Motor VR6 od Volkswagenu sa zapísal do histórie ako jeden z najinovatívnejších a najuniverzálnejších motorov svojej doby.
Po viac ako troch desaťročiach výroby sa však jeho príbeh definitívne uzatvára. Tento prelomový motor, ktorý kombinoval kompaktnosť s vysokým výkonom, sa stal ikonou, na ktorú bude automobilový svet ešte dlho spomínať.
Počiatok VR6: Inšpiračné riešenie
Volkswagen predstavil VR6 motor v roku 1991 ako odpoveď na potrebu kompaktného a výkonného agregátu pre svoje modely. Koncept VR kombinoval šesťvalcový motor so zápalnými komorami usporiadanými do úzkeho uhla 15 stupňov, čo umožnilo jeho kompaktné rozmery. Prvým vozidlom vybaveným týmto motorom bol Volkswagen Passat B3. VR6 rýchlo zaujal svojou plynulosťou, unikátnym zvukom a všestranným výkonom. Postupne sa stal obľúbenou voľbou pre modely ako Golf, Corrado a Passat, kde preukázal svoju spoľahlivosť a výkonové kvality.
Kultúrny dopad a technologický pokrok
VR6 motor sa presadil aj v športových a luxusných vozidlách. Varianty s objemami 2,8 l, 3,2 l a 3,6 l pokrývali rôzne výkonové kategórie a ponúkali výnimočný zážitok z jazdy. Technologicky sa neustále zdokonaľoval, vrátane zavedenia variabilného ovládania ventilov.
Motor VR6 našiel svoje miesto nielen vo Volkswagene, ale aj v iných značkách koncernu VW Group. Používali ho modely Škoda Superb, SEAT Leon, Audi A3 a A4, ako aj Porsche Cayenne, Ford Galaxy či Mercedes triedy V. Najväčšiu popularitu dosiahol v 90. rokoch a na začiatku tretieho tisícročia, keď poháňal športové verzie modelov Golf a Passat. Bol tiež súčasťou luxusných modelov ako Volkswagen Phaeton alebo SUV Touareg. Až donedávna sa VR6 používal v modeloch určených pre americký a čínsky trh, ako sú rodinné SUV Volkswagen Atlas a Teramont.
Koniec éry
Počas 34 rokov výroby bolo vyrobených celkovo 1,87 milióna kusov. V Európe sa ich produkcia skončila v polovici roka 2010, no v Amerike a Číne tento motor prežil až do dnešného dňa. Dôvodom konca je nástup prísnejších emisných noriem a prechod na elektrifikované pohony. Posledný VR6 motor zišiel z výrobnej linky vo Wolfsburgu 12. decembra 2024. Tento okamih nepredstavuje len koniec výroby, ale aj uzavretie jednej z najúspešnejších kapitol automobilovej histórie. Motor VR6 dnes nahrádzajú prepĺňané štvorvalce, ako napríklad jednotka EA888 v aktuálnom modeli Golf R. Hoci ponúkajú vyšší výkon a lepšiu úspornosť, nedokážu nahradiť charakter a legendárny status VR6.
Cena jazdených vozidiel s VR6
Aj napriek ukončeniu produkcie si vozidlá s týmto šesťvalcovým motorom udržiavajú vysokú hodnotu. Napríklad model Volkswagen Golf R32, vybavený 3,2 l VR6 motorom, sa na trhu jazdených vozidiel predáva za ceny od 10 000 eur až do 30 000 eur v závislosti od stavu a najazdených kilometrov.
Záver
VR6 motor mal legendárnu auru a špecifický zvuk, ktorý sa nedá ničím zameniť. Tento zvuk a jeho jedinečný technický koncept ho zaradili medzi nezabudnuteľné ikony automobilového sveta. Hoci jeho miesto postupne preberajú moderné pohonné jednotky, odkaz VR6 bude ďalej žiť v srdciach fanúšikov a budúcich generáciách automobilových nadšencov.