Mercedes-Benz začal testovať polovodičovú batériu, ktorá by mohla poskytnúť dojazd viac ako 1 000 kilometrov na jedno nabitie. Prvé sériové auto, ktoré ju použije, by sa mohlo dostať na cesty do konca tohto desaťročia.
Mercedes vykonáva predbežné skúšky s cieľom vyhodnotiť účinnosť, odolnosť a výkon balíka, ktorý spoločne vytvorili nemecký výrobca automobilov a americká spoločnosť Factorial Energy. Mercedes na testovanie batérie používa sedan EQS. Vozidlo sa prvýkrát dostalo na cesty začiatkom tohto mesiaca. Model EQS bol mierne upravený tak, aby vyhovoval novému typu batérie, pričom práce boli zamerané najmä na prepracovanie krytu batérie. V kryte prototyp využíva plávajúci nosič článkov s pneumatickými pohonmi vyvinutými inžiniermi Mercedes-Benz Formuly 1 v Brixworthe. Tento systém riadi rozpínanie a kontrakciu materiálov vo vnútri článkov batérie počas nabíjania a vybíjania pre lepšiu stabilitu a dlhú životnosť.

O 25 % vyšší dojazd
Zatiaľ čo Mercedes-Benz ešte nezverejnil úplné technické špecifikácie svojho prototypu polovodičovej batérie, potvrdzuje, že existujúci 12-modulový priestor na batérie EQS umožňuje flexibilné konfigurácie a kapacity. Spoločnosť tvrdí, že nová technológia skladovania energie ponúka približne 25 % nárast dojazdu v porovnaní s lítium-iónovou batériou ekvivalentnej veľkosti a hmotnosti. Súčasný sedan EQS 450+, vybavený lítium-iónovou batériou s kapacitou 118 kWh, má dojazd 820 kilometrov s certifikáciou WLTP. Naopak, Mercedes-Benz očakáva, že jeho nová polovodičová jednotka posunie dojazd prototypu EQS nad 1 000 kilometrov v reálnych jazdných podmienkach.

Nafta už nebude potrebná?
V oznámení z júna minulého roka spoločnosť Factorial Energy – ktorá je tiež partnerom spoločností Hyundai a Stellantis – potvrdila, že dodala Mercedesu batériové články s hustotou energie až 391 Wh/kg a nabíjacou kapacitou presahujúcou 106 Ah. V balení sa nachádza aj patentovaný lítium-kovový anódový a polymérový separátor. Technológia, ktorá sa testuje v prototype EQS, predstavuje prvý krok smerom k pokročilejšej polovodičovej batérii s interným kódovým označením Solstice, ktorú Mercedes-Benz a Factorial Energy spoločne vyvíjajú. Jednotka novej generácie nahrádza separátor polymérov pevným elektrolytom na báze sulfidov s cieľom dosiahnuť hustotu energie 450 Wh/kg a odhadovaný 80 % nárast dojazdu oproti dnešným lítium-iónovým batériám.

Využitie v nových modeloch
Očakáva sa, že vyhlásenie nemeckej automobilky, že testuje technológiu polovodičových batérií v upravenom EQS, bude predchádzať spusteniu nového vývojového konceptu podľa prístupu prijatého s EQXX, ktorý bol predstavený v roku 2022. Tento koncept predstaví technológiu, ktorá sa očakáva v pripravovanom novom rade kompaktných vozidiel, vrátane nástupcov sedanu CLA, CLA Shooting Brake, GLA/EQA a GLB/EQB.
“Byť prvým, kto úspešne integroval lítium-kovové polovodičové batérie do platformy sériových vozidiel, predstavuje historický úspech v oblasti elektrickej mobility. Tento prelomový objav ukazuje, že technológia polovodičových batérií sa posunula za hranice laboratória do aplikácie v reálnom svete, čím stanovila nový štandard pre celý automobilový priemysel. Naša spolupráca so spoločnosťou Mercedes-Benz dokazuje, že budúcnosť elektrických vozidiel nie je len víziou, ale realitou, ktorú dnes prinášame,” uviedol Siyu Huang, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Factorial Energy.
