovú nabíjačku na telefón, automatickú klimatizáciu, 360-stupňovú parkovaciu kameru či adaptívny tempomat. Špecialitou modelu Box je polohovateľné predné sedadlo vodiča, ktoré sa dá sklopiť až do úplného ľahu a navyše je nastaviteľné elektricky, má pamäťovú funkciu a je vyhrievané aj ventilované.
V najdrahšej verzii používa Dongfeng Box lítium-fosfátovú batériu s kapacitou 42,3 kWh. Vďaka hmotnosti do 1350 kg vozidlu plne postačuje elektromotor s výkonom 95 koní a krútiacim momentom 160 Nm. Box zrýchli z 0 na 100 km/h v priebehu 10,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 140 km/h. Ako elektromobil pritom obsahuje všetky dôležité výhody a možnosti elektrických vozidiel ako funkcie V2L, V2V či predohrev batérie.
Voyah Courage
Poslednou predstavenou novinkou na medzinárodnej prezentácii v Turíne bolo elektrické SUV Voyah Courage. V ponuke sú dve verzie pohonu. Slabšia s pohonom zadných kolies, výkonom 215 kW (292 koní) a krútiacim momentom 420 Nm. Výkonnejšia využíva pohon oboch náprav a disponuje dvoma elektromotormi s celkovým výkonom 320 kW (435 koní) a 620 Nm. Štvorkolka zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Maximálny nabíjací výkon vozidla je 200 kW, takže 80 kWh batéria sa nabije z 10 na 80 % za 30 minút. Oficiálny slovenský cenník tohto modelu ešte zatiaľ nebol zverejnený, ale dvojmotorový variant v plnej výbave by nemal stáť viac ako 50 000 € s DPH. To je naozaj zaujímavá cena, keď vezmeme do úvahy skutočnosť, že také Porsche Macan so základnou štvorkolkou a porovnateľným výkonom a dynamikou stojí od 88-tisíc €.