Francúzska značka Alpine sa naplno vydáva cestou elektromobility a nevyhne sa jej ani doposiaľ jediný model značky. Športiak A110 príde v novej generácii, no už bez spaľovacieho motora.
Model Alpine A110 prišiel na trh už v roku 2017 v rámci oživenia francúzskej športovej značky patriacej pod Renault. Svoje meno ako aj dizajn zdedilo toto športové kupé po ikone zo 60.-70. rokov minulého storočia. Od svojho znovuzrodenia bolo až doteraz jediným modelom v portfóliu značky, no Francúzi nám postupne ponúkli hneď niekoľko verzií (GT, S či R Turini). Napriek pomerne vysokej cene štartujúcej na sume 65-tisíc eur si A110 získalo množstvo fanúšikov a do septembra 2024 sa Alpinu podarilo predať viac než 22-tisíc kusov.
Konvenčný pohon vystrieda elektrický
Po siedmich rokoch sa však už začína hovoriť o novej generácii. Tá by mala prísť v roku 2026 a prinesie jednu veľkú zmenu. A110 totiž príde o spaľovací motor, ktorý nahradí plne elektrický pohon. Alpine síce aj naďalej ostane športovo orientovanou značkou a plne nahradí divíziu Renault Sport, no zároveň sa zaviazal k elektrickej budúcnosti. Do 2030 totiž plánujú predstaviť až 7 športových elektromobilov.
Prvým z nich bol hothatch Alpine A290, ktorý automobilka predstavila tento rok a záujemcovia si ho už môžu aj pred-objednať. No a ako sa zdá, druhým modelom bude elektrická A110. Pre magazín Autocar to potvrdil šéf Renaultu Luca de Meo.
Alpine investoval množstvo financií do vývoja elektrickej platformy pre novú A110 a jej deriváty, čo podľa de Mea nebolo racionálne rozhodnutie, no zároveň nevyhnutné pre kredibilitu značky. Šéf Renaultu tiež prezradil, že inšpiráciu, ako úspešne vybudovať športovú značku, hľadali aj v Porsche. „Porsche má vlastnú platformu 911 a potom používa iné [architektúry koncernu VW] pre modely ako Taycan a Cayenne. Srdcom však zostávajú verné značke,“ povedal.
Nová A110 bude ľahšia ako spaľováky
Nová platforma Alpinu bude slúžiť pre budúce elektrické modely značky, pričom prvým bude nová generácia A110. Napriek prechodu na elektrický pohon by však nemala trpieť ako hmotnosť, tak ani výkonnosť novinky. „Nová A110 bude ľahšia ako porovnateľné vozidlo so spaľovacím motorom, ale bez kompromisov vo výkone,“ povedal pre Autocar Luca de Meo.
Na margo ich novej platformy dodal, že jej vytvorenie bolo objektívne „úplne hlúpe rozhodnutie“ vzhľadom na pravdepodobnú návratnosť investícií. Plánované spojenie s Lotusom v oblasti vývoja architektúry však stroskotalo, a tak sa Alpine rozhodol pokračovať vo vývoji sám. Či im táto snaha prinesie v budúcnosti vytúžené ovocie, je nateraz vo hviezdach.
De Meo zároveň naznačil, že dizajn elektrického modelu A110 sa bude od súčasnej generácie líšiť len jemne. Podľa jeho slov „musí vyzerať ako“ A110. Nasledovať by mal jej derivát so 4-miestami na sedenie menom A310, no ešte pred ním by si premiéru malo odbiť SUV A390. Aké ďalšie modely budú nasledovať zatiaľ nevieme, no ich vrcholom podľa všetkého bude superšport. Šéf Alpinu Philippe Krief naznačil, že by mohol prísť okolo roku 2030 a stať sa novou vlajkovou loďou značky.