Bolo jasné, že skôr či neskôr k tomu príde. Na trhu sa objavil motocykel s hybridným pohonom.
Kým v segmente skútrov ide už o celkom bežný jav, medzi dospelými motocyklami hybridný pohon je predsa len skôr výnimočný. Jednou z prvých lastovičiek budúcnosti je Kawasaki Ninja 7 Hybrid. Tento stroj je primárne poháňaný radovým dvojvalcom s objemom 451 centimetrov kubických a výkonom 59 koní. Sekunduje mu ešte elektromotor s výkonom 9,5 k. Kawasaki Ninja 7 tak dokáže jazdiť na spaľovací aj elektrický motor, avšak najlepšiu účinnosť dosahuje kombinovane, keď elektromotor podporuje spaľovací motor.
Elektrický boost
Na pridanie plynu reaguje sedmička pružne. Treba si ale zvyknúť
na pridanie plynu v čisto elektrickom režime, keď motocykel na začiatku jemne poskočí. Práve vďaka prídavnému elektromotoru má jazdec k dispozícii aj boost. Aby sa dal pekne a rýchlo nahmatať, tak sa zapína separátnym tlačidlom na pravej rukoväti. Boost na niekoľko sekúnd pri akcelerácii pridá taký ten povestný kopanec. Aj ked v prípade sedmičky je to len také poštuchnutie, ale je cítiť.
Prevodovka je automatická šesťstupňová, načo vás upozorní hneď na prvý pohľad chýbajúcou radičkou a spojkovou páčkou. Môže fungovať v čisto automatickom režime alebo v manuálnom, pričom prevodové stupne sa radia páčkami na ľavej rukoväti. Je to, samozrejme, o zvyku. V automatickom režime radí príjemne, ale trochu dvojvalec podtáča. O zastavenie sa vpredu starajú dva 300-milimetrové kotúče, do ktorých sa zakusujú dvojpiestikové strmene Nissin. Vzadu je to 250-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Brzda reaguje dostatočne citlivo. Aj keď je to tak na dva prsty, ktoré treba minimalne na ňu použiť.
Podvozok je mäkší a skôr ladený do pohodlia ako na športovú jazdu. Predná vidlica je nastaviteľná, vzadu je nastaviteľné predpätie pružiny a tým podvozková alchýmia končí.
Do zákrut sa Kawasaki príliš nechce a kvôli jej dĺžke treba hybridnú sedmičku trochu presviedčať. Akonáhle sa na nej jazdec začne trochu hýbať a pracovať s váhou, pôjde do zákrut ochotne a s radosťou. Len treba brať do úvahy to, že trakčná batéria je umiestnená pod sedadlom a ťažisko celého stroja ťahá trochu hore.
Jazdné režimy
O informovanie jazdca sa stará 4,3-palcový TFT displej. Prišiel nám trochu neprehľadný, ale opäť, je to otázka zvyku. Jazdiť sa dá v troch režimoch – Sport Hybrid (primárne sa stará o jazdu spaľovací motor a elektromotor len pomáha), ECO-Hybrid (tu je elektromotor viac vyťažený) a posledný je čisto elektrický mód, v ktorom je dojazd na batériu okolo 50 kilometrov. Ale pozor, rýchlosť je obmedzená len do 60 km/h. Pokiaľ bývate v tichej oblasti, tento režim je vhodný na zachovanie dobrých susedských vzťahov.
Za zmienku stojí aj takzvaný WALK Mode. Pri jeho aktivácii tí menej istejší si vedia plusovým tlačidlom radenia pomaly posúvať motocyklom dopredu a mínusovým zase použiť spiatočku. Konečne tak môžeme všetci zabudnúť na správne otočenie motorky pri zaparkovaní v kopci. Posed je pohodlný a skôr naháčový s jemným naklonením na ruky. Sklon kolien je tak akurát a ani po dlhej jazde neprekáža.
Čo prinesie budúcnosť?
Kawasaki Ninja 7 Hybrid naznačuje, akým smerom sa budú vyberať hybridné motocykle v prechodnom období, kým aj svet motocyklov neprejde na elektromotory. Hoci mnohí touto zmenou nebudú nadšení a budú dúfať, že sa tak stane čo možno najneskôr. Avšak tak, ako to bolo aj v automobilovom svete po príchode Toyoty Prius, aj hybridné motocykle si môžu nájsť svojich priaznivcov. Takže aj Kawasaki Ninja 7 Hybrid môže očakávať, že bude mať zástup zástancov aj odporcov. Uvidíme, čo nám prinesie budúcnosť.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: Kawasaki Ninja 7 Hybrid
MOTOR: 451 cm³
HMOTNOSŤ: 227 kg
VÝŠKA SEDLA: 795 mm
CENA: 12 295 €