Jazdiť na “zelenom pekle” je snom mnohých autičkárov. Na jednej strane je to skvelý zážitok, na druhej sú to ohromné náklady na prevádzku pretekárskeho auta. Jedna “taxislužba” nedávno zverejnila videá, v ktorých prezrádza sumy, ktoré sú s touto zábavkou spojené.
Firma Apex Nurburg ponúka na jednom z najznámeších okruhov (nielen) v Európe komplexné služby pre nadšencov motorizmu. Okrem luxusného hotelu blízko trate vlastnia aj menšiu flotilu športových áut v ktorých vás prevezú po okruhu. V ponuke majú aj slabšie modely, ako napríklad VW Polo GTI, Toyota GT86 alebo BMW M2, ktoré si môžete prenajať. Ceny za Race Taxi alebo zapožičanie auta sa zdajú byť astronomické. Napríklad cena zapožičania BMW M2 na jedno kolo (okolo 20 kilometrov) začína na cifre 190€, jazdu na Race Taxi si nekúpite za menej ako 269€. Majú však svoje opodstatnenie?
Vzhľadom na to, že YouTube je plný videí zrážok a havárií na Nürburgringu, je očividné, že sa nejedná o okruh pre začiatočníkov. Race Taxi je jednoznačne lepšou možnosťou pre menej skúsených vodičov, ktorý milujú rýchlu jazdu. Prečo ale stojí jedna, relatívne krátka jazda na tomto okruhu viac ako 260€? Ako názorný príklad uvádza firma prevádzkové náklady (nepočítajúc kúpu a úpravy) svojich vozidiel BMW M3 F80 a McLaren 720S.
McLaren 720S
Začnime ostrejším a rýchlejším vozidlom z tejto dvojice. Základná cena približne 250 000€ je pre väčšinu ľudí nepredstaviteľnou sumou. Rok prevádzky ako Race Taxi stojí ešte viac. Celoročné náklady sú 314 000€, čo je cena nového vozidla vo vyššej výbave. Tie sa delia na fixné (162 000€), ktoré zahŕňajú napríklad platy zamestnancov a taxikársku licenciu a operačné náklady (152 900€). Do operačných nákladov patria spotrebné veci, ako napríklad súčastky, ktoré sa časom opotrebujú alebo vysokooktánový benzín. Predné brzdové kotúče vydržia iba 54 kôl, pričom príplatkové, karbónovo-keramické rotory zvládnu až 1 200 kôl. A čo napríklad pneumatiky? Tie zvládnu len 65 kôl.
Ako sa hovorí, každý diamant potrebuje tlak. Tento McLaren je na tom podobne. Aby firma neskrachovala, toto auto musí ročne zniesť približne 1 100 okruhov (22 800 kilometrov) rapídneho zrýchľovania, tvrdého brzdenia a celkovo nešetrného zaobchádzania. Pri tom treba prihladnuť aj na to, že okruh je otvorený iba 172 dní ročne, čo znamená pre túto britskú zadokolku približne 6 kôl každý deň.
Zvažujúc tieto monštruózne sumy peňazí, experti tvrdia, že jazdenie na mieste spolujazdca v Race Taxi je predsa len lacnejšie ako prevádzka vlastného vozidla. Na druhej strane je negatívom stratený šoférsky zážitok. Ako je na tom firma s profitom? Veď predsa pri takých vysokých čiastkach musí zarábať majland. Nie tak úplne… Cena za jednu jazdu okolo okruhu v (oficiálne) 720-koňovom McLarene je 299€. Ak počítame, že auto odjazdí 1 100 kôl ročne, profit po dani vychádza na 11 765€. Návrat investície je približne 4%.
BMW M3 F80
Lacnejšou možnosťou nespútanej zábavy na Nürburgringu je BMW M3 upravené preketárskym tímom Schirmer. Pod kapotou je pôvodý šesťvalec upravený na 550 konských síl a akceleráciu z 0-100km/h zvláda za 3,5 sekundy. Aj keď sa pri pretekárskych autách všetci snažia hmotnosť zredukovať na minimum, táto M3-ka so 4 pasažiermi váži okolo 2 000 kilogramov. Áno, v interiéri má 4 škrupinové sedačky Recaro s viacbodovými bezpečnosnými pásmi. Ideálny víkendový program pre rodinu, čo poviete?
Človek by čakal, že náklady na oveľa lacnejšie auto od vyššie spomínaného McLarenu sa budú exponenciálne líšiť. To je aj sčasti pravda. Za údržbu tejto M3-ky firma ročne zaplatí približne 235 000€. Fixné náklady sú na sume 160 000€, pričom operačné náklady sú asi 75 000€. Nie je to síce čiastka ako pri McLarene, ale 235 000€ by bez problémov stačilo na kúpu nového supercaru.
Cena 269€ za kolo je o trochu nižšia ako 299€ pri McLarene, avšak musíte prihliadnuť na fakt, že ušetrených 30 euro vás môže veľmi ľahko posadiť na jednu z dvoch zadných sedačiek. Pri týchto číslach musí BMW M3 odjazdiť aspoň 1000 kôl, aby mala firma dostaročný profit.
Pokiaľ vás zaujíma táto téma, určite odporúčame zhliadnutie nasledujúcich videí.
Zdroje: autoevolution | autoevolution | Apex | startstop.sk