Honda CR-V odjakživa patrila k najpopulárnejším SUV. Nie nadarmo je medzi nami už dvadsaťdva rokov. Zopár detailov sa oproti predchádzajúcej verzii zmenilo, narástla o pár centimetrov a pribudol aj drevodekor do interiéru.
Odlišnosť na prvom mieste
S novou CR-V určite nezapadnete do davu „fádnych“ a už okukaných vozidiel. Spočiatku si môžete myslieť, že sa jedná o premyslený facelift, no nie je tomu tak. Aj CR-V si zobralo niečo z extravagantných tvarov od svojich bratov Honda Civic a Honda Jazz. Zrezané svetlomety prelínajúce sa s chrómovou maskou môžu na prvý dojem vyvolávať dojem ľudského predkusu. Pokiaľ sa však zapozeráte spredu, je to stále ten istý japonec ako doteraz.
Zboku vzbudzuje elegantný dojem postupne sa dvíhajúca okenná línia. Osobne som robil aj menší „dotazník“ a známych som sa pýtal, že z ktorej strany sa im Honda CR-V páči najviac. Odpoveď bola jednoznačná – zboku. Na zadnej časti vozidla ako obvykle figurujú vzpínajúce sa svetlomety až po strechu. Samozrejme, dizajn sa nie každému páči, je to iba otázkou zvyku. Ako je u japonskej automobilky zvykom, respektíve, (bez urážky) v celom Japonsku, hlavnou úlohou bolo sa odčleniť od ostatných SUV, ktoré to svojimi tvarmi hrajú na istotu. Výsledkom toho všetkého teda je, že CR-V nie je každému po chuti. Keďže auto stretávame na cestách už pravidelne, tak posúdenie vzhľadu nechávam otvorené.
Technológií habadej
V interiéri sa nie je naozaj na čo sťažovať. Nie že by sa architektúra nejak vymykala štandardom, no ergonómia tlačidiel je naozaj výborná. Na všetko dočiahnete bez toho, aby ste zdvíhali lakeť z opierky. Všetko ostalo na poriadku a tlačidlá sa tak nachádzajú na svojom mieste, ako sme zvyknutí a tam kde by sa mali nachádzať. Nachádza sa tu však aj niečo extra, čo sme dlho nevideli a to drevodekor. Supluje mu avšak na údržbu nešťastný „piano black“ dekor. Toto zhromaždenie tak vytvára dojem luxusnej, až prémiovej triedy.
S hliníkovými, karbónovými či pianovými doplnkami sme sa stretávali pomerne často, no drevo som naozaj nečakal. Prekvapilo a to veľmi príjemne. Na použitie ostatných materiálov sa sťažovať nedá, až teda na tie pianové plasty. Väčšina palubnej dosky je potiahnutá mäkčenými plastami, iba ovládanie okien je potiahnuté pianovými plastami.
Hlavnú úlohu v interiéri hrá pochopiteľne dotykový displej. Ten však neprešiel žiadnou úpravou, žiaľ. Uvíta Vás tak systém Android 4. Na prekvapenie reagoval primerane k svojmu veku, no nepochopené ostalo prepínanie medzi klíma-panelom a ostatkom infotainmentu. Pochopím, že sme ľudia a máme niekedy radi komplikované veci, no prečo si niektoré veci nezjednodušiť..?
Kompatibilnosť s Andoid Auto, či Apple CarPlay neočakávajte. Respektíve zrkadlenie svojho telefónu na centrálnom displeji. Mobil samozrejme pripojíte. Druhý displej sa nasťahoval pred Vás. Je jednoduchý a doslova primitívny. Stačí sa iba preklikať sprava doľava až sa dostanete na Vami požadovaný údaj.
Za spomenutie stojí aj to, že CR-V už od základnej výbavy ponúka balíček asistenčných systémov Honda Sensing, ktorý zahŕňa parkovacie senzory, HD parkovaciu kameru, systém Nissan Connect+ s navigáciou, duálnu automatickú klimatizáciu, hmlovky, atď..
