V10 motory majú ten najšpecifickejší zvuk. Pozorné ucho automobilového nadšenca ho spozná už z diaľky. Toto sú tie najlepšie znejúce motory s desiatimi valcami.
Kam sa podeli všetky V10 motory? Len pred niekoľkými rokmi existovalo v ponukách automobiliek hneď niekoľko vidlicových desaťvalcov, no tie časy sú už nenávratne preč. Dôvodom je, ako inak, spotreba a emisie CO2. Medzi posledné automobily, ktoré boli dostupné s vidlicovými desaťvalcami, patrili Audi R8 a Lamborghini Huracán. Obe autá poháňal 5,2-litrový atmosférický motor V10, ktorý je v automobilovom svete jednorožcom. No pripomeňme si časy burácajúcich motorov aspoň týmto rebríčkom.
BMW M5 (E60/E61)
Nezabudnuteľná päťlitrová V10 v decentnej karosérie BMW radu 5 a po prvýkrát aj v ešte nenápadnejšej karosérii s prívlastkom Touring. Motor s kódovým označením S85 s výkonom 507 koní, ktorý točil do 8250 ot./min, si vyžaduje pravidelnú starostlivosť, no kompenzuje to nezameniteľným zvukom.
Porsche Carrera GT
Carrera GT je jediným modelom Porsche s vidlicovým desaťvalcom. Tento motor bol pôvodne navrhnutý výhradne pre prototyp Le Mans, no projekt sa nakoniec neuskutočnil. Pretekárske gény sú ale jasne počuteľné. Vyrobených bolo iba 1270 kusov Carrery GT a nie je výnimkou, že sa dnes predávajú aj za 7-ciferné sumy.
Lexus LFA
Prvý a zatiaľ jediný supercar z dielne Lexusu poháňal úplne novo vyvinutý 4,8-litrový desaťvalec. Automobilka na vývoji motora spolupracovala s Yamahou. Červené pole začína na hodnote viac ako 9000 ot/min! LFA zrýchľuje tak rýchlo, že analógový otáčkomer jednoducho nedokáže udržať krok, preto Lexus do LFA montoval elektronický.
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Squadra Corse
Táto špeciálna verzia Gallarda vychádza zo závodnej verzie Gallardo LP 570-4 Super Trofeo. Auto je vybavené desaťvalcovým motorom s objemom 5,2 litra, ktorý má červené pole na hodnote 8000 ot./min. Squadra Corse vyšprintuje na stovku za 3,4 sekundy. Vyrobených bolo ale iba 50 kusov.
Dodge Viper GTS
Dodge Viper je často označovaný ako musle car modernej doby. A my musíme iba súhlasiť. Existuje totiž staré príslovie “objem ničím nenahradíš”. Desaťvalcový motor dosahuje výkon 456 konských síl z monštruózneho objemu 8,0 litra. Motor nepochádza z nákladného auta, ako tvrdia fámy, ale bol vyvinutý v spolupráci s Lamborghini.
Wiesmann Roadster MF5
Do prvých kusov série MF5 bol montovaný motor BMW S85 z BMW M5, respektíve M6. Ten bol ale neskôr vymenený za biturbo V8 z nasledujúcej generácie M5 a M6 (F10 a F12).
Lamborghini Huracán Performante
Aj nasledovník Gallarda pokračuje s 5,2-litrovým V10 motorom. Teraz však disponuje maximálnym výkonom až 640 koní vo verzii Performante. “Normálna” verzia LP610-4 produkuje 610 koní, a verzia s pohonom zadných kolies (LP580-2) 580 koní.
Audi R8 V10 Plus
Druhá generácia Audi R8 je na trhu od roku 2015 a úzko súvisí s Lamborghini Huracánom. S talianskym superšportom zdieľa 5-litrový V10, ktorý v R8 a R8 RWS produkuje 540 koní. Model R8 V10 plus má až 610 koní. Modelový rok 2019 pridal základnej verzii na výkone 30 koní a verzii plus 10 koní.
Dodge Ram SRT-10
S maximálnou rýchlosťou 249 km/h to bol kedysi najrýchlejší pickup na svete. Niet divu, veď pod dlhou kapotou pracuje 8,3-litrový V10 z druhej generácie Dodge Viper. Obrovský motor poskytuje výkon 507 koní a krútiaci moment 712 Nm.
Audi S6 C6
Čo vznikne, ak vezmeme 5,2-litrový V10 motor z Lamborghini Gallardo a vložíme ho do limuzíny vyššej strednej triedy? Výsledok sa nazýva Audi S6. Motor bol ale v Audi o niečo priškrtený a v skvelom sedane (respektíve kombíku) produkoval 435 koní namiesto 500. Zvuk S6 je omnoho jemnejší, no napriek tomu sa príbuzenstvo s talianskym superšportom nezaprie.
Ak sme vás dostatočne naladili na vlnu V10, pozrite si na tie najlacnejšie autá, ktoré poháňa nezabudnuteľný desaťvalcový motor:
Túžite po aute s DNA Formuly 1? Toto sú tie najlacnejšie V10 na trhu