Domov SPRÁVY News Škoda za 125 rokov vyrobila viac než 15 miliónov motorov

Škoda za 125 rokov vyrobila viac než 15 miliónov motorov

Foto: ŠKoda

Motory sa v Mladej Boleslavi vyvíjajú a vyrábajú už 125 rokov. Už koncom roka 1899 predstavila spoločnosť Laurin & Klement svoje prvé motocykle poháňané jednovalcovými motormi vlastnej konštrukcie. Škoda tak patrí medzi svetových producentov pohonných jednotiek s najväčšou tradíciou.

Spoločnosť si tento významný historický medzník pripomína výrobou päťmiliónteho motora radu EA 211. Celkový počet motorov vyrobených od roku 1899 presiahol 15 miliónov kusov. Vysokú kompetenciu výroby motorov v Mladej Boleslavi dokazuje aj poverenie značky Škoda na vývoj benzínových motorov do objemu 1,6 litra pre celý koncern Volkswagen.

Rýchly prierez históriou

4 roky po založení spoločnosti Laurin & Klement v roku 1895 sa sortiment bicyklov značky Slavia rozšíril najprv o pomocný benzínový motor a krátko nato v roku 1899 aj o prvý motocykel Slavia typu A. Bol vybavený jednovalcovým motorom s výkonom 1,25 k. Práve tento moment stál na počiatku 125-ročnej tradície výroby motorov v Mladej Boleslavi. V roku 1904 vznikol prvý radový štvorvalec na svete v motocykli L&K typu CCCC. V roku 1905 bol spaľovací motor v podobe štvortaktného kvapalinou chladeného litrového dvojvalca v tvare V prvýkrát použitý aj v prvom automobile L&K Voiturette A. Spoločnosť Laurin & Klement v roku 1907 predstavila model FF, prvý radový osemvalec svojho druhu v strednej Európe a v roku 1910 bol vyrobený letecký motor L&K typu EL.

V roku 1929, teda už pod značkou Škoda, bola v Mladej Boleslavi zahájená veľkosériová pásová výroba. Portfólio motorov v tom čase zahŕňalo nielen spoľahlivé litrové štvorvalce, ale aj radové šesť- a osemvalce i naftové motory. Významným momentom bolo aplikovanie metódy tlakového liatia hliníka pri výrobe blokov motorov vozidiel Škoda 1000MB v roku 1964. Tento pôvodný český patent bol vo svojej dobe veľmi inovatívny. Metóda tlakového liatia hliníka sa používa aj pri najmodernejších motoroch radu EA 211.

historicky prvý motor od značky Škoda
Foto: Škoda

Motory pre 50 modelov

V roku 1991 vstúpila Škoda do koncernu Volkswagen a už o šesť rokov neskôr začala dodávať motory aj pre ostatné značky koncernu. Schopnosť vlastného vývoja moderných agregátov, získali automobilke vysoké renomé, ktoré bolo v roku 2012 umocnené zahájením výroby motorov radu EA 211 vtedy novým typom 1.0 MPI. Automobilka následne prevzala zodpovednosť za kompletný vývoj agregátov MPI pre celý koncern a v roku 2014 otvorila úplne nové motorové centrum, ktoré okrem iného disponuje aj špičkovou skúšobňou s možnosťou testovať motory s výkonom do 400 kW.

Významným ocenením práce v Mladej Boleslavi bolo rozhodnutie postupne prevziať zodpovednosť za vývoj celého radu motorov EA 211 v rámci koncernu Volkswagen. Škoda tak v súčasnosti vyvíja spaľovacie motory pre 50 modelových radov siedmich koncernových značiek – ide o motory 1,0 MPI, 1,6 MPI, 1,0 TSI, 1,4 TSI (PHEV) a 1,5 TSI.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Škoda
Predchádzajúci článokSilný impulz, Francúzi šalejú za novým elektromobilom
Nasledujúci článokViper pokorený, toto je najrýchlejšie americké auto na Nürburgringu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here