Medzinárodnej agentúry pre energetiku tvrdí, že spotreba ropy bude na vrchole o 7 rokov. Potom začne klesať napriek tomu, že počet motorových vozidiel na cestách rýchlo rastie. Dôvodom má byť nárast počtu elektromobilov.
Odkedy z výrobnej linky zišlo prvé masovo vyrábané vozidlo: Ford Model T v roku 1908, ropa zmenila pohľad, akým vidíme náš svet. Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) uviedla, že spotreba ropy v automobiloch dosiahne svoj vrchol už počas nasledujúcich siedmich rokov. Ako dôvody uvádza rozšírenie elektrických vozidiel, ktoré majú nahradiť autá s konvenčnými spaľovacími motormi. Rozmach elektrických vozidiel má byť dokonca taký veľký, že má kompenzovať aj nárast počtu vodičov v rozvíjajúcich sa krajinách, ako je napríklad Čína.
“Po roku 2025 budú opatrenia na zvýšenie energetickej účinnosti a alternatívne palivá potláčať dopyt po ropných produktoch,” uviedol energetický orgán so sídlom v Paríži, pričom rast sa má spomaliť aj v rozvíjajúcich sa ekonomikách, ako je napríklad Čína.
Automobily spotrebujú približne 21,4 milióna barelov ropy denne z celkovej dennej spotreby okolo 100 miliónov barelov ropy. Medzinárodná agentúra pre energetiku do konca 20-tych rokov 21. storočia predpokladá zvýšenie spotreby ropy na viac ako 23 miliónov barelov denne, no potom má spotreba postupne klesať a na súčasnú dobu sa má dostať do roku 2040. A to dokonca aj napriek tomu, že počet automobilov na cestách sa má dovtedy zvýšiť až o neuveriteľných 80 percent!
Spomaliť sa má aj celosvetová spotreba ropy oproti dynamike nárastu medzi rokmi 2000 a 2017. Financial Times hlási, že za ten čas narástla spotreba ropy o 24 percent na súčasných 95 miliónov barelov denne. Do roku 2040 sa má denná spotreba ropy zvýšiť len o 12 percent na približne 106 miliónov barelov denne.
Tieto prognózy vypracovala Medzinárodná agentúra pre energetiku sídliaca v Paríži, ktorá do roku 2040 predpokladá až 300 miliónov elektrických vozidiel na cestách, ktoré by mali znížiť dopyt po rope približne o 3 milióny barelov denne. Podľa agentúry budú mať väčší vplyv na pokles spotreby čierneho zlata neustále sprísňujúce sa emisné normy, u ktorých predpokladá úsporu 9 miliónov barelov ropy denne. “Zlepšenie palivovej efektívnosti automobilového parku je najväčším prispievateľom k zmierňovaniu rastu dopytu po rope automobilov,” uviedla IEA.
Rovnako majú znižovať dopyt po rope aj biopalivá, konkrétne o 2,5 milióna barelov denne a spašovanie zemného plynu 1,6 milióna barelov denne. IEA predpovedá, že dopyt po rope prudko klesne vo vyspelých ekonomikách, pričom EÚ má do roku 2040 zaznamenať 45-percentný pokles, zatiaľ čo Severná Amerika klesne o 25 percent.
O rope kolujú katastrofické správy už niekoľko rokov. Spočiatku tu boli informácie o tom, že svetové zásoby ropy sa majú minúť už v roku 2030, čo sa s najväčšou pravdepodobnosťou nekoná. Ako však môžeme vidieť na základe dát zverejnených Medzinárodnou agentúrou pre energetiku, automobily predstavujú približne 25 – 30 % celkovej spotreby ropy. To jednoznačne nie je málo a určite sa zhodneme na tom, že ochrana životného prostredia je veľmi dôležitá téma. Čo však so zvyšnými 70-timi percentami? Prečo všetky orgány tlačia práve na automobilový priemysel, čo sa v konečnom dôsledku tak či tak prenesie len na spotrebiteľa (či už v rámci vyššej obstarávacej ceny vozidla alebo neskôr pri častých a drahých opravách zbytočne prekomplikovaného pohonného ústrojenstva)?
Zlacnejú konečne palivá? Alebo budú ceny nezadržateľne rásť?
Zdroje: oilprice | FT | startstop.sk