Domov SPRÁVY News Kedysi tu burácali motory, dnes šepká les. Čo sa stalo s Hockenheimringom?

Kedysi tu burácali motory, dnes šepká les. Čo sa stalo s Hockenheimringom?

Foto: givemesport.com

Hockenheimring je legendárny pretekársky okruh nachádzajúci sa v juhozápadnom Nemecku a patrí k ikonám motoristického športu.

Napriek svojej súťažnej histórii dnes časť tohto slávneho okruhu leží opustená a zarastená hustým lesom. Ako k tomu došlo? Prečo trať, ktorá kedysi priťahovala najväčších pretekárov sveta, skončila napospas prírode? Hockenheimring vznikol v roku 1932 ako trať v tvare trojuholníka, ktorá merala až 12 kilometrov. Tento dizajn bol prispôsobený rýchlym pretekom na širokých rovinkách prechádzajúcich hustými lesmi v oblasti Kurpfalz. Už od svojho vzniku bol Hockenheimring bol miestom, kde pretekári testovali limity svojich strojov i vlastných schopností. Pôvodný dizajn trate zahŕňal rovinky, ktoré prechádzali hustým lesom, čím získala trať unikátny charakter.

Po druhej svetovej vojne trať prešla rekonštrukciou a bola premenovaná na Hockenheimring. Po ďalších úpravách v roku 1966 dosiahla dĺžku takmer 7 kilometrov. Trať sa stala známou predovšetkým svojimi dvoma dlhými rovinkami spojenými ostrou šikanou, ktoré poskytovali vysoké rýchlosti a intenzívne pretekárske zážitky.

Tragédia a zmeny

História okruhu je poznačená tragédiou, ktorá sa odohrala v roku 1968. Dvojnásobný majster sveta Formuly 1 Jim Clark zahynul počas pretekov Formuly 2 na Hockenheimringu. Táto tragická udalosť šokovala motoristický svet a urýchlila zavádzanie prísnejších bezpečnostných opatrení. Na mieste tragickej nehody dnes stojí pamätník Jima Clarka, ktorý pripomína jeho pretekársku odvahu.

Foto: Imago Images

Počas nasledujúcich desaťročí zostával Hockenheimring dôležitým miestom v kalendári Formuly 1. Jeho vysokorýchlostné sekcie v lese ponúkali unikátnu kombináciu adrenalínu a prírodnej scenérie. Trať hostila až 37 Veľkých cien Nemecka Formuly 1, čím sa zaradila medzi najvýznamnejšie motoristické destinácie sveta. Posledné preteky Formuly 1 na okruhu Hockenheimring sa konal v roku 2019 počas Veľkej ceny Nemecka.

Kontroverzná rekonštrukcia v roku 2002

V roku 2002 prišlo k rozhodnutiu, ktoré navždy zmenilo charakter Hockenheimringu. Dlhé rovinky boli nahradené kompaktnejšou vnútornou sekciou, čo zlepšilo viditeľnosť pre divákov a prispôsobilo trať televíznym prenosom. Dĺžka trate sa skrátila na 4,6 kilometra, čím veľká časť pôvodnej trasy zostala opustená.

Foto: Reddit.com/Formula1

Rekonštrukcia mala ekonomické opodstatnenie. Zvýšená kapacita pre divákov a moderná infraštruktúra prilákali širšie publikum. Mnohí fanúšikovia však vídali tieto zmeny ako stratu identity okruhu. Pôvodné vysokorýchlostné sekcie sa nenávratne stratili, čo vyvolalo nostalgiu medzi priaznivcami.

Opustená trať pohltená prírodou

Dnes v okolí moderného Hockenheimringu nachádzame zvyšky pôvodnej trate. Zarastené asfaltové ústroje a zničené tribúny pripomínajú minulosť tohto miesta. Na jednom z týchto miest stojí aj pamätník Jima Clarka. Pamätník presne označuje miesto, kde došlo k osudovej nehode a patrí k významným zastávkam pre návštevníkov.

Kontrast medzi modernými a opustenými časťami trate fascinuje nielen fanúšikov motoristického športu, ale aj milovníkov histórie. Miesto, kde kedysi jazdili najslávnejší jazdci sveta, dnes pohltila príroda. Prechádzka po zarastených častiach trate poskytuje nezabudnuteľný pohľad na to, ako príroda dokáže získať späť svoje miesto.

Foto: givemesport.com

Spomienky na starý Hockenheimring

Hockenheimring má aj bohatú históriu spojenú s rekordnými jazdami. Posledná Veľká cena na starom Hockenheimringu sa konala v roku 2001, keď zvíťazil Nemec Ralf Schumacher s priemernou rýchlosťou 235,351 km/h (147,094 mph). Najvyššiu maximálnu rýchlosť na okruhu dosiahol David Coulthard v roku 2000, keď po prvej zákrute na rovinke dosiahol 361,8 km/h (224,8 mph). Starý Hockenheimring možno nebol najtechnickejším okruhom, no bol veľkou skúškou pre motory a poskytoval zaujímavé spestrenie kalendára Formuly 1.

Záver

Hockenheimring je príkladom toho, ako sa motoristický šport vyvíja pod tlakom technologických a spoločenských zmien. Modernizácia okruhu priniesla viaceré výhody, no za cenu straty jeho pôvodného charakteru. Opustené časti trate slúžia ako pripomienka histórie a nostalgie. Hockenheimring dnes spája minulosť s prítomnosťou – moderný pretekársky okruh obklopený lesom ktorý rozpráva príbehy zlatých čias a vytvára magickú atmosféru.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToto je Prius medzi motorkami, jazdili sme na Kawasaki s hybridným pohonom
Nasledujúci článokPrichádza najsilnejšia a zároveň posledná Alpina