AMG netreba nikomu predstavovať. V súčasnosti je to športovo-luxusná divízia nemeckého Mercedesu-Benz. Hoci dnes sa venuje výhradne autám s hviezdou v znaku, nebolo to vždy tak.
V priebehu histórie sa v Affalterbachu postarali o niekoľko raritných a zaujímavých kúskov. Drvivá väčšina z nich však na kapote niesla logo Mercedesu-Benz. Avšak pravých fanúšikov AMG určite neprekvapí, že tri písmenká sa objavili aj na autách, kde by ich čakal zrejme len málokto.
Mercedes-Benz B55 Prototyp
Hoci sa tento výtvor nikdy nedostal do produkcie, určite stojí za zmienku. Na svedomí ho majú študenti, ktorí prototyp vytvorili na požiadavku šéfa divízie. Pod kapotou sa nachádza 5,5-litorvý osemvalec s výkonom 388 koní.
Mercedes-Benz R63
6-miestna rarita s obrovským motrom a ešte zaujímavejším výkonom. R63 poháňa 6,2-litrový vidlicový osemvalec s výkonom 507 koní. Zrýchlenie na stovku za menej ako 5 sekúnd a maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 250 km/h. Ideálne pre mamičky. 🙂 Bohužiaľ, kvôli nedostatku záujmu (keďže v predajoch prevládali dieselové varianty) vydržal v produkcii len jeden rok.
Mercedes-Benz CLK GTR
Hoci to oficiálne v názve nemá, úžasné CLK GTR má na svedomí práve divízia AMG. Pôvodne vytvorené CLK GTR ako homologizačný špeciál pre FIA GT poháňa 6,9; respektíve 7,3-litrový dvanásťvalec s označením M12 spojený so 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou.
Mercedes-Benz MB 100 D AMG
Tento minibus pochádza z 80-tych rokov, z obdobia, kedy ešte AMG nepatrilo pod Mercedes-Benz. Hoci na jednej strane sa venoval stavbe brutálnych Hammerov, na strane druhej sa pozrel aj na hranaté dodávky s über-luxusným interiérom. Originálne dodávky poháňali atmosférické dieselové štorvalce s objemom 2,4 litra, respektíve neskôr 2,9-litrový päťvalec, no opäť bez turba. Prvým krkom bolo pridanie turba, vďaka čomu motory dosahovali 70 kW (95 k), respektíve 95 kW (129 k). Avšak tá pravá zábava sa odohrávala na luxusných zadných sedadlách.
Mercedes-Benz W124 “Hammer Wagon”
Nedávno sme sa v pravidelnej rubrike Back in time pozreli na W124 Hammer. Málokto ale vie, že AMG vyrobilo kladivo vo verzii kombi! Tento kúsok začal svoj život ako obyčajná dieselová W124 kombi, no v AMG doň implantovali monštruózny 6-litrový vidlicový osemvalec, ktorý produkuje 400 koní.
Mercedes-Benz AMG 280 GE 5.6 Sport
80-te roky boli zábavné. A tento predchodca dnešných AMGéčkových Geländewagenov je toho príkladom. Až do roku 1979 sa v Affalterbachu špecializovali na športové autá, no to sa skončilo s príchodom tohto “krásavca”. AMG zbožňuje osemvalce, a preto nie je prekvapením, že pod kapotou AMG 280 GE 5.6 Sport sa nachádza 5,6-litrový osemvalec z vtedajšej triedy S. Z nej si požičali aj predné svetlá a masku dopasovali z triedy E W123. A výsledok už vidíte na fotografiách.
Eurotruck 1
Eurotruck 1 bol predstavený v roku 1989 a na jeho vývoji sa podieľal Mercedes, AMG a Dekra. Prototyp bol ale namiesto športovosti zameraný na aplikácie vtedajších technologických noviniek, ako je rádiotelefón, fax alebo zabudovaný navigačný systém, ktorý bol v tom čase revolučný.
Chrysler Crossfire SRT6
Hoci sme zvyknutí, že logo AMG sa nachádza najmä na automobiloch s hviezdou v znaku, nebolo to vždy tak. Jedným z príkladov je aj Chrysler Crossfire SRT6, ktorý je v podstate prezlečeným SLK 32. Pod kapotou sa nachádza 3,2-litrový vidlicový šesťvalec z Affalterbachu, ktorý produkuje 335 koní a americké kupé s ním vyšprintuje na stovku za 5,3 sekundy.
Mitsubishi Galant AMG
Doterajšie výtvory z Affalterbachu mali niečo (hoci aspoň okrajovo) spoločné s Mercedesom. No v Affalterbachu sa pozreli aj na Mitsubishi. V 90-tych rokoch AMG poladilo vtedajšiu generáciu Mitsubishi Galant, z ktorých vyrobili približne 500 kusov špeciálne pre japonský trh. Okrem optických zmien sa pozreli aj na motor. Dvojlitrový štvorvalec po kúre dosahoval 170 koní.
Mitsubishi Debonair V3000 Royal AMG
No ešte o pár rokov predtým si v Affalterbachu posvietili na Debonair V3000 Royal. V tomto prípade ale Nemci poladili iba exteriér. Pre AMG verziu bola vyhradená vrcholová motorizácia s výkonom 147 kW (200 koní).
Zdroje: Autobild | startstop.sk