Volvo začalo hrať prvú ligu. Vstupenkou do európskej smotánky sa stal elektromobil EX30, ktorý sa od začiatku predaja pohybuje medzi TOP 3 najpredávanejšími elektromobilmi v Európe. Aj vďaka nemu v súčasnosti značka Volvo predáva na starom kontinente viac elektrických vozidiel ako vozidlo s čisto spaľovacími motormi.
Už základná, civilnejšia verzia, ktorú sme testovali v prvej polovici tohto roka, má nadpriemerný výkon. Pokiaľ si však chcete dopriať skutočný extrém, k dispozícii je aj dvojmotorové prevedenie. Hoci sa Volvo EX30 tvári ako štýlový mestský crossover, ktorých je na trhu plno, za jeho volant nepatrí nováčik. Auto dokáže na ceste také veci, ako žiadne iné v tomto segmente. Nebolo to tak dávno, čo kvôli takejto dynamike ste museli čakať v niekoľkoročných frontách na Ferrari alebo Lamborghini. Teraz ten výkon a dynamické schopnosti máte vo vozidle, ktoré je skôr “predĺženou rukou” vašej obývačky.
Naozaj, sedadlá sú pohodlné, žiadne škrupiny tu nehľadajte. Ani pásik na venci volantu či iné detaily, ktoré u konkurencie navodzujú dojem športového auta. Tu vládne funkčný minimalizmus kombinovaný s uplatnením recyklovaných materiálov. Použité materiály pripomínajú skôr atmosféru domova ako produkt strojárenského priemyslu. Všetko je do tej miery zjednodušené, že na kľúči od vozidla sa nenachádzajú žiadne tlačidlá. Je to len malá plastová krabička. Keď sa priblížite k autu, Volvo EX30 sa odomkne, nastúpite, presuniete volič prevodovky do polohy D a rozbehnete sa. Teda ani štartovacie tlačidlo sa tu nenachádza. Po zastavení treba zvoliť parkovací režim, vystúpiť z vozidla a o nič viac sa nestarať. Geniálne. A aby sme nezabudli, dvere batožinového priestoru sa otvárajú tlačidlom zapracovaným do čiernej ozdobnej lišty.
Podobne ako vo vozidlách značky Tesla, aj tu sa prakticky všetky funkcie ovládajú prostredníctvom dotykovej, vertikálne orientovanej obrazovky multimediálneho systému. Zvláštne je aj polohovanie vonkajších spätných zrkadiel cez tlačidlá na volante. Ani spínače na otváranie okien nie sú na svojich tradičných miestach, ale sú súčasťou lakťovej opierky, čo platí aj pre cestujúcich na zadných sedadlách.
Podrobnejšie sa sme modelu Volvo EX30 s dvoma elektromotormi venovali v našej videorecenzii.