Pri nízkych teplotách potrebuje motor na naštartovanie väčšiu pomoc od autobatérie. Ak ale batéria nie je správne udržiavaná, vozidlo nenaštartuje. Ako tomu zabrániť a ako sa starať o autobatériu v zime?
Každý z nás už minimálne raz zažil situáciu, kedy auto nechcelo naštartovať a príčinou bola vybitá autobatéria. Tieto situácie sa najčastejšie stávajú v zime a pri nízkych vonkajších teplotách. Ako sa starať o autobatériu tak, aby ste tieto problémy nemuseli riešiť?
V ideálnom prípade je napätie autobatérie vždy nad 12,6 V. Na to, aby ste toto napätie udržali v zime a zaistili tak batérii dlhú životnosť, mali by ste dodržať niekoľko opatrení. Pretože tvrdenie výrobcov, že moderné batérie sú “bezúdržbové”, neznamená, že batéria si nevyžaduje žiadnu starostlivosť. Bezúdržbové znamená v podstate len to, že už do batérie nemusíte dopĺňať destilovanú vody. Napätie batérie by ste mali pravidelne kontrolovať a ak je to potrebné, akumulátor by ste mali dobiť nabíjačkou. Mimochodom, to platí aj pre autobatérie, ktoré zimu trávia mimo auta, ak máte napríklad víkendovku, s ktorou po posolených cestách nejazdíte. Dokonca aj odpojená batéria sa časom vybíja a mala by byť pravidelne kontrolovaná a dobíjaná.
Jedným z dôležitých bodov pri starostlivosti o batériu je čistota: ak sa na póloch nachádza vlhká nečistota, zbytočne vybíja autobatériu. Preto by ste mali pravidelne kontrolovať, či sú kontakty a spojenia čisté. Čo batérie nemajú rady, je maximálne vybitie. Ak napríklad s vozidlom dlhší čas nejazdíte, napätie môže klesnúť pod kritickú hodnotu, čo spôsobí prudký pokles kapacity batérie, niekedy dokonca až úplnú nefunkčnosť. Preto sa snažte vyvarovať úplnému vybitiu. Pretože čím dlhšie zostáva napätie v kritickom rozsahu, tým je poškodenie batéria väčšie. Jedným z riešení je takzvaný termoobal na batériu, ktorý akumulátor chráni pred nízkymi teplotami. Avšak pozor. Obal musíte na jar znova odstrániť, inak riskujete prehriatie batérie.
V dôsledku nízkych teplôt dochádza k strate energie. Pri teplote mínus desať stupňov batéria stráca približne jednu tretinu svojej kapacity. Pri mínus 20 stupňoch je k dispozícii iba polovica skutočnej kapacity batérie. Navyše aj motor má pri nízkych teplotách väčšie nároky na energiu: motorový olej je za studena hustejší. Napríklad pri teplote mínus dvadsať stupňov je energia potrebná na štart motora dvojnásobná.
Ďalším problémom sú časté trasy na krátke vzdialenosti. Ak každý deň dochádzate do práce len niekoľko kilometrov, no počas toho si užívate všetky elektronické výdobytky modernej doby, ako napríklad výhrev zadného okna či sedadiel, alternátor nemá dostatok času, aby batériu plne nabil. Jej zlyhanie je v takom prípade nevyhnutné a jedného rána auto nenaštartujete. Tip na krátke vzdialenosti: snažte sa vyhnúť energeticky náročným vychytávkam alebo batériu vždy preventívne napojte na nabíjačku.
V dlhodobom horizonte krátke vzdialenosti a neúplné nabíjanie môže viesť k trvalému poškodeniu batérie: ak má akumulátor po dlhú dobu napätie na úrovni menej ako 12,4 V, v batérii dochádza k tvorba síranu. Vznikajú kryštály olovnatých síranov, ktoré sa usádzajú na elektródach a znižujú tak kapacitu batérie. Ak sa tvorba sulfátu výrazne zvýši, batéria sa nedá nabíjať vôbec. Riešením je starostlivá údržba akumulátora, ako napríklad pravidelné nabíjanie pomocou nabíjačky. Iným riešením sú takzvané pulzné nabíjačky, ktoré za určitých podmienok dokážu batériu zbaviť kryštálov.
Ak teda spozorujete príznaky, ako napríklad ťažký štart studeného motora, ešte to nemusí znamenať, že batéria je nadobro mŕtva. Skúste ju pripojiť na nabíjačku trebárs aj na celú noc. Ak o pár dní znova spozorujete úbytok kapacity, batéria má už najlepšie časy zrejme za sebou a mali by ste zvážiť výmenu.
Zdroje: Auto Bild | startstop.sk