Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje o výsledkoch troch najnovších medzinárodných štúdií, ktoré sa venovali analýze emisného vplyvu celého životného cyklu vozidiel od ťažby surovín a výroby cez používanie až po ich recykláciu.
Štúdie sa zhodujú v tom, že batériové elektromobily (BEV) majú oproti spaľovacím vozidlám (ICE) výrazne nižšiu emisnú stopu. Úspora môže už dnes dosiahnuť až 74 % a bude ďalej rásť. Tvrdenie, že elektromobily sú pre životné prostredie rovnako zlé alebo horšie ako spaľovacie automobily, je teda na základe vedeckých zistení nepravdivé.
Toto konštatovanie vychádza zo štúdie vypracovanej spoločnosťou Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) a uvedené potvrdzuje aj štúdia Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učenia technického v Brne (VUT). V nej sa autorský tím vedený slovenským výskumníkom v analýze sústredí na špecifické podmienky krajín V4 a prináša cenné údaje o regionálnych ekologických dopadoch elektromobilov.
„V našej štúdii sme dôkladne analyzovali celý životný cyklus štyroch prakticky identických vozidiel s rôznymi typmi pohonu a kapacitou batérie a porovnali sme ich vplyv na životné prostredie v podobe emisií skleníkových plynov, vďaka čomu sa nám podarilo určiť najvýznamnejšie zdroje emisií v celom životnom cykle jednotlivých vozidiel,“ uviedol Kamil Jaššo, hlavný autor štúdie, výskumník VUT Brno a akademický pracovník Univerzity Obrany v Brne. „Veríme, že naše výsledky pomôžu vyvrátiť viaceré mýty o elektromobiloch a nasmerovať verejný diskurz o elektrifikácii dopravy smerom k racionálnym argumentom. Napriek tomu, že sme pri elektrických vozidlách aplikovali často tie menej priaznivé scenáre, ako sú napríklad vysoké nabíjacie straty, z každého porovnania vyšli nakoniec víťazne.“
Emisná stopa nižšia až o 70 %
Štúdia zdôrazňuje zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na to, aký významný je ekologický prínos prechodu na elektromobil. Kým v Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa reálny ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50-tisíc kilometrov, Slovensko s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie exceluje vďaka výrazne nižším emisiám počas prevádzky BEV. Zistenia VUT potvrdzujú, že BEV majú v porovnaní s ICE na Slovensku emisnú stopu nižšiu o 60 až 70 %. „Po slovenských cestách tak stačí prejsť s elektromobilom len 23-tisíc kilometrov, aby sa „vymazali“ emisie navyše, vytvorené pri výrobe batérie pre elektromobil,“ komentuje zistenia štúdie Jaššo.
„Tieto zistenia sú nesmierne povzbudivé. Ukazujú, že každý Slovák, ktorý sa rozhodne presadnúť do elektromobilu, významným spôsobom obmedzí svoju emisnú stopu. Máme na Slovensku vynikajúce technické podmienky pre rozvoj elektromobility, preto našim prvoradým cieľom je dosiahnuť zmenu v celkovom nastavení spoločnosti voči tejto revolúcii v doprave,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský a dodal: „Samozrejme, začína sa to od jednotlivca, preto sme pripravení ďalej prinášať racionálne argumenty a vedecké zistenia pre každého, kto má záujem o poctivú a serióznu diskusiu.“
Do roku 2050 pokles o 80 %
Okrem štúdie z Brna analyzovala SEVA aj najnovšie zahraničné reporty, ktoré takisto potvrdzujú výrazne nižšiu uhlíkovú stopu BEV v porovnaní s ICE. Podľa reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) sú emisie skleníkových plynov pri BEV až o 74 % nižšie oproti ICE, zatiaľ čo štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre FIA prišla k záveru, že BEV v Európe znižujú emisie o 63 % a do roku 2050 môže pokles dosiahnuť až 80 %. „Práve postupné zvyšovanie ekologického prínosu elektromobilov, ktoré predikujú všetky analyzované štúdie, je podľa nás veľmi dôležité. S tým, ako budú v energetickom mixe ďalej pribúdať obnoviteľné zdroje, porastie ešte viac reálny enviromentálny efekt elektromobilov. Ochota ľudí presadnúť do elektrických vozidiel tak bude znamenať stále významnejší príspevok k zdravšej planéte,“ tvrdí Križanský.