Domov SPRÁVY News Budúcnosť Stellantisu nie je len v EV. Nová platforma je aj pre...

Budúcnosť Stellantisu nie je len v EV. Nová platforma je aj pre spaľovacie motory

Foto: Stellantis

Mení Stellantis svoju politiku alebo si len pripravuje zadné vrátka? Ich nová platforma totiž nebude len pre elektromobily, ale aj pre spaľovacie motory.

Stellantis, obzvlášť jeho šéf Carlos Tavares, je dlhodobo veľkým zástancom elektromobilov a vidí v nich budúcnosť. Bolo preto prekvapením, keď v apríli 2023 koncern ohlásil, že premýšľa aj nad syntetickými palivami a dokonca začal s ich testovaním vo svojich spaľovacích agregátoch. Stále však tvrdili, že elektromobily sú cesta. Ich aktuálna stagnácia na trhu a nižší dopyt než tvrdili prognózy však pritlačili Stellantis k múru. Koncern v máji tohto roka oznámil, že zvažuje ponúkať pôvodne elektrické modely so spaľovacím motorom. Všetko však bude závisieť od zákazníkov.

Foto: Stellantis

Svojmu plánu však naďalej ostávali verní. Ten počítal so 100 % elektrickým portfóliom v Európe do roku 2030. Ambíciu potvrdil pre pár mesiacmi aj samotný Tavares, ktorý nechce, aby EÚ odložila nové limity emisií CO2. „Moje autá sú pripravené, moji ľudia sú pripravení a naše továrne sú pripravené. Prečo meškať? Globálne otepľovanie už nie je problém?“ tvrdil Tavares.

Nová platforma aj pre spaľovacie motory

Pred pár dňami však Stellantis predstavil verejnosti kompletne novú platformu s názvom STLA Frame. No a čuduj sa svetu, nebude len pre elektromobily, ale aj pre spaľovacie agregáty. Ide o flexibilnú architektúru, ktorá je od základu navrhnutá tak, aby bola aplikovateľná pre plne elektrické pohonné jednotky, elektrické pohonné jednotky s predĺženým dojazdom, spaľovacie motory, hybridné systémy či vodíkové pohonné systémy.

Foto: Stellantis

Nová platforma bude slúžiť pre veľké modely koncernu ako SUV či pick-upy, predovšetkým pre značky RAM a Jeep. Stellantis tvrdí, že nová architektúra je navrhnutá tak, aby poskytovala dojazd v triede REV (elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom) až 1 100 km a v triede batériových EV dojazd 800 km. Zároveň sľubuje maximálnu ťažnú kapacitu 6 350 kg a nosnosť 1 224 kg. Okrem toho platforma podporuje brodenie vodou až do hĺbky 610 mm, vďaka čomu je pripravená aj na náročné prostredia a rôzne prípady použitia.

„Podobne ako STLA Medium a STLA Large, aj STLA Frame kombinuje bezprecedentný dojazd s novými úrovňami schopností a výkonu, aby ponúkla najlepší dojazd, nosnosť a ťažnú kapacitu vo svojej triede pre našich zákazníkov, ktorí potrebujú spoľahlivé a výkonné nákladné vozidlá a SUV na prepravu svojich rodín alebo na prevádzku svojich firiem,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares. „S technológiou plne elektrického vozidla a elektrického vozidla s predĺženým dojazdom, ktoré sa čoskoro objavia, prinášame riešenia „bez kompromisov“ pre kupujúcich, ktorí možno váhajú, či skúsiť svoje prvé elektrické vozidlo.“

Foto: Stellantis

Akumulátory s kapacitou až do 200 kWh

STLA Frame je vyrobený z modernej vysokopevnostnej ocele, ktorá zaručuje lepšiu odolnosť a tuhosť pri nižšej hmotnosti. V rozšírenej stredovej časti je umiestnený akumulátor so zosilnenými rámovými lištami, ktoré ho chránia v prípade bočného nárazu. Pôjde o kvapalinou chladené batérie, ktorých kapacita bude od 159 do 200 kWh. K dispozícii bude usporiadanie s jedným alebo dvoma elektromotormi. So spaľovacím motorom na predĺženie dojazdu sa energia bude môcť posielať priamo do elektromotorov a zároveň bude nabíjať aj batériu.

K dispozícii bude 800 V architektúra umožňujúca rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 350 kW, čím dokáže zvýšiť dojazd o 160 km za 10 minút. Na druhú stranu vozidlá REV budú disponovať 400 V systémom schopným nabíjať s výkonom do 175 kW. Vozidlá postavené na novej platforme budú zároveň vybavené funkciou obojsmerného nabíjania. Tá umožňuje, aby batéria vozidla nabíjala iné elektrické vozidlo, napájala domácnosť v prípade núdze alebo dodávala elektrickú energiu späť do siete.

Foto: Stellantis

Stellantis zatiaľ nezverejnil podrobnosti týkajúce sa spaľovacích pohonných jednotiek. Uvádza len, že STLA Frame je dostatočne flexibilný na to, aby mohol mať motor a prevodovku vpredu, poháňať zadné kolesá alebo všetky štyri kolesá. Je tu zároveň priestor aj pre plug-in hybridné pohonné jednotky.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJStellantis
Predchádzajúci článokJaguar z alternatívneho sveta má V12, stvorili ho automobilové celebrity

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here