Spoločnosť BMW Group systematicky napreduje v digitalizácii a automatizácii výrobných procesov v rámci najmodernejšieho výrobného konceptu BMW iFACTORY.
Už od roku 2022 BMW Group testuje systém Automated Driving In-Plant (autonómna jazda v závode – AFW), teda autonómnu jazdu nových vozidiel vo svojom najväčšom európskom závode v nemeckom Dingolfingu. Po úspešnej certifikácii teraz pilotný projekt prechádza do sériovej prevádzky.
Okrem Dingolfingu sa v súčasnosti projekt AFW realizuje aj v Lipsku. Ďalšie zariadenia vo výrobnej sieti BMW Group budú postupne nasledovať. „Autonómna jazda v závode optimalizuje náš výrobný proces a prináša významné zvýšenie efektívnosti našej logistiky,“ vysvetľuje Milan Nedeljković, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za výrobu. „To je dôvod, prečo túto technológiu rýchlo zavedieme do celej našej výrobnej siete.“
Okrem modelov BMW radu 5 a radu 7 v Dingolfingu sa táto technológia používa aj vo vozidle MINI Countryman či v ďalších modeloch značky vyrábaných v Lipsku. V Dingolfingu jazdia nové vozidlá úplne autonómne a bez vodiča na trase dlhej viac ako kilometer. Trasa, ktorú vozidlá samé prechádzajú, vedie od dvoch montážnych hál, cez krátku testovaciu trať, až do finálnej oblasti závodu. Pozdĺž trasy sú nainštalované senzory vytvárajúce najväčšiu infraštruktúru LIDAR v Európe. Spoliehajú sa na externe generovaný model prostredia a externý plánovač pohybu. Bez ohľadu na možnosti výbavy vozidla tento systém riadi automatizované pohyby vozidiel pomocou najmodernejšej cloudovej architektúry. Časti technológie poskytla švajčiarska spoločnosť Embotech AG, s ktorou BMW Group spolupracovala už v raných fázach prostredníctvom svojej venture klientskej jednotky BMW START-UP Garage.
Ďalšie tri závody budú nasledovať
Závod v Lipsku plánuje zaviesť autonómnu jazdu pre približne 90 percent tam vyrobených modelov. V roku 2025 bude táto technológia zavedená aj v továrňach v Regensburgu a Oxforde. Nová prevádzka v maďarskom Debrecíne implementuje túto technológiu od oficiálneho začiatku sériovej výroby. Mimochodom, v Debrecíne sa už začala posledná prípravná fáza pred spustením sériovej výroby elektrických modelov Neue Klasse X naplánovanej na rok 2025.
V budúcnosti plánuje BMW Group rozšíriť používanie autonómnej jazdy v závode na ďalšie oblasti výroby. Napríklad na jazdu cez testovaciu zónu a vo vonkajších distribučných priestoroch. Odborníci na výrobu a vývoj úzko spolupracujú na zdokonalení technológie vo vlastnej réžii. Ďalší kľúčový faktor pri rozširovaní technológie predstavuje čoraz častejšie používanie palubnej technológie, ktorá bude dlhodobo podporovať externé senzory.
„V priebehu nasledujúcich desiatich rokov len v našej výrobnej sieti najazdíme niekoľko miliónov testovacích kilometrov s autonómnou jazdou v závode,“ hovorí Nedeljković. „Týmto spôsobom automobilka BMW Group opäť stanovuje nové meradlo pre automatizáciu a digitalizáciu svojich výrobných procesov a zároveň pripravuje pôdu pre budúce možnosti využitia v oblasti autonómnej jazdy.“ Spoločnosť využíva technológiu autonómnej jazdy aj počas testovania a vývoja nových vozidiel. Pri testovaní nových komponentov alebo súčiastok nie je potrebná prítomnosť testovacích jazdcov. Testy tak môžu prebiehať konzistentne aj 24 hodín denne. Vývoj nových vozidiel je tým rýchlejší a precíznejší.