Toto auto už ako nové nekúpite. Malé športové kupé postupne vymierajú a nahrádzajú ich ozrutné SUV. Nuž, taká je doba a treba kupovať, kým sa ešte objavujú na jazdenom trhu, presne ako tento kúsok.
Tretiu generáciu Audi TT ste si mohli kúpiť od roku 2014 do novembra 2023. Nám sa do redakčného testu dostala základná verzia tohto športiaku z roku 2016 s nájazdom 167 000 km. Načo si dať pozor pri kúpe športovej jazdenky?
Tradičný dizajn je teraz ostrejší
I keď si Audi TT tretej generácie zachovalo tradičnú siluetu kupé, zabudnite na tradičné oblé tvary. Posledná generácia je totižto poriadne ostrá. Dokazuje to veľká viacuholníková maska, Full-LED svetlomety, línie bočného profilu aj hrany v zadnej časti auta.
Audi TT má minimálne previsy blatníkov a kolesá uložené v rohoch karosérie, čo sa prejaví pri jazde. Rázvor náprav činí 2,5 metra, na dĺžku meria TT-čko 4,2 m, na šírku 1,8 m a výška je 1,3 m.
Jednoduchá a funkčná kabína
Na moje počudovanie je kabína dostatočne vzdušná aj pre vysoké osoby. Fascinuje ma, že celý kokpit je orientovaný na vodiča a že palubná doska má veľmi čistý dizajn. Kvitujem, že Audi zapracovalo ovládače klimatizácie priamo do výduchov a aj to, že tu zbytočne nešpekulovali s displejom infotainmentu. Jediné, čo mi tu chýba, je lakťová opierka.
Všetky podstatné informácie má vodič priamo pred sebou na virtuálnom kokpite, ktorý zobrazuje jazdné údaje, ale aj rozhranie infotainmentu. Je prehľadný a plne konfigurovateľný. Na túto triedu auta je v interiéri množstvo hlbokých odkladacích priestorov.
Audi TT je síce 4-miestne, no zadné sedadlá budú slúžiť naozaj len v prípade obrovskej núdze. Dajú sa sklápať, takže si viete zväčšiť objem kufra, ktorý je bez tak dosť veľký. Myslím si, že objem 305 litrov resp. 712 litrov po sklopení sedadiel musí stačiť každej dvojici, ktorá bude v tomto aute cestovať.
Motor pre každého nadšenca
Na pomery tejto kategórie vozidiel bola paleta motorov pomerne rozmanitá. Základnú motorizáciu reprezentuje benzín 1,8 TFSI s výkonom 132 kW, ktorý v roku 2019 vypadol z ponuky. Ďalej ste si mohli vybrať z 2.0 TFSI, 2.0 TDI a kto nemal hlboko do vrecka, kupoval verziu TT RS s 2.5 TFSI a výkonom 294 kW.
Nakoľko TT predstavuje alternatívny model k Audi A3 a je postavený na rovnakej platforme, tak je samozrejmé, že výkon je primárne prenášaný na predok. K dispozícii bol aj pohon quattro a výber z manuálnej aj automatickej prevodovky.
Načo si dať pozor?
Rad motorov v Audi TT nesie označenie EA 888. V tejto generácii motorov sú však už všetky strašiaky odstránené. Môže však dochádzať k prenikaniu chladiva do ovládacieho mechanizmu. Motor sa neprehreje, práve naopak, neohreje sa na pracovnú teplotu. Inak si dajte pozor na tesnenie okolo bezrámových okien, funkčnosť automatickej prevodovky a prípadný zvýšený hluk od zadnej nápravy.
Zábavná vie byť aj predokolka
Úprimne, nečakal som od TT-čka nejakú extrémnu dávku zábavy a športovosti. Audine sa však musím ospravedlniť, pretože toto je hothatch s obratnosťou motokáry. Aj v tejto základnej verzii si viete úplne vypnúť ESP, a tým pádom si užívať krásne powerslidy v tiahlych zákrutách. Ako nato? Stačí v strede zákruty pustiť plyn alebo autu ťuknúť jemne do brzdy a idete krásnym kontrolovaným šmykom. Výborné.
Čo sa týka dynamiky, 132 kW 1,8 TFSI je slabšia motorizácia, určite by som šiel do väčšieho 2-litra, no nechýba jej dynamika na denné jazdenie. Podvozok je tvrdý. Predsa, sedíme v športovom kupé, a tak to v takomto aute má byť. Z jazdného prejavu tomu autu nemám čo vytknúť, pretože úprimne mi táto základná verzia príde zábavnejšia než základná verzia BMW Z4, ktoré sme pred časom testovali.
Audi TT 3. generácie ma milo prekvapilo a za tie peniaze je to úprimne kus zábavného auta. Nevnímam ho už iba ako „babské“. Cena tohto konkrétneho auta s nájazdom 167 000 km je 19 500 eur a nájdete ho u predajcu AAA Auto.