Budúce plány automobilky Mazda sa ťažko čítajú, pretože Japonci sú v mnohých smeroch nevyspytateľní a radi prekvapujú technickými riešeniami, ktoré sú úplne odlišné, ako v daný moment býva na trhu zvykom. Hoci sa špekuluje, ako sa novej generácii modelu MX-5 podarí splniť všetky emisné predpisy, šéfdizajnér Mazdy poodhalil niekoľko zaujímavých skutočností.
Masashi Nakayama v rozhovore pre Road & Track prezradil, že nová Mazda MX-5 bude ľahšia a ponechá si atmosférický motor aj manuálnu prevodovku. Cieľom konštruktérov je dosiahnuť pohotovostnú hmotnosť nižšiu ako 1 000 kg, pričom model naďalej zostane kompaktným – jeho dĺžka by nemala presiahnuť 4 metre.

Bez turba a s manuálom
Ani piata generácia roadsteru Mazda MX-5 nedostane preplňovanie turbodúchadlom. Pod kapotou by sa mal nasťahovať atmosférická jednotka Skyactiv-Z s objemom 2,5 litra. Technický riaditeľ Mazdy Ryuichi Umeshita podotkol, že výkon bude veľmi dobrý a spotreba takisto. Nakayama všetkých fanúšikov tohto legendárneho vozidla ubezpečil, že manuálna prevodovka zostane zachovaná. To je celkom prekvapenie, pretože mnohé súčasné moderné asistenčné systémy sú primárne navrhnuté pre prácu s automatmi. “Manuálna prevodovka má zmysel pre Jinba Ittai. Je to pre MX-5 kľúčové,” vysvetlil Umeshita.

O stupni elektrifikácie Mazda zatiaľ mlčí. Je pravdepodobné, že aspoň vo forme mild-hybridu sa Skyactiv-Z objaví. To by vozidlu mohlo pomôcť v dynamike od najnižších otáčok, pričom by to nemuselo znamenať výrazný nárast hmotnosti. O tom, či ešte v tomto desaťročí sa dočkáme čisto elektrického pohonu, je zatiaľ predčasné hovoriť. Z vyjadrení predstaviteľov Mazda sa zdá, že sa tak stane až vtedy, keď budú všetky spaľovacie motory zakázané. Ale ani benzínová MX-5 na trh nepríde tak skoro. Prvým vozidlom s motorom Skyactiv-Z by mala byť nová generácia CX-5 niekedy koncom roka 2027. Nová MX-5 by tak mohla prísť na rad niekedy v rokoch 2028 alebo 2029.

Road & Track pripomína, že Nakayama si v mladosti vzal pôžičku, aby si MX-5 mohol kúpiť. Umeshita na nej jazdí každý deň do kancelárie v Hirošime A spolu s generálnym riaditeľov Masahiro Morom sú súčasťou pretekárskeho tímu, ktorý pravidelne jazdí s MX-5 na japonských vytrvalostných podujatiach.