Komfort ako ho poznáme
Za pochvalu stojí aj jazdný komfort a priestrannosť. Sedačky sú pohodlné, do zákrut držia, nevylietate z nich. Čo sa týka priestrannosti, tak CR-V ňou prekypuje tak ako doteraz. Vo všetkých smeroch si nemôžete sťažovať na priestor. Sedíte síce nižšie, než v tretej generácií, no problém s priestorom na nohy určite mať nebudete. Kufrový priestor má cez 560 litrov a po sklopení zadného radu sedadiel cez 1 750 litrov. Auto pre rodinu ako stvorené.
Podvozok sa dočkal takisto zmien. Vpredu sú novo uložené ramená, tie tak zabraňujú prenikaniu nárazov do kabíny a jej následnému nakláňaniu. Nechýba ani viacprvková náprava McPherson. Ako som spomenul, jazda je skôr komfortná, než neprimeraná. Kolesá držia pevne svoju priľnavosť. Teda.. snažia sa. Je to auto s predným náhonom, čiže nemôžete čakať, že auto bude dokonalé a pôjde presne podľa Vás. Jemná nedotáčavosť bude žiaľ citeľná stále.
Jednohlasné STOP dieslu
Pokiaľ sa radíte k ľudom, ktorí preferujú vo väčších autách dieselový agregát, tak pri CR-V máte jednoducho smolu. Ten už nedostanete. V nami testovanej verzii sme mali 1,5-litrový štvorvalec VTEC s výkonom 127 kW / 172 koní a maximálnym krútiacim momentom 220 Nm. Maximálny výkon s krútiacim momentom sa začína prejavovať od 1 900 ot./min. a pokračuje až do 5 000 ot./min. Toto sú naozaj pôsobivé parametre, pokiaľ zoberieme do úvahy, že motor má objem Coca-Coly. Nielen preto sa inžinieri v Japonsku rozhodli dať stop dieslu. Ďalším faktorom je aj priame vstrekovanie paliva s elektrickým regulovaním a tak je spojenie motora a turbodúchadla jasné, tiché a kultivované.
Motor má stále v sebe to potrebné DNA, ktoré Honda do svojich áut vkladá. CR-V má rada hranie sa v otáčkach, no najviac radosti srší po prekročení hranice 3 300 ot./min. Tu sa hlási o slovo VTEC. Turbo-pauza sa neprejavuje a do vnútorného priestoru preniká pekný zvukový doprovod. Jedinou nevýhodou (no nie je to iba pri Honde) je systém start-stop. Ten motor vypne aj keď ste ešte v pohybe. Nepomôže ani vyšľapnúť spojku.
Šetrnosť paliva
Spotreba. Auto malo pri preberaní necelých 18 000 kilometrov. Môžeme to teda brať za auto už po zábehu. Kombinovaná spotreba pozostávajúca z mestských, okrskových a diaľničných ciest sa ustálila na úctyhodných 8,0 litra. Režim ECO nebol ani raz zapnutý. Pokiaľ by ste sa chceli veľmi snažiť a jazdiť s autom šetrne, či už v meste alebo na diaľnici, tak nie je problém sa dostať aj pod túto hodnotu. Smelo si trúfam povedať, že priemerná spotreba by kľudne mohla byť aj okolo 7,0-litra, teda o liter nižšie.
Suma sumárum
Honda CR-V piatej generácie je pohodlnejšia, väčšia a dokáže vyhovieť aj tomu najvyberanejšiemu zákazníkovi. Zväčšený priestor pre pasažierov vzadu, kultivovaný motor, jeho šetrnosť a mnoho ďalšieho. Pokiaľ by som porovnával tretiu generáciu CR-V, ktorú máme doma s touto najnovšou, tak voľba by bola zrejme jednoznačná a dal by som aj ruku do ohňa za starú generáciu i keď nemá také množstvo technológií ako má nová. No je to však čisto subjektívny názor. Koniec koncov, japonským inžinierom sa znova podarilo zdokonaliť ich populárne SUV a jedno je jasné – nestratí sa.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Max. výkon | 127 kW / 172 k |
Max. krútiaci moment | 220 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 600 mm |
Šírka | 1 855 mm |
Výška | 1 679 mm |
Rázvor náprav | 2 663 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 572 kg |
Rozmer pneumatík | |
Objem batožinového priestoru | 561 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,0 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 8,1 l/100 km |
Diaľnica | 7,5 l/100 km |
Okresky | 7,9 l/100 km |
Priemer | 8,0 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 24 990€ |
Cena testovanej verzie | 27 990€ € |